Giftfärg i Mälaren
Giftfärg i Mälaren
Ola Forsslund som har
sin båt på Långholmen i Mälaren slipar rent och rollar ut en biocidfri färg på
båtens ena sida. – Det är helt riktigt att kommunen sätter ned foten,
giftutsläppen måste minska, säger han.
Gifter från fritidsbåtarnas bottenfärger sprids fortfarande trots att
till exempel tenn med hormonstörande TBT-föreningar varit förbjudet sedan 1989.
Hur kommer det sig att Stockholms kommun som har Tillsynsansvaret agerar så
saktfärdigt?
– Bättre sent än aldrig!
Och det är faktiskt bätägarnas ansvar att åtgärda sina båtar, man är ju skyldig
känna till lagarna. Nu hjälper vi till genom att bekosta mätning av gifthalter
i skrovet så att åtgärder blir tydliga och jag tycker båtklubbarna runt Mälaren
tar frågan på allvar i dag, säger enhetschefen på Miljöförvaltningen, Peter
Brådenmark, som också berättar att gränsvärden för andra båtbottenfärger
beräknas bli klara under 2020.
Provmätningarna visar
att ungefär 25 procent av undersökta båtar har Tributyltenn (TBT) i skroven,
det är ofta gammal färg som målats över i flera lager och som sakteliga läcker
ut på uppstållningsplatser när båtarna spolas med högtryck och som sedemera
läcker ut i vattnet vid båtklubbarna.
I Östersjön tillåts 8,5 procent koppar i färgen, medan
gränsvärdet längs västkusten är cirka 35 procent. Skillnaden förklaras av
salthalten och den tid det tar för vattnet att bytas ut samt förekomsten av
snäckor och havstulpan i de olika kustområdena.
Hur går det för Ola Forsslund
som ligger i Mälaren, en av landets största färskvattensjöar? Han har ju först
slipat rent båtbottnen på babordssidan, vilket tog honom tre dagar. Nu har han
målat först varvet med en biocidfri färg.
— Ja, jag är inte van
att rolla heller, tror jag fick lite för tjockt med färg på några ställen. jag
är rädd att det blir luftbubblor på dom ställena och dom får jag nog slipa lite
lätt, suckar han lite uppgivet. Det är bara en vecka till sjösättningen och jag
hinner inte både slipa och måla på båtens högra sida, också.
– Slipningen var värst,
men att lägga ut jobbet skulle kosta ungefär 25 000 kr! jag gör nog så att jag
väntar med den högra sidan och slipar ned den i höst och målar sen klart före
sjösättningen 2020,
säger Ola Forsslund, en av många båtägare som kämpar för att bli av med gamla
giftfärger.
En som redan känt av den
ökande miljömedvetenheten hos båtägarna är Tony Lönn på båtbutiken Captains på
Östermalm.
– ja, jag skulle säga
att vi de senaste tio åren har tappat halva försäljningen av dom traditionella
båtbottenfärgerna. Men tillverkarna är duktiga,dom anpassar sig till den nya
marknaden och kommer ut med mindre miljöskadliga färger, säger Lönn.
Text och foto:Gunnar Wagerstam