Hur långt räcker det att regera i sociala medier?
MP
Hur långt räcker det att regera i sociala medier?
Vi har under våren sett partiledarna i alla
möjliga och omöjliga tv-soffor. En del strikta intervjuer och debatter och
andra mer uppsluppna. Ebba Busch Thor har fått stor uppmärksamhet och inte
minst senast i samband med lunchen med Jimmie Åkesson (SD). De politiska kommentatorerna har utsett henne
till oppositionens främsta företrädare och Ulf Kristersson (M) hamnar allt
längre bort från strålkastarljuset.
Traditionell media bevakar och kommenterar åt oss, men
partiledarna har också en annan stor arena, nämligen Instagram. De av oss som
har konto på Facebook har vant oss vid politiska annonser i flödet, men vi
kanske inte på samma sätt har hittat fram till Instagram, som är en social
mediakanal där man aktivt väljer att följa personer och organisationer. Det är
på Instagram som dagens influencers har sin största plattform – och även vissa
partiledare. Men det är det kanske inte alla som känner till.
Samtliga partiledare för riksdagspartierna,
med undantag av Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt, har ett ”personligt” konto på
Instagram. Men kontona skiljer sig åt både i innehåll och hur presentationen
ser ut. Några har valt en formell profil och refererar direkt till sitt parti.
Andra partiledare är (åtminstone utåt) mer privata och presenterar sig minst
lika mycket som privatpersoner (föräldrar, hobby, sport). En annan skiljelinje
är vilka av dem som uppger att de helt eller delvis administrerar sina konton
själva och faktiskt också gör sina egna inlägg.
Stefan Löfvén (S) har en formell framtoning, refererar
till partiet, och det står också tydligt att kontot administreras av hans
medarbetare. I det närmaste gäller nog detta även Ulf Kristersson (M). Dessa
två män har valt sin strategi, som ligger längst ifrån de båda kvinnliga
partiledarna Annie Lööf (C) och Ebba Busch Thor (KD). Annie Lööf skriver att
det är hon själv som uppdaterar Instagram om politik och personligt. Ebba Busch
Thor presenterar sig som mamma till två namngivna barn och matte till både en
hund och en katt. Vi kan också se att Jimmie Åkesson (SD) sent valt att
etablera sig på Instagram och snabbt fått många följare. Sverigedemokraterna
har sedan länge en stor och trogen följarskara på andra sociala medier.
De andra partiledarna har varierande grad av aktivitet
och ligger någonstans i spannet mellan de nämnda. Per Bolund (MP) och Nyamko
Sabuni (L) är nyvalda och kan inte jämföras med de övriga. Den tidigare
kulturministern Alice Bah Kuhnke (MP) var länge den politiker som hade flest
följare på Instagram, men är nu omsprungen med god marginal av Ebba Busch Thor.
Hur blir man som partiledare populär på
Instagram? Jo, det är tydligt att de personer som bjuder oss på bilder ur sina
privata liv, med bilder av sig själva i myspyjamas, gosande med småbarn och
småprat vid diskbänken, är de som tycks lyckas bäst. Ebba Busch Thor kallar sig
”Buschebba” och arbetar just så, och är med sina 106000 följare den
partiledare som leder den här ligan.
Hennes arbetssätt liknar en influencers och hon rör sig
också i deras kretsar och med andra kändisar. I april var Ebba exempelvis vigselförrättare när Margaux Dietz gifte sig
med sin fästman Jacob Lieberman på Hässelby slott. Margaux Dietz är en av
Sveriges största influencer med över 300000 följare på Instagram. Ett
kändisarrangemang som blev mycket uppmärksammat och där Ebba syntes flitigt.
Här ser du listan med partiledare sorterade med utgångspunkt i antalet följare
på Instagram:
Ebba Busch Thor – Buschebba – 106 000
Annie Lööf – annie_loof – 73 200
Ulf Kristersson – kristerssonulf – 58 000
Jimmie Åkesson – akesson.jimmie –
54 700
Stefan Löfven – stefanlofven – 51 700
Isabella Lövin – isabellalovin – 7 700
Nyamko Sabuni – nyamkosabuni – 5 600
Per Bolund – perbolund – 3 200
Jonas Sjöstedt – inget eget Instagramkonto
Instagram är en snabb kanal och den
som äger kontot har full kontroll på vad som publiceras. Jag tänker inte nu
recensera partiledarnas politik och senaste utspel, inte heller hur personliga
de är på sociala medier. Men vad jag tycker är viktigt, är att fler väljare
måste få ta del av vad partiernas främsta företrädare säger och gör på
Instagram, eftersom det i stora delar avviker väsentligt från vad som sägs och
berättas i exempelvis tv-rutan.
Influencertrenden är stark och tydlig och på frammarsch
även i politiken. I det fall du ännu inte har sett hur partiledarna agerar på
sociala medier, så tror jag att det är bra att hålla ett vaket öga på just det.
Marica Lindblad
Styrelseordförande Miljömagasinet