Batterifabrik i Skellefteå
Foto: Northvolt
Sveriges största tekniksatsning:
Batterifabrik i Skellefteå
När Peter Carlsson och Paolo Cerruti aviserade sina planer på att
bygga Europas största batterifabrik i Sverige för ett antal år sedan möttes de
av blandade reaktioner. Somliga var skeptiska, andra reagerade med försiktig
optimism; klart var att finansieringen på omkring 30 miljarder kronor skulle
bli en svår nöt att knäcka för de tidigare Tesla-cheferna.
I dag är det få som tvivlar. Företaget, som grundades 2015, går
under namnet Northvolt och har på kort tid gjort en imponerande resa. I veckan
kom beskedet att företaget säkrat den nödvändiga finansieringen om 16 miljarder
kronor för att kunna bygga den första etappen i fabriken. Anläggningen kommer
att stå i Skellefteå och omfattar en area motsvarande 100 fotbollsplaner.
Batterifabriken
kommer att förändra kommunen i grunden. Den skapar ungefär 10000
indirekta och direkta arbetstillfällen, vilket motsvarar mer än en sjundedel av
kommunens invånarantal.
Den första etappen väntas vara klar 2021 och fabriken ska då kunna
producera en batterikapacitet på 16 gigawattimmar per år, vilket räcker till
ungefär 250000 bilar. Det kan jämföras med Teslas “Gigafactory” som har en
produktionskapacitet på 25 gigawattimmar och är världens största
litiumjon-batterifabrik i dagsläget.
Det stora lyftet för Northvolt kom i maj tidigare i år när den
Europeiska investeringsbanken (EIB) gick in med en rekordsumma motsvarande 3,7
miljarder kronor, som en del i en bredare satsning på batteriteknik inom EU.
Sedan dess har internationella giganter som Volkswagen, BMW och Goldman Sachs
gett sig in i projektet, men även svenska AMF, Folksam och Ikea.
Investeringen
ska ses i ljuset av den skyhöga tillväxt som elfordonsindustrin står
inför. Kurvan för efterfrågan pekar brant uppåt och prognoserna skrivs upp år
för år. Vid årskiftet fanns det omkring fyra miljoner elbilar i bruk globalt.
Den siffran väntas öka till 220 miljoner år 2030, enligt Paris-baserade
International Energy Agency (IEA). Kina står för merparten av tillväxten och
den kinesiska regeringen tror att elbilar kommer att stå för 20 procent av den
totala bilmarknaden 2025.
Denna sanslösa tillväxt ställer krav på storskalig
batteriproduktion. IEA skriver i en rapport att det kommer behövas “minst 10”
batterifabriker” likt den Tesla byggt redan 2025 för att möta den globala
efterfrågan. Det är värt att notera att Teslas “Gigafactory” kommer vara
världens till ytan största byggnad när den är helt färdigställd.
Mer än två tredjedelar av världens litiumjon-batterier produceras
i Kina. Europeiska företag som Volkswagen ser risker med ett alltför stort
beroende av asiatiska underleverantörer, och vill flytta hem produktionen under
egen regi. Volkswagen har nu ingått ett samarbete med Northvolt för att bygga
en andra batterifabrik i Tyskland inom ett par år.
En
annan utmaning för elbilsbranschen är frågan om tillgång
till de sällsynta jordartsmetaller som krävs för att tillverka batterierna.
Tesla varnade nyligen i en rapport för att framtida brist på metaller som
kobolt, nickel och litium kan bromsa tillväxten av elfordon. Utvinningen sker
ofta till ett högt pris för miljön och de samhällen där metallerna bryts. Något
som oroar lokala miljöorganisationer är det ökade tryck som nu upplevs på
svenska fyndigheter. Än så länge har inget tillstånd givits till någon gruva i
Sverige.
Samtidigt gör branschen stora framsteg. Batterierna blir mer
effektiva, och kräver allt mindre mängder av de så kallade “blodsmetallerna”. Stora framsteg görs även
inom återvinningsteknik. Northvolt och Chalmers utvecklar tillsammans metoder
för att göra återvinning av litium ekonomiskt lönsamt.
Northvolts fabrik beräknas vara helt färdig 2024 och ska då
leverera 32 gigawattimmar per år, tillräckligt för en halv miljon elbilar.
Peter Carlsson, företagets vd, hoppas sedan kunna bygga ännu en fabrik i
Skellefteå, utöver den som är planerad i Tyskland tillsammans med Volkswagen.
Michael Abdi Onsäter
Northvolts planer i Skellefteå
Northvolt grundades 2015 av de tidigare Tesla-cheferna Peter
Carlsson och Paolo Cerruti.
Beräknad kostnad för fabriken i Skellefteå : cirka 30 miljarder
Yta: 100 fotbollsplaner
Byggperiod: augusti 2019-2024
Produktionskapacitet: 32 GWh (en halv miljon elbilar)
Jobb: 2500 direkta, 7 500 indirekta