2019 – året då vego slår igenom på allvar?

2019 – året då vego slår igenom på allvar?

The Economist, en av världens mest ansedda tidskrifter, förutspår att 2019 blir ”the year of the vegan”. Låt oss hoppas det – för planetens skull.

Att konsumtionen (och därmed produktionen) av kött och mejeriprodukter måste minska globalt är en nödvändighet främst av två skäl. Det första är klimatet. En femtedel av alla utsläpp som orsakar klimatförändringarna kommer från uppfödning av djur för att ge kött och mejeriprodukter. Det är mer än utsläppen från alla transporter (bilar, lastbilar, flygplan och fartyg) tillsammans.

Det andra skälet är att klara av att kunna försörja en växande världsbefolkning med mat. Av världens jordbruksmark används hela 80 procent till att hålla djur och odla djurens mat – för att i sin tur ge mat åt människor. Det är naturligtvis inte alls hållbart.

Det sker nu en mycket snabb utveckling, både i ändrat konsumentbeteende och i avseende vilken mat som finns att köpa som alternativ till kött och mejeriprodukter. Allt fler veganska alternativ till kött, ost och mjölk kommer allt snabbare ut på marknaden.

Köttnormen, att kött ses som självklart och som den viktigaste delen av måltiden, gäller fortfarande men håller snabbt på att luckras upp. Medvetenheten om att vi inte behöver äta kött eller mejeriprodukter för att få protein ökar snabbt – protein finns i stor och tillräcklig mängd i växter som bönor, kikärtor, linser, soja och havre.

Generation X, personer som är mellan 15 och 35 år, är till stor del veganer eller vegetarianer. Det är främst de som driver utvecklingen. I USA betraktar sig en fjärdedel av de mellan 25 och 34 år nu som övervägande veganer och vegetarianer. Ändå har vego-vågen inte kommit lika långt där som i Sverige.

Det är viktigt att skilja på ökad popularitet för vegansk mat å ena sidan och att ta steget till att helt bli vegan å den andra. Allt fler, särskilt unga, gör valet att helt sluta äta mat från djur, men lika vanligt blir också att helt enkelt ändra proportionerna – att äta mer från växtriket och mindre kött och mejeriprodukter.

Att exempelvis gå från att äta kött 4-5 gånger i veckan till en gång i veckan innebär en stor minskning av ens egna klimatutsläpp. För väldigt många är maten (mer vego) och flygresor (färre och kortare) de två områden där man som enskild person enklast kan göra skillnad för klimatet.

Det som nu händer på marknaden för nya matvaror är mycket hoppingivande. En rad nya växtbaserade alternativ till kött, som ofta ser ut och smakar som kött, lanseras i snabb takt. Impossible Burger (med rödbetsjuice som en ingrediens), som nu sprids över världen, är ett exempel.

Ett annat exempel är företaget Vivera i Nederländerna vars veganska biff såldes i 40000 exemplar inom en vecka efter att den kommit ut i butikerna. Och ersättningar till mjölk, i form av dryck från havre, soja eller ärtor, blir allt vanligare. Det kan man enkelt se vid besök i vilken matvarubutik som helst.

Växtbaserade alternativ till kött har stora möjligheter att leda till en genomgripande förändring. Det kan leda till kraftigt minskad klimatpåverkan från matproduktion, minskade matkostnader i både fattiga och rika länder och också bidra till en bättre hälsa globalt.

Vi på Miljömagasinet kommer att bevaka den här spännande utvecklingen framöver. Du kommer att kunna läsa om initiativ för att öka konsumtionen av vegansk mat, nya alternativ till kött och mejeriprodukter som kommer ut på marknaden och också förslag på recept.

Och vi tar gärna emot förslag till artiklar inom det här viktiga området från våra läsare.

Stefan B Nilsson, chefredaktör
Share this...
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter