Sverige och slavhandeln
Guiden Kitimbwa Sabuni (till höger) berättar om den grymma slavperioden och vill
resa en staty till åminnelse av den.
Foto: Gunnar Vagerstam
Sverige och slavhandeln
Samtidigt som
vandringen sker läggs sista handen vid en utställning i Södertälje som heter
Släkten och slavarna av konstnären, författaren och filmaren Carl Johan De
Geer, som i rakt nedstigande led är släkt med industrimannen och slavhandlaren
De Geer, ochså kallad ”den svenske industrialismens fader”. Carl Johan De Geer,
född 1938, är ett välkänt namn inom svensk kulturliv. Han är älskad som
konstnär, författare, formgivare och filmare. Genom hans konstnärskap har vi
ofta fått ta del av personliga och humoristiska familjeuppgörelser kopplade
till större samhällsfenomen och politikområden.
I utställningen förflyttas besökarna tillbaka till 1600-talet och Carl
Johan De Geer berättar en högst personlig släkthistoria. Frågor som ställs är:
Kan skuld gå i arv? Vad vet vi egentligen om Sveriges inblandning i
slavhandeln?
Miljömagasinet
frågar om vilka reaktioner han möts av när har tar upp släktens historia. De
Geer har också skrivit en bok med samma namn som utställningen.
– Lite olika reaktioner, det mest extrema
var väl personen som sade att jag inte skulle ”hålla på med det där” eftersom
jag då skulle störa relationerna mellan Sverige och Nederländerna som ju har
sin ambassad på Götgatan 16, i Louie De Geers palats.
Ett ljudspår leder besökarna runt i tställningen. I anslutning till
utställningen finns pedagogiskt material och en nyinspelad film om slavfortet
Cape Coast Castle historia, som är producerad av Konsthallen.
Louis De Geer
verkade vid slavfortet Cape Coast Castle, tidigare kallad Carolusborg, i dagens
Ghana. Efter honom fortsatte sönerna Louis och Laurent att driva sin fars
verksamhet och slavstation vidare. Längs med Västafrikas kust fanns 66 slavfort
vid den här tiden. I dag berättar de söndervittrande byggnaderna om en del av
mänsklighetens mörkaste historia.
– Den här delen av den svenska
historien är medvetet bortglömd och svenskar är i allmänhet inte medvetna om
hur de i dag själva är påverkade av, säger Kitimbwa Sabuni, som menar att det
är viktigt hur man förhåller sig till den transatlantiska slavhandeln i dag.
– Och att Stockholm reser ett
minnesmärke till åminnelse av den här perioden, slutar Sabuni.
Släkten och
slavarna är en fortsättning av Konsthallens postkoloniala tema som inleddes med
Kudzanai Chiurais utställning Vansinnets historia. Utställningen är producerad
av Helena Scragg på Norrköpings Konstmuseum och visas 18 maj-8 augusti.
Gunnar Vagerstam
Mer
information: Joanna Sandell, chef på Södertälje konsthall,
Södertälje kommun, 08-523 064 58, joanna.sandell@sodertalje.se
Foto: Carl Johan De Geerl