Picasso var en del av det fria ordet
Visst var Picasso en del av det fria ordet, säger Agneta von Zeipel, antikvarie/curator vid Bohusläns museum i Uddevalla, som nu visar en unik Picasso-utställning med namnet Pablo Picasso – i Picassos öga. Ett urval av hans grafiska verk visas i utställningen.
Pablo Picasso (1881–1973) är en av världens mest kända konstnärer. Agneta von Zeipel har redan fått mycket positivt gensvar för utställningen. Hon berättar i den här intervjun att inte minst många barn känner till Picasso och kommer till museet för att möta Picassos konst.
Utställningen i Konsthallen har möjliggjorts genom generösa inlån från samlare och museer i Sverige. Bohusläns museum har lånat verk från Moderna museet Stockholm, Malmö konstmuseum, Skissernas museum i Lund, Norrköpings konstmuseum, Eskilstuna konstmuseum och Jönköpings länsmuseum. Utställningen är producerad av Bohusläns museum.

Varför en Picassoutställning?
– Jag själv beundrar främst Picassos teckning, som ofta är känslig och levande: samma sak inom grafiken där han är väldigt innovativ. Han revolutionerade konsthistorien på flera sätt. Tillsammans med George Braques utvecklade han kubismen, som frigjorde konsten från centralperspektivet. Sedan gjorde han ett av världens mest ikoniska verk – Guernica. Nu är det ett drygt tiotal år sedan det gjordes en större Picassoutställning med grafik som tema. Vi vill gärna presentera Picasso för en bred publik, men också en ny yngre publik. Om man frågar barn om ett konstnärsnamn, så kan de fortfarande Picasso. Sedan brukar kända namn dra folk till museerna och det behövs efter covid.
Vad får man se i utställningen?
– I utställningen visas ett 60-tal verk med originalgrafik samt affischer. Verken sträcker sig från sekelskiftet 1900 och den blå perioden till de allra senaste verken från slutet på 1960-talet. Picassos grafiska produktion var stor och omfattar runt 2400 originalförlagor, en del i färg. Han daterade sina teckningar och grafik noggrant, man kan följa hans liv nästan som i en dagbok. Han var en oerhört skicklig tecknare och lyfte ibland inte ens pennan från pappret när han skapade sina verk. Utställningen visar delar ur grafiska sviter som Les Saltimbanques (1905), illustrationer till Ovidius Metamorfoser (1931), Vollardsviten (1930–1937) samt Francos drömmar och lögner (1937), etsningar där Picasso öppet tog ställning för den spanska och demokratiska republikens sak. Samma år målade han även Guernica, som nu är ett av världens mest kända konstverk, som vi visar en affisch i storformat av i utställningen från 1953. Guernica har verkligen en aktualitet i dag.
Man brukar säga att konsten är en del av det fria ordet. Var Picasso en del av det fria ordet?
– Ja absolut. I januari 1937 fick Pablo Picasso uppdraget att skapa ett verk för den spanska republikens paviljong på världsutställningen i Paris på sommaren samma år. Samtidigt blev han också utnämnd till chef över Pradomuseet i Madrid och ledde evakueringen av landets konstskatter till skydd från inbördeskrigets framfart. Den 26 april 1937 bombades den baskiska staden Guernica.
Picasso hade då en relation med Dora Maar, som var fotograf och antifascist. Hon fick ett stort inflytande över tillkomstprocessen av Guernica. Inom loppet av 36 dagar färdigställdes den stora monumentala målningen i svartvitt i hans ateljé i centrala Paris. Dora Maar hade ett avgörande inflytande på hur målningen kom till och bidrog även så att skissarbetet underlättades med kamerans hjälp. Tillkomstprocessen dokumenterades också av henne.
Picasso uttalade själv om sin konst ”att den är ett defensivt vapen mot fienden”. Guernica är i dag en viktig symbol för motstånd och emot krig och övergrepp.
Under andra världskriget valde Picasso att stanna i Paris, trots att han var en nagel i ögat för nazisterna. Efter krigsslutet blev han en viktig symbol för att ha stått upp mot tyskarna och fortsatt sin konstnärliga verksamhet i Paris. Redan då var han så känd att man inte vågade fängsla honom.
Hur många bilder har ni på utställningen?
– Vi har ett 60-tal verk av originalgrafik, samt en del affischer. Affischerna som ibland avbildar målningar ger en aning om hur måleriet kan se ut.
Hur länge pågår utställningen?
– Den pågår till den 15 januari 2023.
Hur är intresset för utställningen?
– Den har just börjat, men vi hoppas och tror att intresset blir stort och att många kommer.
Kan utställningen leda till studiecirklar och andra folkbildande verksamheter om Picasso?
– Det kan jag inte riktigt svara på. Den som vill fortsätta att läsa hittar säkert mycket information på nätet och i böcker förstås. Han är ju fortfarande ett av de stora konstnärsnamnen genom tiderna och det finns oerhört mycket litteratur skrivet om hans liv och konstnärskap.
Vad blir din devis för Picasso och hans konstnärskap?
– Ständigt utforskande, han var innovativ och nyskapande samt tänjde gränserna för vad konsten kan åstadkomma.
Har du någon dröm om Picasso och framtiden?
– Vi gör denna Picassoutställning och jag är nöjd med det. Kanhända att vi hinner sammanställa en fördjupande katalog om utställningen snart. Det blev så mycket jobb kring säkerhet och olika tillstånd med utställningen, så vi hann inte riktigt med allt innan.