Frysta grönsaker och bär ofta att föredra

Frysta grönsaker och bär ofta att föredra

Frozen Food Foundation har tillsammans med University of California redovisat en studie som under 2017 utvärderade näringsinnehållet i några vanliga grönsaker och bär vid infrysning.

Med i studien togs blåbär, jordgubbar, morötter, broccoli, gröna ärtor, gröna bönor, majs och spenat. Undersökningen tog hänsyn till skillnaden mellan de olika metoderna att skörda, hantering och förvaring. Precis som vid till exempel torghandel med frukt och grönt var bär och grönsaker lokalt odlade. All hantering vid skörd och förvaring sköttes av undersökningsteamet.

Grönsaker och bär analyserades därefter med avseende på näringsinnehåll och frystes in inom de första 24 timmarna. Därefter genomfördes nya analyser efter 10 respektive 30 dagars förvaring i fryst tillstånd. Den del av skörden som förvarades nyskördad i kylskåp analyserades också inom 24 timmar, respektive efter 3 och 10 dagars förvaring.

Likvärdiga

Studien visar att frysta produkter är generellt ungefär likvärdiga med färska, under förutsättning att de färska kommer snabbt till kylförvaring. Om de färska inte kylförvaras så sjunker näringsinnehållet snabbt.

Ofta tror konsumenter att färskt är bättre än fryst, vilket alltså inte stämmer. Innehållet av exempelvis vitamin E och flera olika mineraler är i regel bättre bevarade i den frysta produkten. Koncentrationen av vattenlösliga vitaminer, såsom B2 och C, kan till och med öka i den frysta grönsaken/bäret. Både fibrer och antioxidanter och andra hälsobringande beståndsdelar av grönsaken/bäret är för det mesta lika väl bevarade i frysta grönsaker och bär som i färska.

Behåller näringsämnen

I kyldiskarna finns det en mängd grönsaker/bär att köpa. Ofta sker infrysningen av dessa i omedelbar anslutning till skörden och de behåller därmed sina näringsämnen bra, enligt studien.

 

Vanja Regnander

 

Foto: Mamma.Fit/Creative Commons
Fryst broccoli.
Share this...
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter