Hela världen dansar i Herräng
Hela världen dansar i Herräng
“All of me, why not take all
of me…” Det är Ella Fitzgeralds
sträva, fylliga sammetsröst vi hör när vi precis anländer till Herräng,
efter ett par timmars bilfärd från Stockholm.
En av många kurser i Lindy Hop ackompanjeras just nu av Ella,
när vi möts upp av Calle Johansson som ska guida mig runt i Herräng,
danscentret som varje sommar lockar hit människor från hela världen.
För att komma igång ber jag Calle att visa mig
grundstegen i Lindy Hop igen. (Det var ju ett år sedan dansfestivalen i
Gäddede). Ett, två, vänster steg bak… ett två tre, höger, vänster fram… ett
två… Hänger ni med?
Men nu måste ni träffa… Calle tar tag i mig och vi
presenteras för Herrängs organisatör och kassör, Daphne Harel.
Daphne har dansat Lindy Hop i elva år och är från New York,
där hon är verksam som professor i statistik, kanske inte det första man tänker
på i samband med en Lindy dansare?
Nästa överraskning för min del är att hon är professor på
New York University, där jag själv fick min Masterutbildning i dansterapi på
80-talet!
”…can’t you see I’m no
good without you?”
Ella Fitzgeralds röst fortsätter dansa inom mig medans
jag så snabbt jag kan skriver ner mina mer och mer oläsliga anteckningar. Nu
ska jag visa er något som få känner till… Calle för oss upp för en trappa mot
något som kallas ”Off Limit”. På vägen dit möter vi Klavdia Khodakivska från
Ukraina, en ung vältränad kvinna med håret uppsatt i stram dansknut. Klavdia
jobbar nu med showerna, berättar hon.
”Från början visste jag ingenting utan jag kom hit som volontär
och fick börja med att bädda sängar. Naturligtvis har jag lärt mig mycket under
den här tiden”, säger hon.
Eftersom tiden är knapp skyndar vi vidare. ”Off Limit” står
det utanför en dörr, här har vi vårt ”Högkvarter” säger Calle och leder in oss
på ett litet kontor, där även Klavdia sitter och skriver på en dator.
Miljömagasinet är nu på plats för att träffa Lennart Westerlund, som visar sig
vara en glödande och inspirerande historieberättare när han avtäcker dansens rötter.
För oss berättar Lennart också om Norma Miller, ”The
Grand Old Lady” inom jazz och Lindydans, idag kultförklarad. Hon dog nyligen
och hann bli nittionio år.
Norma Miller lärde sig som alla andra dansare inom den
här genren, från gatan i Harlem. Ingen hade från början någon formell
dansutbildning – det var om inte en gräsrotsrörelse, snarare en asfaltsrörelse
och den har spritts och fortsätter sprida sig över hela världen.
”Förutom Miljömagasinet har vi haft reportrar här från
New York Times och franska Le Monde” berättar Lennart och visar oss artiklarna.
Det har också gjorts en dokumentärfilm för SVT av Svante Grundberg, 2005-2006: ”Swingen
anfaller”.
– Javisst, kungen och drottningen är alltid inbjudna till
Herräng och vi får alltid lika kungliga och artiga svar, att de är upptagna
just då, säger Lennart med ett stort leende.
Nästa person som Calle presenterar oss för är Chris Lee, från
New York. När jag frågar honom var på Manhattan han bor, säger han Lower
Manhattan. ”Men det måste vara i närheten av Spring Street där jag bodde första
gången jag var i New York för att studera dans på sjuttiotalet”, säger jag. ”Nu
jobbar jag som skådespelare och med TV, både framför och bakom scenen”, säger
Chris. ”Var höll du hus på den tiden?”
”Jag var student på bland annat Joffrey Ballet School”,
svarar jag och blir så överrumplad att jag inte kommer ihåg de andra. Men det
var på den tiden då den moderna dansen och avant gardet var i full blom. Med
kompositören och innovatören John Cage, koreografen Merce Cunningham, regissören
Robert Wilson och kompositören Philip Glass fick jag möjlighet att dansa med
två olika company och vi uppträdde på bland annat Bijou och The Open Eye Theatre.
Jag känner hur minnena från New York, som en gång i tiden var som min andra
hemstad, nu omfamnar mig igen.
Men tiden rinner iväg och vi har ännu inte hunnit träffa vår
megastjärna, koreografen Chester Whitmore från Los Angeles. Det finns inte tid
att göra någon intervju den här gången, Chester är upptagen med repetitioner, men
vi hinner med att omfamna varandra. Och, det kan nämnas att Chester är verksam på
många plan och jobbar också med ungdomar för att stötta och inspirera dem.
Bland mycket annat som film, musik och dans har han också ett projekt ”Black History
month”. Varje februari fokuserar man då på de svartas historia, som handlar om
återupprättelse. Många svarta påverkas fortfarande av det förtryck och
osynliggörande som de vita under historien har utsatt dem för.
Vi har nu hunnit bli ordentligt hungriga och vi äter en
snabb middag på en av kantinerna. Vi lovar Calle att vi ska komma i tid till
föreställningen som börjar klockan nio. Men innan dess hälsar vi på hos Lorenz
Ilg som har ett hus i närheten. Han bjuder oss på kaffa och jasminte och den
utsökta, handgjorda choklad som är så färsk att den bör ätas upp inom två
veckor!
”Här på Herräng är vi noga med miljöaspekten”, säger
Lorenz. ”Visst flyger människor hit från hela världen, men när de väl är här
har vi flera hundra gamla renoverade cyklar som väntar på dem. Ur miljösynpunkt
vill vi skapa kvalitet – all mat kommer från närliggande områden och är ofta
ekologisk. Vi bjuder också in byborna hit, på det sättet skapar vi lite goodwill
eftersom vi tyvärr också stör dem när så
många människor kommer hit på en gång.”
Det intressanta, säger Lorenz, är att hit kommer
människor med exeptionella förmågor, professorer och artister och många mycket
framstående IT-människor, de flesta är högutbildade. Det skapar naturligtvis en
unik miljö, av kreativitet och möjligheter, att de kan mötas från så många
olika kulturer och dansa tillsammans.
Dansen och rörelsen är ju också så ursprunglig, tänker
jag. Vi rör oss redan innan vi föds och allt vi kommer i kontakt med påverkar oss
och avspeglar sig i våra rörelser. Inom dansterapin ser vi på kroppen som ett
uttryck för det undermedvetna.
Kroppen och rörelsen uttrycker vad vi känner, det är
intressant hur dansen utvecklats till att bli mer fri från den klassiska
dansens tåspetsteknik och strävan att sträcka sig uppåt och från gravitationen
till den moderna dansen (som även kallas fridans) till att röra sig med gravitationen
och ner mot och på golvet, jorden. Att så många människor kommer samman under några
intensiva veckor och rör sig och berör varandra bör naturligtvis väcka många
känslor också. Det finns ju utrymme inom lindyhop att improvisera och många rörelser
som sen blev stiliserade hade säkert sitt ursprung i både glädje, ilska och
rädsla.
”Take my lips I want to
loose them, take my arms, I’ll never use them…”
Klockan är nio och föreställningen börjar. Lennart
Westerlund är presentatör.
Efter några komiska scener som han själv framför kommer de
första dansparen. De är helt suveräna, dansar intensivt men med precision och återhållen
explosivitet. De kvinnliga dansarna markeras i klädseln av snäva kjolar som når
nedanför knäna, men för rörlighetens skull har långa slitsar bak. Håret uppsatt
i tidsenlig frisyr. Jag kan tryggt luta mig tillbaka, inte en rörelse görs för
mycket eller för lite. Så proffsigt!
Vi får se avsnitt ur dansfilmer innan nästa par
presenteras, som tydligen ska tävla mot varandra. Här är stilen annorlunda,
glad, livlig, snabb och lekfull. Vilket av paren som är bäst vet jag inte, tycker
nog att de kan vinna båda två!
Avslutningsvis får vi se Joseph Wiggan utföra ett
steppnummer som får publiken att jubla och applådera stående, behövs det några
kommentarer?
”Var kommer Joseph ifrån”, frågar jag. ”Från yttre rymden”,
svarar Calle, och menar Los Angeles.
Slutligen presenteras jag för Marie Sörqvist. Vår första
receptionist här, berättar Calle.
”Och hon har lyckats uträtta underverk! Vi hade aldrig
klarat oss utan Marie.” Tidigare var hon designer och hade en butik på
Östermalm. Marie tittar undersökande på mig. ”Jag tycker jag känner igen dig.
Jag hade en butik på Artillerigatan som hette Bolero, var inte du inne där då,
med din dotter…?” Jag letar i minnet igen, och nu sluts cirkeln, jovisst och
jag bodde ju på Artillergatan.
”Men hur känns det när de här fem veckorna är över”,
frågar jag.
”Det är ju så intensivt, så mycket som händer under de här
veckorna. Efteråt blir det ett tomrum.”
Ja, jag förstår det. Men efter att bara ha fått några timmars
smakprov på de här dansande intensiva veckorna i den lilla byn Herräng, ger jag
mig själv ett löfte:
Nu ska jag börja dansa mycket mer, mitt hjärta är halvt
utan dansen.
”Your goodbye, left me with
eyes that cry.
How can I go on dear without you?
You took the part thar once
was my heart.
So why not take all of me.”
Herräng, på återseende!
Yvonne Marcus Meyer