FolkhälsaKlimatKulturMat

Visioner, hälsotrender och klimatmat

Visioner, hälsotrender och klimatmat

Utställningen Framtidens Mat & Dryck på Spritmuseum i Stockholm visar vad vi kommer att äta härnäst, hur man gör för att bli en framtidsätare och varför maten är viktig för klimatet.

Vad blir det för mat i framtiden? Kommer köttbullen finnas kvar på tallriken eller blir svinnsallad, lab-mjölk och insektsburgare en del av vardagsmaten?

– Den här utställningen är viktig för alla och vi har därför för första gången valt att även rikta oss till yngre besökare: barn och ungdomar – de som faktiskt representerar framtiden. Det känns både roligt och spännande, säger Ingrid Leffler, chef på Spritmuseum.

Utställningen tar ett grepp om samtidens hälsotrend men gör också en tillbakablick på 1950-talets sciencefictionbetonade matvisioner, tillsammans med en spaning på framtidens livsmedel och vår värld om trettio år.

Science fiction-mat. Under 1950-talet drömmer amerikanska visionärer om odlingar i rymden och i havet. Det svenska folkhemmets framtidsmat består däremot av industriproducerad frys- och snabbmat – tidens statusmat och en välsignelse för den yrkesarbetande kvinnan.

Sällan har folk varit så matfixerade som nu. Mat har blivit identitet och livsstil. Aldrig hade väl profeterna kunnat föreställa sig att vi skulle fotografera vår mat innan vi åt upp den. Forskare menar att nutidens strikta kostregler ersätter religionen – problemet är bara att antalet råd verkar oändligt.

Äta myror. Det går inte att förneka att vad vi äter och hur vi producerar mat och dryck är avgörande för klimatet och framtiden på ett sätt som saknar motstycke i historien. Utställningen lyfter frågor om vad vi kommer att finna på tallriken inom en nära framtid, hur maten ska räcka till en växande befolkning och om vårt protein mestadels kommer hämtas från växter och insekter?

Utställningens tema genomsyrar även museets programverksamhet och restaurangens utbud.

Spritmuseum visar utställningen med stöd av ett varumärke för hållbara produkter och Konsumentföreningen Stockholm. Designstudion NOTE har fått uppdraget att skapa en tankeväckande utställning med stark framtidstro. Med fokus på jordens toner och material har de byggt en poetisk tidsresa i matens och dryckens tecken.

 

Thomas Daligk

Vin – framtidens dryck 1957
Vinet blir en del av folkhemmet. Nubben är en inbiten tradition, men nu satsar Systembolagets på alkoholsvagare alternativ för att få slut på snapsandet. Kampanjen Operation vin riktar sig till kvinnorna. I butiken finns broschyrer med tips om vinvänlig mat – dillköttet får svår konkurrens av Oxfilé Provençal. Operation vin lägger inte bara grunden till vinkulturen i Sverige utan reformerar också våra matvanor radikalt.
Jetsons robotkök à la 2062
Familjen Jetson bor i en robotspäckad framtid, så som serieskaparna Hanna-Barbera föreställde sig den i början av 1960-talet. Familjen Jetson består av fadern George, modern Jane, dottern Judy och sonen Elroy. De har en hund som heter Astro och en robotpiga som heter Rosie. George jobbar på Spacely Space Sprockets under chefen och ägaren Cosmo G. Spacely. Mat och dryck till minsta möjliga ansträngning, utan att lämna den strömlinjeformade fåtöljen.
Bengt Ljunggren

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com