AktuelltHuvudnyheterInrikesKlimatLedareMiljöNyheterOpinionPolitikSamhälle

Nya regeringens klimatchock

Eivor Karlsson.

När FN:s årliga klimatkonferens öppnades i november i egyptiska Sharm el-Sheikh sade FN:s generalsekreterare António Guterres:

– Vi kör raka vägen mot ett klimatinferno med foten stadigt på gaspedalen.

 

Sveriges regering är inget undantag och har presenterat åtgärder som ökar utsläppen av växthusgaser. Men det skadar inte Sveriges trovärdighet enligt statsminister Ulf Kristersson på klimattoppmötet i Egypten. Samtidigt som de blågula företrädarna trycker på om brådskan i klimatarbetet har regeringen aviserat sänkt reduktionsplikt, vilket väntas öka Sveriges utsläpp med omkring 10 procent.

Gång på gång har högerregeringen upprepat: Sveriges högt ställda klimatmål står fast. Men det stämmer inte. Det har i stället kommit ett antal förslag som verkar i motsatt riktning. Men KD:s partiledare Ebba Busch framhöll i SVT:s Agenda att ”Sveriges högt ställda klimatmål kvarstår”.

Detsamma har Romina Pourmokhtari (L) sagt, som tillsammans med kärnkraftsivraren Ebba Busch får ansvaret för miljö, klimat och energi i den nya regeringen. Santidigt ersätts miljödepartementet med ett klimat- och näringsdepartement.

 

Det är oroande att regeringen är inne och petar i olika verksamheter. Så vill de till exempel ta bort ”subventionen” för anslutning för den havsbaserade vindkraften, vilket gör oplanerade vindkraftsparker osäkra.

Den nya regeringens klimatpolitik innebär ett steg bakåt i utvecklingen. 750 miljoner tas från underhåll av järnvägar (klimatsmarta) och läggs över till vägar. Man har vidare ökat reseavdragen för bilresor och man ska lägga ner miljödepartementet. Mitt i en brinnande klimat- och miljökris.

Den minskade inblandningen av biodrivmedel i bensin och diesel beräknas också öka utsläppen av koldioxid med omkring tio procent. Regeringspartierna är överens om att från den 1 januari 2024 sänka den så kallade reduktionsplikten till EU:s miniminivå.Hur ska man då nå klimatmålet 2030?

– Det är en total nedmontering av miljö- och klimatbudgeten, säger Madeleine van der Veer, samhällspolitisk chef på WWF.

 

Finansminister Elisabeth Svantesson (M) släppte en klimatpolitisk bomb under COP27 i Egypten. I en intervju i SvD fick hon frågan om regeringen kommer att kunna klara klimatmålen till 2030. Hon svarade: ”Gör vi det inte, så gör vi det inte”. Ett mycket märkligt uttalande.

Före valet var det bara Sverigedemokraterna som klart och tydligt ville avskaffa klimatbonusen för elbilar. De andra högerpartierna hade förslag med delvis avtrappning, eller klimatbonus på lägre nivåer. Men elbilsbonusen slopades helt och snabbt. Helt plötsligt meddelade regeringen, med en dags varsel, att klimatbonusen för elbilen skulle slopas. Folk rusade till bilaffärerrra som i en del fall hade öppet till midnatt.

 

Den nya regeringen vill bygga ny kärnkraft. Vindkraft är en viktig del i energimixen men inte basen. Det skrev regeringen i Tidöavtalet. Men i Finland finns ett varnande exempel – det nyss färdiga finska kärnkraftverket, Hanhikivi 1, har spräckt alla ekonomiska kalkyler och tidsplaner.

Ebba Busch (KD) välkomnade beskedet i SvT:s Agenda om ny kärnkraft vid Barsebäck. Men seriösa och kapitalstarka intressenter saknas. Det gäller för övrigt också resten av regeringens kärnkraftsförhoppningar.

Även Åsa Carlson, vd för Barsebäck Kraft, tyckte att det var positiva signaler som kom från den nya regeringen om att Barsebäcks ägare vill bygga ny kärnkraft. SvT 30 okt. Men ägaren, tyska Uniper, stängde snabbt dörren, helt. Enligt talespersonen George Opperman bygger det på ett missförstånd. Vare sig i Sverige eller någon annanstans har Uniper några planer på att bygga ny kärnkraft. Det är fakta, sa han till Ekot.

Regeringens plan att låta kärnkraften driva klimatomställningen är inte lösningen, enligt klimat- och energiexperten David Mjureke. Vi behöver minska utsläppen och ställa om här och nu, säger han.

”Alla de elva reformer som regeringen listar får sammantaget bara obetydligt mer pengar än vad som sparas in på den avskaffade klimatbonusen för bilar med låga utsläpp”.

Tvärtom ökar många av regeringens förslag utsläppen, till exempel den sänkta skatten på drivmedel och att regeringen behåller det gamla systemet för reseavdrag, som gynnar bilister mer än det som tidigare föreslogs.

 

Nästa år lägger regeringen 19,5 miljarder på miljö- och naturvård, jämfört med 21,8 miljarder förra året. År 2025 väntas den utgiften vara mer än halverad till 10 miljarder kronor.

Sammantaget innebär det att regeringens klimatpolitik är otillräcklig om Sverige ska göra sin del av Parisavtalet.

Jonatan Lundbäck

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com