Det stora Problemet

Foto: Lars Plougmann (is.gd/Ym0E4e) / CC BY -SA (is.gd/wmTgWa)
Det stora Problemet
En av många
fördelar med att åka tåg, utöver miljövinsten, är att man får den där viktiga
möjligheten till reflektion; tid att tänka helt enkelt. Jag kan uppleva att det
har blivit en bristvara i vårt moderna samhälle. Informationsflödet ökar snabbt
för varje år. Det finns så klart stora möjligheter och fördelar med det – men vi
måste också tillåta oss möjligheten att stanna upp i flödet ibland, och bara
vara.
Och det finns mycket att fundera över, med
tanke på den akuta situation som vi människor har orsakat för allt levande på
denna planet. Klimatförändringarna, den snabbt minskande biologiska mångfalden,
överutnyttjandet av ändliga resurser – och tyvärr samtidigt även växande berg
eller öar av sopor av olika slag. Ibland konkreta, tydliga och synliga – ibland
mer diffusa. Så diffusa att många fortfarande inte tänker på de problem som den
typen av avfall från vårt samhälle orsakar.
Alla dessa problem är egentligen symptom på det stora underliggande
Problemet – det med stort P: Vi har skapat ett samhälle som inte är hållbart.
Om utvecklingen inte är hållbar så är den ohållbar – och då går förr eller
senare något sönder. Det gäller samhället i stort, det gäller företag och
organisationer. Samma gäller för familjen och i våra enskilda liv. Jag brukar
ofta efterlysa nyanser i samhällsdebatten, men i det här fallet är det faktiskt
svartvitt. Rätt eller fel. Antingen skapar vi ett samhälle som är hållbart och
rättvist, eller så håller vi igång det ohållbara och orättvisa tills det går
sönder.
För att ställa om samhället, så att det blir rättvist och hållbart, krävs
det politik som förändrar och utvecklar samhället. Vi Gröna har stora
möjligheter att påverka nu under de kommande fem åren. Vi har blivit större än
någonsin tidigare, med 75 mandat av totalt 751 i parlamentet. De gröna
partierna i Europa hade stora framgångar i exempelvis Tyskland, Frankrike och
Irland . Det gör att vi nu är den fjärde största gruppen i parlamentet, efter
Kristdemokraterna, Socialdemokraterna och Liberalerna. Och för första gången
har inte Kristdemokraternas och Socialdemokraternas partigrupper majoritet tillsammans. Den nya maktbalansen
gör att vi under den här mandatperioden kommer att se mer förhandlingar och
överenskommelser mellan fler grupper.
Här har vi Gröna förbättrat våra möjligheter att påverka.
Även om det finns fördelar med att åka tåg,
så är det också mycket som verkligen kan och borde bli bättre med tågtrafiken i
Europa. I morse åkte jag 06.25 från Bryssel, och med byten i Köln och Hamburg
ska jag vara framme i Köpenhamn 18.40. Jag får alltså en ”kontorsdag” på tåget,
där jag hinner besvara mail och även skriva denna krönika. Men samordningen
mellan tågbolagen är inte bra. Sista kvällståget från Köpenhamn till Stockholm
går 18.23, så i stället för att komma fram sent ikväll får jag vänta på
nattåget i Malmö och kommer till Stockholm först i morgon bitti.
Det var samma sak på nedresan för tre dagar sedan. Även då avgång 06.25
(från Stockholm), och efter ett par byten ankomst Köln 21.45. Men även då
missade jag sista kvällståget (till Bryssel) och det blev övernattning i Köln.
I stället för att resorna borde ta 16-17 timmar så tar de cirka ett dygn.
Jag förstår att en del tvekar att åka tåg
genom Europa. Samordningen mellan tågbolagen behöver även bli bättre när det
gäller möjligheten att boka biljetter mellan olika länder – och när det gäller
att ta ett bättre gemensamt ansvar för nattåg på längre sträckor.
Frågan om en bättre
tågtrafik i EU har vi Gröna lyft upp på dagordningen. Med dagens pånyttfödda
intresse för tåg i Europa är det färre partigrupper som går i opposition. I
andra frågor kommer de konservativa grupperna ifrågasätta och motarbeta oss
desto mer. Men vi har förbättrat våra möjligheter att påverka och förändra – på
riktigt. Inte bara i viktiga detaljfrågor – som tågtrafiken, utan även när det
gäller själva grundfrågan: Att skapa ett hållbart och rättvist samhälle. För
oss som lever här idag, och även för kommande generationer.
Jag ser verkligen fram emot de kommande åren i Bryssel och Strasbourg. Jag
vet att jag kommer att få lära mig mycket – och jag hoppas även att jag ska
kunna bidra med mycket.
På tåget Hamburg-Puttgarden 13 juni 2019.
Pär
Holmgren
Europaparlamentariker för Miljöpartiet