Varken vänster eller populistisk
Foto: Dikson/Creative Commons
Foto: Weyler förlag
Varken vänster eller populistisk
Så
som Bjerström formulerat sig är det intressant. ”Greta Thunberg sa att ’folket’
är de enda som inger hopp, men folket är inte en homogen grupp som står enade
mot politikerna, då skulle klimatfrågan vara löst. I sitt tal om folket mot de
styrande så låter hon snarare som en populistisk vänsterpolitiker.”
På
Facebook försvarar hon sig med ”Jag blev på allvar oroad när hon sa att
’folket’ är enda hoppet. Det är den klassiska statsvetenskapliga definitionen
av hur en populist beskriver verkligheten.”
Bruket
av denna definition av populism gör Bjerströms ståndpunkt rimlig att diskutera.
Det gäller även hur man kan beskriva hennes egen roll.
Påståendet
om Greta innehåller två delar. Dels ”vänster” dels ”populist”. Bägge leden måste
uppfyllas för att Bjerströms påstående ska leva upp till det vi kan begära av
en public servicejournalist.
”Populist”
anser Bjerström att hon bevisat genom att referera till bruket av ordet
”folket”. Men inte bara det utan också att man är populist om man inte ser att
hoppet ligger någonstans hos politiker och/eller företag. Särskilt utpekar
Bjerström Greta som populist för att hon inte lyfter fram EU i detta sammanhang
som hoppet. Detta blir i Bjerströms världsbild definitionsmässigt uttryck för populism.
Det finns anledning att återkomma till denna punkt.
Vänster
är Greta enligt Bjerström på grund av att hon hävdar principen att de som
historiskt stått för de största utsläppen också bör bidra mer och ge utrymme
för de som inte har belastat miljön lika mycket. Här inför också Bjerström ett
extra argument om Indiens hållning som inte Greta fört fram men som Bjerström
menar ligger i linje med Gretas synsätt.
Principen
om skilda historiska ansvar fastställdes av Riokonferensen 1992. Att Bjerström
betecknar detta FN-beslut som vänster är manipulativt. En journalist med
opartisk hållning framhåller att det är en princip beslutad av FN och inte att
det är en vänsteråsikt. Att glida över till något som Greta inte uttryckligen
sagt om Indiens hållning och förhandlingarna blir manipulativt. Bjerström
undanhåller mediekonsumenten det avgörande bakomliggande FN-beslutet och lyfter
i stället fram ett maktspel som hon påstår men inte visar att Greta deltar i.
Det är inte värdigt seriös journalistik.
Att
kritik mot EU skulle nödvändigtvis vara vänster är lika ohållbart. Kritik mot
företagens roll skulle kunna ses som vänster men i så fall måste hela
miljörörelsen dömas ut som vänster vilket inte är rimligt. Vi i miljörörelsen
har alltid haft en stor bredd från höger till vänster i våra led som enats på
konkreta punkter som nu om klimatet och tidigare om andra konkreta frågor,
genomgående med argumentet att värna om naturen måste gå före vinstintressen.
Den hållningen kan delas av många och är inget vänstermonopol.
Därmed
åter till påståendet om Greta som populist. Bjerströms argument bygger på
påståendet att experter menar att bruk av förlitan på folket och kritik av
stater och företag innebär att man är populist. Greta påstås mer och mer ha
intagit en sådan hållning och bör därför kritiseras av en opartisk journalistik
för denna förändring av sitt budskap.
Är
då en tydligare kritik mot staters och företags inaktivitet ett tecken på
populism? Det kan man knappast påstå om det kan påvisas att retoriken hos
företrädare för både politiker och en del företag hävdar att klimatkrisen är
ett växande problem, samtidigt som de åtgärder som denna retorik leder till
inte alls löser problemet eller ens minskar ökningen av hotet påtagligt. Få
torde motsäga en sådan kritik eller påstå att den automatiskt är vänster eller
populistisk.
Kvarstår
Gretas bruk av begreppet folket. Jag utgår från att det rimliga är dess
användning på engelska samt begreppet folk som det används i svenskan samt de
förklaringar Greta gett på hur hon menar att folk kan använda sin makt.
”People”
saknar den etniska kategorisering som tyskans ”Volk” tenderat att luta mot. Det
är alltså inte ett etniskt folk mot dess regering eller elit som det handlar om
utan folk som aktörer och egna historiska subjekt. I svenskan fastställer
svenska akademin denna typ av folkbegrepp i beskrivningen av ordet folkrörelse.
Det är en rörelse bland folkets breda lager.
Folkrörelser
är inte per definition populistiska och heller inte nödvändigtvis vänster. De
vänder sig dock ofta mot överheten, står upp för de ickeprivilegierade genom
självorganisering. De kan ofta vara motsatsen till populismens vädjan till de
breda lagren att sluta upp bakom ett partis ledning mot samhällseliten. Det kan
lika gärna handla om direktdemokratisk organisering av församlingar som vägrar
lyssna på statens präster eller av producent- och konsumentkooperativ.
Greta
använder inte folkrörelsebegreppet, men hon beskriver vad hon menar. I ett
amerikanskt program fick hon frågan vad det viktigaste är som människor/people
kan göra på typiskt engelskspråkigt manér ”as individuals”. Svaret är att det
är många saker men om man ska välja ett så är det att informera sig och ta vara
på demokratiska möjligheter.
Är
då detta vänster eller populism? Att
hävda att det är vänster är återigen felaktigt. Att engagera sig demokratiskt
är inte per definition vänster. Att informera sig och engagera sig demokratiskt
är inte heller per definition populism, snarare något annat. Fokus riktar sig
till var och en att agera demokratiskt tillsammans snarare än att sluta upp i
en massa som ställs mot samhällseliten. Om det liknar något är det snarare
folkrörelseengagemang än populism.
Den
som snarare företräder ett publikfriande resonemang är Erika Bjerström. Hennes
argument mot Greta låter bestickande. Men det bygger på att osynliggöra att den
princip Greta står upp för är beslutad av FN och ingen vänsterståndpunkt och
att Gretas syn på demokratisk förändring inte är populism utan uppmaning till
demokratisk handling på olika sätt. Därför är Bjerströms kritik ohållbar och
oseriös.
Tord Björk
Tord
Björk är sedan 50 år aktiv i miljö-,
freds-, solidaritets- och antiavfolkningsrörelsen