Batterifabrik i Skellefteå

I veckan kom nyheten att Northvolt säkrat finansiering för den första etappen i sin enorma batterifabrik i Skellefteå. Investeringen på 16 miljarder kronor är den största tekniksatsningen i Sveriges historia.
Nu är finansieringen säkrad för bygget av batterifabriken Northvolt Ett i Skellefteå
Foto: Northvolt

Sveriges största tekniksatsning:

Batterifabrik i Skellefteå

I veckan kom nyheten att Northvolt säkrat finansiering för den första etappen i sin enorma batterifabrik i Skellefteå. Investeringen på 16 miljarder kronor är den största tekniksatsningen i Sveriges historia.

När Peter Carlsson och Paolo Cerruti aviserade sina planer på att bygga Europas största batterifabrik i Sverige för ett antal år sedan möttes de av blandade reaktioner. Somliga var skeptiska, andra reagerade med försiktig optimism; klart var att finansieringen på omkring 30 miljarder kronor skulle bli en svår nöt att knäcka för de tidigare Tesla-cheferna.

I dag är det få som tvivlar. Företaget, som grundades 2015, går under namnet Northvolt och har på kort tid gjort en imponerande resa. I veckan kom beskedet att företaget säkrat den nödvändiga finansieringen om 16 miljarder kronor för att kunna bygga den första etappen i fabriken. Anläggningen kommer att stå i Skellefteå och omfattar en area motsvarande 100 fotbollsplaner.

Batterifabriken kommer att förändra kommunen i grunden. Den skapar ungefär 10000 indirekta och direkta arbetstillfällen, vilket motsvarar mer än en sjundedel av kommunens invånarantal.

Den första etappen väntas vara klar 2021 och fabriken ska då kunna producera en batterikapacitet på 16 gigawattimmar per år, vilket räcker till ungefär 250000 bilar. Det kan jämföras med Teslas “Gigafactory” som har en produktionskapacitet på 25 gigawattimmar och är världens största litiumjon-batterifabrik i dagsläget.

Det stora lyftet för Northvolt kom i maj tidigare i år när den Europeiska investeringsbanken (EIB) gick in med en rekordsumma motsvarande 3,7 miljarder kronor, som en del i en bredare satsning på batteriteknik inom EU. Sedan dess har internationella giganter som Volkswagen, BMW och Goldman Sachs gett sig in i projektet, men även svenska AMF, Folksam och Ikea.

Investeringen ska ses i ljuset av den skyhöga tillväxt som elfordonsindustrin står inför. Kurvan för efterfrågan pekar brant uppåt och prognoserna skrivs upp år för år. Vid årskiftet fanns det omkring fyra miljoner elbilar i bruk globalt. Den siffran väntas öka till 220 miljoner år 2030, enligt Paris-baserade International Energy Agency (IEA). Kina står för merparten av tillväxten och den kinesiska regeringen tror att elbilar kommer att stå för 20 procent av den totala bilmarknaden 2025.

Denna sanslösa tillväxt ställer krav på storskalig batteriproduktion. IEA skriver i en rapport att det kommer behövas “minst 10” batterifabriker” likt den Tesla byggt redan 2025 för att möta den globala efterfrågan. Det är värt att notera att Teslas “Gigafactory” kommer vara världens till ytan största byggnad när den är helt färdigställd.

Mer än två tredjedelar av världens litiumjon-batterier produceras i Kina. Europeiska företag som Volkswagen ser risker med ett alltför stort beroende av asiatiska underleverantörer, och vill flytta hem produktionen under egen regi. Volkswagen har nu ingått ett samarbete med Northvolt för att bygga en andra batterifabrik i Tyskland inom ett par år.

En annan utmaning för elbilsbranschen är frågan om tillgång till de sällsynta jordartsmetaller som krävs för att tillverka batterierna. Tesla varnade nyligen i en rapport för att framtida brist på metaller som kobolt, nickel och litium kan bromsa tillväxten av elfordon. Utvinningen sker ofta till ett högt pris för miljön och de samhällen där metallerna bryts. Något som oroar lokala miljöorganisationer är det ökade tryck som nu upplevs på svenska fyndigheter. Än så länge har inget tillstånd givits till någon gruva i Sverige.

Samtidigt gör branschen stora framsteg. Batterierna blir mer effektiva, och kräver allt mindre mängder av de så kallade  “blodsmetallerna”. Stora framsteg görs även inom återvinningsteknik. Northvolt och Chalmers utvecklar tillsammans metoder för att göra återvinning av litium ekonomiskt lönsamt.

Northvolts fabrik beräknas vara helt färdig 2024 och ska då leverera 32 gigawattimmar per år, tillräckligt för en halv miljon elbilar. Peter Carlsson, företagets vd, hoppas sedan kunna bygga ännu en fabrik i Skellefteå, utöver den som är planerad i Tyskland tillsammans med Volkswagen.

Michael Abdi Onsäter

Northvolts planer i Skellefteå

Northvolt grundades 2015 av de tidigare Tesla-cheferna Peter Carlsson och Paolo Cerruti.

Beräknad kostnad för fabriken i Skellefteå : cirka 30 miljarder

Yta: 100 fotbollsplaner

Byggperiod: augusti 2019-2024

Produktionskapacitet: 32 GWh (en halv miljon elbilar)

Jobb: 2500 direkta, 7 500 indirekta

 

Share this...
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter