Åsa brinner för Krav på mat
I den är intervjun får du möta Åsa Domeij, klimatsmart folkbildare som är hållbarhetschef hos Axfood.
Åsa Domeij står upp för krav på mat och rekommenderar att köpa KRAV-produkter, som står för klimatsmart mat med krav som EU-ekologiskt saknar.
Hur bildades Axfood?
– Axfood som bolag fyllde 20 år 2020, men har en ännu längre historia. Exempelvis startade Spik-Olle den första Hemköp-butiken i Borlänge redan 1958, och Willys har sin grund i LL:s Livs som startade i Göteborg 1975. När Axfood bildades 2000 var syftet att bli en ännu tydligare och mer positiv samhällskraft genom att kunna erbjuda alla kunder prisvärd, bra och hållbar mat. Det gjorde vi med Hemköp och Willys som våra två starka butikskedjor, och genom att samla inköpskraft och sortiments- och logistikfrågor i bakomliggande led genom Dagab. I grunden jobbar vi fortfarande på det sättet, men nu har verksamheten växt rejält och utöver Hemköp, Willys och Dagab har vi också Tempo, Handlar’n, Eurocash, Snabbgross, Mat.se, Middagsfrid, Apohem och Urban Deli i familjen. Och är också sedan i höstas delägare i City Gross.
Var kommer namnet Axfood ifrån?
– Axfood är både grundat och majoritetsägt av familjeföretaget Axel Johnsongruppen, och Antonia Ax:son Johnson var både grundare och huvudägare. Så namnet är en sammanslagning av våra grundare och det vi sysslar med varje dag – mat.
Fanns miljötänkandet med redan vid bildandet?
– Redan vid grundandet hade man som mål att vara en positiv samhällskraft och jobba med frågor om miljö och hållbar mat som alla skulle kunna ha råd med, sedan har vi successivt höjt ambitionsnivån inom hållbarhetsområdet.
Vem, var och när startade Willys?
– Willys har sitt ursprung i Lars Lundhs butik LL:s Livs, som startade 1975 i Göteborg, och Willys Cash, som startades av Willy Schlee 1986 i Kungsbacka. 2000 slogs de två låg-priskedjorna ihop till Willys, och resten är historia. I dag har Willys över 200 butiker runtom i hela landet och är Sveriges ledande kedja inom lågprissegmentet.
Vad är din roll hos Axfood?
– Jag är hållbarhetschef, vilket innebär att jag jobbar övergripande med miljö, socialt ansvar och djurvälfärd
Kan man handla klimatsmart i Willys-butikerna?
– Man kan gärna satsa på att köpa ”svinnsmart”, som är kraftigt prisnedsatta varor. Då bidrar man till att minska matsvinnet, vilket hör till det allra viktigaste om man vill vara klimatsmart. Andra tips är att satsa på en del protein från växtriket som till exempel baljväxter. När det gäller grönsaker är rotsaker och kål bra val som dessutom är billiga.
Är ekologisk mat alltid lika med klimatsmart mat?
– Det behöver det inte vara. Men KRAV har regler om klimat som EU-ekologiskt saknar. Därför är det bra att välja KRAV om det finns.
Hur marknadsför ni er mat som går under rubriken ”Hållbar utveckling”?
– Jag tror inte att någon av våra kedjor just marknadsfört mat under rubriken ”Hållbar utveckling”, men mer hållbar mat marknadsförs både på paketen, till exempel info om eko på Garants mjölk och projekt om levnadslön på basmatiris. Marknadsföring sker också via hemsidor, e-handel, reklamblad och i butikerna. En intressant sak är att de som e-handlar köper mycket mer ekologisk mat. Mat.se testar också klimatinfo på drygt 3000 produkter.
Kineserna är inte alltid så klimatsmarta. Hur är era relationer med dem? Vilka krav ställer ni vid upphandlingar?
– Inköpskraven varierar förstås med typ av produkter. Vi har en uppförandekod (se axfood.se) som ställer generella krav. Vi betraktar Kina som ett riskland och har därför en egen revisor i Shanghai som endast jobbar med att kontrollera leverantörer i Kina.
Har Axfood någon folkbildande roll när det gäller mat? I så fall hur?
– Ja, men den är rätt utmanande eftersom kunden ofta har bråttom i butiken och information på hemsidan är det kanske inte så många som tar till sig.Vi vill fortsätta med att använda förpackningar för folkbildning och tar ytterligare steg under nästa år. Det finns också en hel del information på våra egna varor som man kanske tycker är självklar men som man inte måste ha, till exempel är information om hur man källsorterar viktig.
Vilka framtida planer finns för Axfood?
– Axfood ska fortsätta leda utvecklingen när det gäller att erbjuda alla svenska konsumenter bra, hållbar och prisvärd mat. Det gör vi både i dag och framåt med en lång rad särskiljande verksamheter som möter kunderna på olika sätt, men med ett starkt samarbete i bakomliggande led som gör att vi kan vara både effektiva, storskaliga och få skala i allt från sortiment- till hållbarhetsfrågor. Axfood når via sina verksamheter fler och fler kunder och målet är att fortsätta växa än mer. Vi kommer också förstärka hållbarhetsarbetet med att jobba med utveckling tidigare i kedjan. Den största miljöpåverkan uppkommer redan inom lantbruket.
Vad kan politiken göra för att vi ska äta mer hälsosam mat?
– Varför inte lägre moms på allt som är hållbarhetsmärkt? Då får man med inte bara hälsa utan också miljö, sociala frågor och djurvälfärd. Sedan har förstås offentlig sektor en väldigt viktig roll när det gäller valet av mat till de offentliga måltiderna.
Vad är EU:s roll för att vi ska vara mer inriktade på att äta hälsosam mat?
– EU:s viktigaste roll är inom jordbrukspolitiken som är en stor del av EU:s budget. Den kan användas för att i större utsträckning underlätta för produktion av bra mat.
Om du skulle bjuda Greta på middag hemma hos dig, vad skulle du bjuda på då?
– Eftersom Greta är vegan så väljer jag en vegansk rätt som är en personlig favorit. Jag skulle bjuda på kornmjölsgröt (fullkorn) med havredryck och lingon. Om jag har mer tid för matlagning så skulle jag gärna göra falafel på KRAV-märkta ”Vreta gulärt”.