Mycket kinesisk el är förnybar – men Parisavtalet kör i diket
Mycket kinesisk el är förnybar – men Parisavtalet kör i diket
MILJÖMAGASINET Nr 37 • 13 SEPTEMBER 2019
International
Energy Agency (IEA) har räknat fram att 56 procent av den el som Kina
finansierar 2010-2020 kommer från förnyelsebara källor, mest vattenkraft (49
procent), och resten från andra källor (se karta sidan 9).
IEA-rapporten
Kraftsektorn i Afrika söder om Sahara: Kinas engagemang är den första
djupgående rapporten som studerar kinesiska företag i Afrikas kraftbransch.
”Elektricitet
är nyckeln till välstånd för länderna i Afrika söder om Sahara. I området bor i
dag 635 miljoner människor utan el.”
Det
skriver IAE i rapporten från 2016 där man granskar Kinas investeringar i
energisektorn och konstaterar att kinesiska företag är aktiva i kraftsektorn i
Afrika i en aldrig tidigare skådad skala.
Vilka
blir miljökonsekvenserna av ett så gigantiskt projekt som BRI är? Även om det
inte går att få fram någon exakt siffra så förefaller det mycket osäkert om
jorden kommer att nå Paris-avtalets 1,5-2 gradersmål, kanske går vi mot tre
graders uppvärmning.
Orsakerna
är två: Ökande transportvolym och en ökande elproduktion i nya kolkraftverk i
Kina och i de anslutna BRI-länderna.
De
här två sektorerna genererar växthusgasen koldioxid och bidrar till uppvärmning
av jorden med åtföljande hälsoeffekter, kraftig påverkan på växter och djur,
extrema klimat- och vädereffekter, höjning av havsnivån etcetera.
Den
inflytelserika kraftindustrin i Kina räknar med ytterligare 100-tals
kolkraftverk till år 2030. Enbart i Kina. Regeringen/Kommunistpartiet har ännu
inte tagit ställning.
Lägg
sedan till de kolkraftanläggningar som tas i bruk inom BRI-projektet utanför
Kina, alltså ungefär 300 anläggningar.
Lägg
därtill cirka 600 kolkraftverk som planeras av övriga länder och vi har drygt 1
000 nya kolkraftverk år 2030 (det finns i dag 12 648 kolkraftverk i världen).
Klarar då jorden ens tregradersmålet?
Kinesiska
projekt utomlands regleras i ett dokument från 2017 som säger att kinesiska
företag ”frivilligt ska följa lokala miljöskyddslagar, förordningar,
standarder, koder, hedra miljömässiga och sociala ansvar och publicera årliga
miljörapporter”.
Kinas
ekonomi har dock försämrats något de senaste två åren och man har en enorm
överkapacitet i sin tunga industri efter den kraftiga utbyggnaden av den egna
infrastrukturen, exempelvis producerar Kina 62 procent av världens cement.
Tomas
Kåberger har varit energisekreterare i Naturskyddsföreningen, professor vid
Chalmers och generaldirektör för Energimyndigheten. Kåberger är i dag
ordförande för stiftelsen Renewable Energy Institute som arbetar med att få
fram förnybara energikällor i Japan och följer givetvis Kinas framfart.
–
Kinas BRI är inte ett kolprojekt. Många i Kina ser BRI som ett sätt att sprida
förnybar el via internationella elnät. I Kina ökade elproduktionen med förnybar
el med 80 TWh första halvåret i år, men den fossila ökade också, om än bara med
10 TWh, och den måste ju minska. Kinas företag som tidigare byggt massor av
kolkraft i Kina hoppas kunna exportera i stället, det är en farlig ekonomisk
drivkraft, säger Tomas Kåberger.
En
forskningsrapport från Världsbanken är inne på samma linje. Kinas miljöproblem
riskeras att exporteras genom BRI-projekten.
”Om
Kinas BRI-partners inte vill bli dumpningsområden för Kinas kolkraftteknik
måste ländernas egna miljölagar skärpas, ett minimum bör vara att dessa
standarder inte ska vara lägre än de som gäller i Kina, menar Världsbanken.
Världsbankens
forskningsrapport Hur minska miljörisker vid investeringar i transportsektorn
på land? presenterades i januari 2019. Dr. Elizabeth Losos har lett
undersökningen. Hon är seniorforskare vid Duke University i North Carolina.
Ur rapporten:
”12
299 kilometer vägar är byggda, under konstruktion eller planeras byggas. 31 486
kilometer konventionella tåglinjer byggs ut eller byggs nytt/ planeras. Närmare
hälften av Kenya:linjerna/sträckorna trafikeras av höghastighetståg”.
Miljömagasinet får tag på
Dr. Losos via e-mail och frågar henne hur hon ser på de totala
miljökonsekvenserna av BRI.
”Det
finns risker och möjligheter med BRI. Möjligheterna har att göra med det faktum
att ett så stort projekt som BRI – om noggrant planerat – kan ha en positiv
inverkan på den globala miljön, som att mildra växthusgasutsläpp genom
antagande av förnybara energikällor som vind, sol, vattenkraft etcetera i alla
utvecklingsländer eller skydd av biologisk mångfald genom noggrant planerade
transportvägar som undviker känsliga livsmiljöer och skyddade områden.
Men
den stora skalan av BRI-projekt utgör ett enormt hot om det är dåligt planerat
med få kontroller. I ett sådant fall kommer till exempel byggandet av
kolkraftverk att hota mottagarländernas förmåga att uppnå sina Parisavtal. På
liknande sätt skulle dåligt planerade och genomförda transportvägar kunna leda
till en nedbrytningsspiral av livsmiljöer, olaglig handel med vilda djur och
minskning av ekosystemtjänster.
För
närvarande har den kinesiska regeringen upprepade gånger åtagit sig det förra
scenariot av BRI. Tyvärr finns det en stor skillnad mellan denna uppmuntrande
retorik och vad som faktiskt händer på marken”, avslutar Elisabeth Losos.
Gunnar Vagerstam
Foto: Duke University