Nytt reseavdrag ger färre bilresor
Foto: Debarshi Ray (is.gd/XYhDxv) / CC BY-SA (is.gd/wmTgWa)
Nytt reseavdrag ger färre bilresor
En
förändring av reseavdraget är en punkt i januariöverenskommelsen mellan S, MP,
C och L. De nuvarande reglerna innebär att det har varit mer ekonomiskt
fördelaktigt att köra bil. Dessutom är de största vinnarna på det nuvarande
reseavdraget högavlönade bilpendlare i storstadsområden.
Reglerna
har också lett till ett omfattande fusk eftersom det bygger på beräknad
tidsvinst för att ta bilen (i stället för att åka kollektivt) och Skatteverket
har svårt att kontrollera att tidsvinsterna med att ta bilen verkligen stämmer.
Skattefusket med reseavdraget beräknas uppgå till över 1,7 miljarder kronor per
år.
Reseavdragskommittén
föreslår att det minsta avståndet till arbetet för att få göra avdrag höjs till
tre mil, ”taket” sänks till åtta mil och möjligheten att dra av trängselskatter
tas bort. Avdraget görs om till en skattereduktion, vilket innebär att det blir
lika mycket värt i kronor för låg- och högavlönade (dagens avdrag är mer värt i
kronor ju högre inkomst man har).
Skattereduktionen
blir 60 öre per kilometer oavsett vilket färdmedel som används. För att
ekonomiskt skydda människor som bor i glesbygd föreslås generösare regler i
områden med dålig kollektivtrafik, upp till ett pendlingsavstånd på 15 mil. De
flesta resande med kollektivtrafik på avstånd över tre mil gynnas av förslaget;
de får en större skattelättnad än i dag.
Jens
Forsmark, Naturskyddsföreningen, sakkunnig för hållbara transporter, är mycket
nöjd med förslaget till nya regler för reseavdrag.
– Vi i
Naturskyddsföreningen har uppmärksammat frågan i 25 år och förespråkat ett
avdrag byggt enbart på avstånd, som utredningen nu föreslår. Med nuvarande
system för reseavdrag så utgörs 90 procent av avdragen för bilresor, medan bara
tio procent är för kollektivtrafikresor och princip ingenting är för
cykelresande. Det beror på att man nu får en viss summa per mil för bilåkande
(18,50/mil), medan det finns ett annat beräkningssätt för kollektivtrafik där
avdraget endast uppgår till kollektivtrafikbiljettens kostnad. För cykel
handlar det om ett avdrag på 400 kronor/år. Det nya förslaget innebär att
arbetsresor med bil skulle minska rejält och betydligt fler arbetsresor ske med
kollektivtrafik.
Utredningens
prognos för utfallet om förslaget genomförs är att bilresorna minskar med elva
procent, medan resorna med kollektivtrafik ökar med tolv procent. Det innebär
att andelen av arbetsresorna som sker med kollektivtrafik beräknas fördubblas –
från tio till 20 procent. Utsläppen av koldioxid beräknas minska med 200000
ton per år (ungefär lika mycket som de årliga utsläppen från 70000
genomsnittliga personbilar).
– Vi hoppas
verkligen att förslaget genomförs politiskt. Det är dock viktigt att man
konsekvent bara utgår från avstånd för avdraget och inte blandar in vilket
färdmedel man använder, säger Jens Forsmark.
Stefan B Nilsson och Liza Ahnland