Stoppa nedläggningen av järnväg
Stoppa nedläggningen av järnväg
Mats Fägerquist
Hallinden
Terminal AB har försökt etablera godstrafik på banan. Långväga långtradartrafik
skulle då ersättas med järnvägtransporter och medföra 2800 ton mindre utsläpp
av koldioxid! Lysekils Hamn har kontakt med företag, som vill frakta upp till
180000 ton gods per år på järnvägen trots hastigheten 40 km/timme. Men
Trafikverket vägrar att upplåta banan för trafik.
Efter
att ha blockerat godstrafik under flera år planerar Trafikverket att riva
Lysekilsbanan. Ett första steg är beslutet 2018 att upphöra med banans
underhåll trots att tillfrågade remissinstanser överlag var negativa till
beslutet. Den aktuella moment 22-situationen kritiserades; bristande järnvägsunderhåll,
leder till minskad järnvägstrafik som leder till nedläggning av järnväg. Trots
dessa samstämmiga avrådanden blir Trafikverkets slutsats: ”Inga yttrande har
inkommit varken under intern- eller vid extern remissens samrådstid som leder
till en omprövning”.
Trafik
på Lysekilsbanan skulle vara en del i framtidens samhälle genom att vara
fossilfri, utnyttja inhemsk el-energi, ha stor lastkapacitet och vara ett
relativt säkert transportalternativ.
Ett
generellt stopp för nedläggning av järnvägar borde gälla tills nya
värderingsprinciper med hänsyn till Parisavtalets målsättning finns på plats.