Valet till Europaparlamentet måste bli ett klimatval
Valet till Europaparlamentet måste bli ett klimatval
FN:s klimatpanel visade i sin rapport inför klimatmötet i Polen i december i
fjol att det är de politiker som vi väljer nu som ska ta de beslut och vidta de
åtgärder som krävs för att vi ska ha en chans att kunna klara att hålla oss
under 1,5 graders uppvärmning. Det är alltså förtvivlat bråttom. De kommande 10
åren behöver vi minska utsläppen av växthusgaser med minst hälften globalt för att
klara klimatmålen. För oss i Europa innebär det att vi bör minska utsläppen
betydligt mera om utvecklingsländerna ska ha en chans till en rimlig
utveckling.
Betydande delar av klimatpolitiken bestäms på EU-nivå, allt från
handelssystemet med utsläppsrätter, internationella handelsavtal, industri- och
jordbrukspolitik till regelverk för fordon och trafiksystem, investeringar i
infrastruktur, internationella överenskommelser med påverkan på klimatåtgärder
och konkurrenslagstiftning. Dessutom påverkar den ekonomiska och finansiella
politiken inom EU ländernas satsningar inom klimatområdet. Den miljö- och
klimatpolitik som kommer att föras den kommande mandatperioden har alltså stor
betydelse för att de ingående länderna ska kunna klara klimatmålen.
EU-kommissionen
har
tagit fram ett förslag till klimatstrategi som kommer att bli underlag för
EU-parlamentarikernas utformning av klimatpolitiken de kommande decennierna.
Tyvärr är ambitionsnivån alldeles för låg i förslaget. Där sägs att EU ska ha
som mål att nå netto-noll utsläpp 2050, alltså då utsläppen av växthusgaser
balanseras av upptagen i mark, skog och vatten. Målet med netto-noll utsläpp
behöver tidigareläggas minst tio år, vilket naturligtvis även innebär skärpta
krav på åtgärder och styrmedel och att dessa beslutas och börja verka snarast
möjligt.
Den
kommande mandatperioden behöver därför inte bara beslut tas som leder till
minskade utsläpp, åtgärder behöver även börja verka under mandatperioden så att
utsläppskurvan bryts neråt. Och vi talar då om
utsläppsminskningar på minst 10 procent per år. Mot bakgrund av att utsläppen
fortfarande ökar, är det lätt att inse hur bråttom det är.
Kol
är fortfarande
en vanlig energikälla i flera länder. Här behövs insatser för att skapa
alternativ sysselsättning för dem som bor i berörda områden samtidigt som
kolgruvor och kolkraftverk läggs ner och förnybar energi byggs ut. Stora
infrastrukturinvesteringar krävs inom framför allt järnvägssektorn för att få
ett sammanhållet järnvägsnät inom EU. Styrmedel krävs för att nya
mobilitetsmönster ska utvecklas och där fordon drivs av förnybara drivmedel.
Internationella överenskommelser inom flyget måste ändras så att flyget kan
beskattas på samma sätt som andra trafikslag. Handeln med utsläppsrätter måste
skärpas ytterligare så att den harmonierar med de tidsperspektiv som krävs. Ja, listan är lång på vad som krävs och det finns
ingen alternativ handlingsväg.
Vi står nu vid ett vägskäl. Om vi ska klara klimatmålen enligt
Parisavtalet eller om ska vi fortsätta på den trend vi nu är inne på – en trend
som pekar på en global uppvärmning på mellan 3 och 4 grader. Det skulle i så
fall innebära att vi hamnar i en situation som vi helt enkelt inte kan
förutsäga konsekvenserna av.
Roger Bydler
Styrelseledamot
Klimatriksdagen