Den politiska satirens mästare
På EWK-museet i Norrköping finns en permanent utställning om Ewert Karlsson, mer känd under signaturen EWK. Han är en av Sveriges mest kända politiska tecknare och utställningen berättar om hans liv och arbete.
I den här intervjun får du möta intendent Carina Milde, som ansvarar för EWK-museet Centrum för politisk illustrationskonst på Arbetets museum i Norrköping. Där finns ett arkiv med originalbilder av EWK. Tanken var från början att det skulle bli ett EWK-museum i Söderköping, men det hamnnade i Norrköping.
EWK-museet. Varför? När? Hur? Var?
– EWK-museet Centrum för politisk illustrationskonst öppnade 1 april 2009. Detta kom till efter att EWK:s familj sökt upp Arbetets museum med en önskan att skapa det museum som aldrig blev av i Söderköping ( EWK:s hemort).
Vem står bakom museet?
– Initialt kunde verksamheten skapas genom generösa donationer från Centerpartiet, Aftonbladet, Tidningen Land och Söderköpings kommun. I dag drivs verksamheten som en del av Arbetets museums verksamhet. Arbetets museum är ett av Sveriges 14 centralmuseer. Själva grunden för verksamheten ligger i det arkiv vi har där familjens privata samling av EWK-original förvaras.
Vad hittar man på museet?
– I dag finns tre offentliga delar. Den ena är ett Tematiskt galleri där du möter tecknare som arbetar i EWK:s anda och som antingen är verksamma nu eller har varit verksamma i historien. Här visar vi såväl svenska som internationella satirtecknare.
Den andra är det vi kallar EWK-galleriet. Här visar vi originalbilder av EWK från vårt arkiv. Ibland väljer vi själva ut bilderna och ibland låter vi andra göra sina urval under rubriken Om jag finge välja.
Vi har även ett personmuseum som berättar om EWK:s väg från den östgötska myllan till arbetet som tidningstecknare med omslagsbilder på New York Times Magazine.
Hur många besökare har ni varje år?
– Arbetets museum har i normala fall cirka 200000–230000 besökare per år. Av dessa ser cirka 40000–50000 besökare våra utställningar i EWK-museet.
Vad var och är det stora med EWK:s bilder?
– Ur ett rent konstnärligt perspektiv handlar detta om en bildmakare som visste hur han skulle utnyttja bildplanet. När han satte sin penna mot arket visste han vad han ville göra. Detta kan jag säga utan att ens ha träffat honom, eftersom hans färdiga bilder visar så otroligt få skiss-streck.
Utöver detta hade han en förmåga att kunna kondensera ner allt ifrån stora globala till mindre lokala komplexa skeenden till en enda bild. Han visste hur han skulle kommunicera och vilka vinklar han skulle utnyttja för att på ett så precist sätt peka på vad som inte stod rätt till.
Dessutom är hans bilder fortfarande högaktuella, vilket kanske säger lika mycket om oss människor som hans förmåga. Men inte desto mindre är de fortfarande mitt i prick.
Vilken av EWK:s bilder är din favoritbild?
– Jag har ingen favoritbild. I stället är det små detaljer i många bilder som fångar mitt intresse. Hur han lyckades teckna det kinesiska höglandets berg och floder i vecken på pannan i teckningar av Mao. Hur han utnyttjade den tomma ytan i en bild för att förstärka sin poäng. Hur han med sin skarpa blick lyckades fånga gesten av total uppgivenhet som Moder Jord känner, när hon lagt sin hand över ögonen och undrar hur hon ska kunna fortsätta kämpa för alla sina barn.
Vilken är ditt finaste minne av EWK?
– Jag har, som jag tidigare nämnt, inte träffat EWK men däremot har jag arbetat mycket tillsammans med hans hustru Alice. Jag minns så väl när jag träffade henne första gången. Det var hösten 2008 då Ulf Frödin tilldelades EWK-priset i Huddinges kommunhus. När hennes skarpa intelligenta bruna ögon mötte mina och hon sa på klingande dalmål; Jasså, det är du som ska bygga vårt museum om Ewert, så kom mina tårar. Det var ett otroligt högtidligt ögonblick.
Vad händer på museet nu i sommar?
– I sommar kommer vi visa Mats Jonssons arbeten från hans senaste tre serieromaner. Mats blev ju Augustprisnominerad förra året för sin serieroman När vi var samer. Det ska bli fantastiskt roligt. Mats ska också få välja sina 12 favoriter av EWK som vi ska hänga i vårt galleri.
Vilka framtida planer finns för EWK-museet?
– Vi har redan nu ett samarbete med både Söderköpings kommun och Fullersta gård i Huddinge, platser som var EWK:s hemorter under hela hans liv. Dessa samarbeten kommer vi utveckla för att göra det möjligt att ta del av EWK och hans liv och arbete på fler platser än här. Utöver detta kommer vi satsa mer på de demokratifrågor som vi kopplar till vårt arbete med bildjournalistiken. Detta för att kunna nå barn och unga om frågor som rör demokrati, press- och yttrandefrihet samt källkritik och källtillit.