Trygg omställning med vätgas
Foto: Sandvik Materials
Trygg omställning med vätgas
Vätgasens roll i en förnybar elförsörjning och fossilfri industri
För att lyckas med
den gröna omställningen krävs en bred uppslutning bland samhällets största
aktörer. I Sverige står industriella processer för en tredjedel av utsläppen av
växthusgaser, med stålindustrin som största enskilda utsläppskälla.
Den svenska elförsörjningen är idag nästan
helt fossilfri, men utgörs till stor del av en kärnkraft som är under successiv
avveckling. Behovet av förnybar el kommer dessutom att öka kraftigt i framtiden
särskilt i samband med en kommande elektrifiering av transportsektorn. Sol- och
vindkraft ökar explosionsartat, men dessa energislag är beroende av
väderförhållanden och säsong. Hur ska ett förnybart energisystem kunna svara
för dessa utmaningar och trygga en framtida stabil elförsörjning? Hur ska
industrin minska utsläppen i sina processer? Lösningen kan stavas vätgas.
Tekniken är på frammarsch i Sverige och den emissionsfria energibäraren kan
erbjuda nyckeln till en trygg och hållbar omställning.
Vi börjar i
Sandviken, där företaget Sandvik Materials Technology producerar sina
avancerade rostfria stålprodukter för en av världens mest krävande industrier.
Vätgas är en energibärare, ett bränsle, som även under lång tid har använts som
industrigas i Sandviks egen produktion. För att utvinna energi ur vätgas
använder man en så kallad bränslecell som byggs ihop i form av skalbara
bränslecellstackar. Sandvik har forskat på tekniken i tio år och är nu i färd
med att producera en av stackens viktiga delkomponenter. Enligt Mats W.
Lundberg, hållbarhetschef på Sandviks affärsområde Sandvik Materials
Technology, kan komponenten fungera till de flesta typer av bränslecellstackar
som i sin tur kan användas för vätgasdrivna elbilar, eller storskaliga och
småskaliga energilagringssystem.
Mycket av
diskussionen om vätgas kretsar kring de revolutionerande teknikskiften som är
under utveckling inom bland annat transportsektorn, men faktum är att vätgasen
länge varit en väsentlig del av den industriella ekonomin. Det är en vanlig
industrigas och används exempelvis inom oljeraffinaderier och
ammoniaktillverkning. Den används även för att behandla rostfria stålprodukter,
något som Sandvik Materials Technology har lång erfarenhet av. Globalt är
marknaden för industriell vätgas värderad över 100 miljarder dollar.
Det finns olika sätt att producera vätgas. En
överväldigande majoritet, cirka 95 procent, av vätgasen globalt, produceras ur
fossil naturgas eller förgasning av kol, men det är även möjligt att producera
vätgas ur vanligt vatten med hjälp av en så kallad elektrolysör . Denna “gröna
vätgas” är helt emissionsfri men kräver stora mängder elenergi för att
tillverkas. Mats W. Lundberg berättar att Sandvik uteslutande använder grön
vätgas i sina processer, och redan 1968 tillverkades huvuddelen av vätgasen
lokalt genom elektrolys av vatten. AGA-gas producerar gasen som sedan färdas
genom en två kilometer lång pipeline till Sandvik. Från pipelinen har Sandvik
tillsammans med Aga Gas och Sandvikens kommun byggt en anslutande
vätgastankstation som idag förser kommunens bränslecellsfordon med energi. Inom
kort kommer två vätgasdrivna bränslecellsbussar tas i drift, som också de
kommer dra nytta av tankstationen. Utvecklingen är ett typexempel på synergier
som kan uppstå när storskaliga investeringar på vätgasinfrastruktur görs.
Den industriella vätgas som används idag kan
produceras på ett grönt sätt, med stor klimatnytta som följd. Men den
industriella vätgasens användningsområden kan dessutom öka kraftigt och ersätta
traditionellt fossila processer. Järn- och stålindustrin står idag för hela tio
procent av de totala utsläppen av växthusgaser i Sverige. I takt med ökad
urbanisering och fortsatt befolkningsökning väntas den globala efterfrågan på
stål öka kraftigt i framtiden.
Svenskt stål produceras i väldiga masugnar
genom en uråldrig process som kräver stora mängder kol. Omfattande resurser har
lagts på att förbättra teknologin och Sverige har idag några av världens
renaste och mest effektiva masugnar. Trots detta ger dagens stålproduktion
upphov till enorma mängder koldioxid.
Det finns dock
alternativ till dagens kolbaserade stålproduktion. Genom att använda naturgas
kan smidbart järn utvinnas direkt ur järnmalm i en process som kallas
direktreduktion. Metoden är utbredd i länder med tillgång till billig naturgas,
som USA och Indien. Det är även fullt möjligt att ersätta den fossila
naturgasen med ren vätgas. Om vätgasen är grön, det vill säga producerad genom elektrolys
av vatten med fossilfri el, skulle metoden kunna göra dagens stålproduktion
helt klimatneutral. Stålproducenten SSAB, som för övrigt är Sveriges största
enskilda utsläppskälla, har tillsammans med gruvbolaget LKAB gått ihop med
Vattenfall för att göra just detta.
Projektet går under namnet Hybrit. Målet är
att utveckla världens första fossilfria stålindustri vilket ska innefatta hela
värdekedjan från järnmalmsbrytning till slutprodukten stål. För att utreda de
ekonomiska och tekniska förutsättningarna inleddes 2016 en förstudie där man
fastslog att kostnaden kommer att öka med 20-30 procent med den nya metoden. En
övergång från kol till grön vätgas ställer krav på stora mängder elenergi, och
rejäla investeringar i nya anläggningar. Samtidigt konstaterar man också att
ökande priser på CO2-utsläpp
i EU:s utsläppsrätthandel (ETS) i samband med fallande priser på förnybar
energi gör att fossilfri stålproduktion har goda möjligheter att bli
konkurrenskraftig i framtiden.
2018 inleddes nästa fas i Hybrit-projektet. Under året började man bygga
världens första pilotanläggning för vätgasbaserad ståltillverkning i Luleå där
forskning ska pågå fram till 2024. Projekten har beviljats ett massivt stöd på
528 miljoner kronor från Energimyndigheten, vilket är det största någonsin i
myndighetens historia.
Från år 2025 och tio år framåt är tanken att
metoden ska användas och visas upp i en fullskalig demonstrationsanläggning.
Mycket hänger på att projektet lyckas. I flera år har utsläppen från industrin
legat på samma nivå men om Hybrit lyckas kan en tredjedel av dessa utsläpp
försvinna i ett svep. Tekniken kommer dessutom sprida sig till andra länder,
och redan idag har initiativtagarna inlett ett samarbete med Finland.
Det finns flera mervärden med den nya
tekniken. Den vätgas som ska användas kan produceras av överskottsel från
förnybara källor när produktionen är som högst. På så sätt stabiliseras
elsystemet genom att den billiga överskottselen lagras och kommer till nytta i
industrin. Ökad forskning på storskalig lagring och produktion av vätgas kommer
pressa kostnaderna och ge upphov till spin-off effekter som gynnar alla
branscher med en koppling till gasen. Globalt görs stora investeringar i
infrastruktur för vätgasdrivna fordon, och efterfrågan på storskalig grön
vätgasproduktion lär öka kraftigt.
Den industriella
omställningen ser ut att ha goda utsikter att lyckas. Många av dagens fossila
processer kan ersättas med grön vätgas. Dessutom ska fordonsflottan
elektrifieras och kärnkraften ersättas. Det ställer krav på stora mängder
förnybar elenergi.
Energimängden mäts i
Terawattimmar, TWh. Idag importerar Sverige kol med en energimängd på cirka 15
TWh för stålindustrin. Fossila drivmedel för inrikestransporter i form av bland
annat diesel och bensin som används idag har en energimängd på cirka 70 TWh.
Kärnkraften står för cirka 60 TWh av svensk elproduktion. Allt detta ska enligt
de politiska målen ersättas av förnybara källor. Vattenkraften är idag i
princip fullt utbyggd och produktionen av biomassa ger upphov till stora
utsläpp av lagrat kol och hotar den biologiska mångfalden. Kvar blir sol- och
vindkraft som verkligt hållbara förnybara energikällor. Den svenska vindkraften
har genomgått en massiv utbyggnad de senaste tio åren och står idag för drygt
en tiondel av den svenska elproduktionen. Utbyggnadstakten fortsätter att öka
dramatiskt. Mellan 2017-2021 kommer produktionen från vindkraft öka med 14 TWh,
nästan en fördubbling, vilket är mer än bortfallet från de två
kärnkraftsreaktorer som kommer stängas under samma period.
Problemet är att sol- och vindkraft är energikällor vars elproduktion
varierar kraftigt med väderförhållanden och säsong, något som kritiker ofta
påpekar. När effekten är som störst, en blåsig solig sommardag, produceras
mängder av överskottsel och elpriset rasar. När behovet av energi är stort,
exempelvis en kall och vindstilla vinternatt, kommer priset i stället bli högt.
Flexibla och integrerade energisystem är en del av lösningen, men behovet av
energilagring blir mer och mer påtagligt för varje dag som går.
Även här har den gröna vätgasen potential att
spela en nyckelroll. Hittills har mycket fokus kring energilagring legat på
batterier. Men trots kraftiga förbättringar är batteriers förmåga att lagra el
i storskaliga energisystem ännu mycket begränsad. Där batteriets
lagringskapacitet snabbt blir fullt, finns egentligen inga större begränsningar
för hur mycket vätgas som kan produceras och lagras. Vätgas har en hög
energitäthet och kan lagras över lång tid, flera veckor eller månader.
Överskottselen från förnybara källor kan
användas för att producera vätgas som kan användas direkt i industriella
processer eller som bränsle. Det är detta som sker i Hybrit-projektet som
beskrivs ovan. Alternativt kan vätgasen sedan kombineras med koldioxid från
luft eller biomassa i ett andra steg för att producera syntetisk naturgas.
Tekniken kallas “Power to Gas” och Tyskland är världsledande på området. Det
finns idag ca 30 pilotanläggningar utspridda över landet. Den syntetiska
naturgasen går in i landets omfattande gasledningsnätverk och kan sedan
användas för uppvärmning av bostäder, som drivmedel eller som backup för
elnätet. Satsningen på syntetisk naturgas ses som en viktig del i landets
energiomställning. Hittills har det varit svårt att få ekonomi på den
syntetiska naturgasen, och bedömare menar att offentliga investeringar samt
ökade CO2-priser
genom EU:s utsläppsrätthandel är
nödvändiga för att tekniken ska kunna genomföras på stor skala.
Syntetisk naturgas är något som utreds även i
Sverige, på Gotland mer specifikt. Regeringen har utrett möjligheterna för
Gotland att bli helt självförsörjande på förnybar el. Förutsättningarna finns
då det råder goda vindförhållanden i regionen och vindkraften är väl utbyggd.
Dock ställer de förnybara energislagens inneboende variation till med problem.
Den gamla kabeln som förbinder Gotland med fastlandet är inte flexibel nog att
ta emot stora mängder överskottsel när produktionen är hög och för ett par år
sedan beslutade Svenska Kraftnät att en andra kabel inte skulle byggas. För att
Gotland ska kunna bli självförsörjande på el från sol- och vindkraft krävs en
väl fungerande lagringsapparat.
Swedegas, som äger det svenska stamnätet för
naturgas, har dragit igång ett projekt för att lagra överskottsenergi i form av
syntetisk naturgas som beskrivits ovan. 2017 presenterades en förstudie där man
kom fram till att en vindkraftsanläggning utanför Visby med en kapacitet på
åtta MW var bäst lämpat för projektet. I rapporten framkommer att projektet har
goda möjligheter att nå lönsamhet men behöver ett omfattande investeringsstöd
initialt.
Vätgasen ser ut att
kunna spela en nyckelroll i nästan alla sektorer i omställningen. Tekniken är i
många fall löst och utmaningen handlar snarare om att få igång processerna i
stor skala, vilket kräver omfattande investeringar. Sverige är världsledande
när det kommer till vätgasbaserad stålproduktion. Tyskland har tagit täten vad
gäller lagring av förnybar el i gasform och Japan och Sydkorea leder
utvecklingen av bränslecells-fordon. Det återstår att se vilka av dessa
tekniker som kommer lyckas ersätta de gamla, men det är tydligt att det finns
en enorm potential i vätgasteknologin.
Michael Abdi Onsäter
Fakta: Naturgas
är ett annat namn för metan. Gasen har en hög energitäthet och används som
bränsle och för elproduktion världen över. All förbränning av naturgas ger
upphov till koldioxid.
Fossil
naturgas utvinns i bland annat Ryssland och utgör en stor del av den globala
elproduktionen. Användning av fossil naturgas ökar koldioxidhalten i
atmosfären.
Biologisk
naturgas, även känt som biogas eller rötgas, produceras ur biologiskt material.
Koldioxidutsläppen sker inom kolets kretslopp, men om källan till gasen är skog
kan det ta mycket lång tid innan utsläppen kompenseras. En överdriven
avskogning hotar den biologiska mångfalden och riskerar att skada ekosystemen.
Syntetisk
naturgas produceras ur vätgas och koldioxid från luften. Om vätgasen är grön så
är den syntetiska naturgasen helt klimatneutral och ger inte upphov till ökade
CO2-halter vare sig i det långa eller korta loppet.