Nytt projekt för flygbränsle

Foto: Jämtkraft
Vätgas och koldioxid:
Nytt projekt för flygbränsle
Från
kraftvärmeverkets skorsten i Lugnvik, utanför Östersund, ska koldioxid samlas
upp och blandas med vätgas för att framställa flygbränslet. Den vätgas som
behövs för processen ska produceras från förnybar el.
–
Det här ett fantastiskt projekt. Det är världsunikt att vi omvandlar energi
från skogen, vinden, vattnet och solen till el och värme och snart kanske även
till flygbränsle, säger Ulf Lindqvist chef för Värmeproduktion vid Jämtkraft i
ett pressmeddelande.
Bakom
projektet står Svenska miljöinstitutet (IVL), Chalmers och Lunds universitet
tillsammans med Jämtkraft AB i Östersund.
Energimyndigheten har
beslutat att ge projektet 4,5 miljoner kronor. Jämtkraft kommer att bidra med 1
miljon kronor.
Det
är IVL Svenska miljöinstitutet som kommer att leda projektet och Chalmers samt
Lunds Universitet kommer att bidra med spetskompetens för att utveckla den nya
tekniken. Även Fly Green Fund, Nordic Initiative for Sustainable Aviation, A
Flygbränslehantering och The Power Region genom Östersunds kommun är med i
projektet.
–
Att få möjlighet att leda ett projekt i forskningsfronten, i samarbete mellan
näringsliv och akademi och med en så tydlig tillämpning med relevans för hela
samhället i ett ämne som verkligen är aktuellt är mycket inspirerande. Vi har
lyckats få ihop en väldigt kompetent projektgrupp och det ska bli väldigt
roligt att tillsammans driva storskalig svensk produktion av fossilfritt
flygbränsle närmare ett förverkligande, säger Anton Fagerström, projektledare
och forskare på IVL.
Det finns redan i dag några
anläggningar som använder sig av delar av tekniken. Syftet med det här
projektet är att fortsätta ett steg till och få hållbart flygbränsle som
slutprodukt. Mängden koldioxid från kraftvärmeverket dimensionerar hur mycket
flygbränsle det går att producera.
Hur
mycket flygbränsle kommer att produceras om projektet lyckas? Ulf Lindqvist på
Jämtkraft har räknat på det.
–
Dagens mängd skulle i fullt utbyggd skala uppskattningsvis räcka till
flygbränsle motsvarande cirka 5 procent av flygbränslet som årligen tankas i
Sverige.
–
Om vi lyckas fånga in koldioxid och göra fossilfritt flygbränsle har vi
förhoppningsvis hjälpt till att hitta ett av svaren på hur vi ska göra
omställningen mot en hållbar framtid. För mig personligen är det en stark
drivkraft. Det känns extra roligt att få vara med i det här projektet, säger
Ulf Lindqvist vid Jämtkraft.
Projektets
resultat redovisas i slutet av 2020.
Gunnar Vagerstam
Test
av nytt flygbränsle
Jämtkraft
räknar med att kunna omvandla 140 000 ton koldioxid till 100 000 ton
flygbränsle – om forskningsprojektet faller väl ut. Lyckas projektet så är det
smått revolutionerande, exempelvis behöver man inte göra något åt
flygmotorerna.
Källa SVT Nyheter

Foto:IVL