Akademien och kvinnorna – mer än bara litteratur

Foto: Boberger – Vogler – Fæ- Frankie Foughantin / Creative Commons
Akademien och kvinnorna – mer än bara litteratur
Som tredje
kvinnliga ledamot – efter
sekelskiftarna Selma Lagerlöf och Elin Wägner – var Kerstin Ekman en pionjär.
Även i det att hon med högburet huvud vägrade delta i akademins arbete efter
Rushdieaffären för 20 år sedan. I maj 2018 blev hon äntligen entledigad från SA
och stol nummer 15: ”Nu ’beviljar’ de mig plötsligt utträde. De har inte rätt
att bevilja mig det som var ett faktum redan 1989. Men denna desperata lilla skara
som misskött akademien försöker fortfarande tala ett slags maktspråk”, sade
Ekman i en kommentar till Dagens Nyheter som drog i gång hela debatten med
Matilda Gustavssons artikel (21/11-17).
I den personliga
långessän Gubbas hage blandar Ekman
praktisk trädgårds- och skogskunskap med vitterhet och forskningsrön. Gubbar
och guider på hennes väg att återskapa ett stycke natur är – förutom
livskamraten Börje – Vergilius och Horatius, Whitman och Thoreau. Bredvid
läsefrukterna delar hon med sig av erfarenheterna från husen och hemman i
Jämtland och Roslagen samt en mängd fotografier för att illustrera arbetet.
Om tiden i Jämtlands
fjälltrakter skrev hon i brandfacklan Herrarna
i skogen (2007) som behandlades utförligt i min artikelserie om skogen
2012, om hur männen och myndigheterna förstör jordens allmänning: skogen,
naturen, biologin. Den nya essäsamlingen beskriver hur hon söker återskapa den
biologiska mångfalden på en plätt ängsmark medan paret bygger sig ett hem på
tomten i norra Roslagen. Snart visar sig samma kapitalister här som där; samma
kalhyggen, rovdrift på skog och brist på förståelse för biodiversitet. ”Jag vet
att maskinerna har makten”, konstaterar hon lika lakoniskt som uppgivet.
Avverkningsmaskinerna mejar inte bara ned skogen utan även de stigar som djuren
trampat upp under århundraden: ”vi har asfalterat över både det vilda och det
förflutna”, menar Ekman.
Behovet av att både
återta och återskapa en bit jungfrulig mark blir Ekmans handfasta bidrag till
klimatkampen. Därutöver är hon en bättre ciceron än ovan herrar, en som kan sin
svenska kulturgeografi, natur- och litteraturhistoria: Namnen på växterna och
dess användningsområden i samma mån som hur de har omtalats av poeter,
prosaister och akademiker genom årtusenden.
Med Ekman
lämnade även prosaisten och
dramatikern Sara Stridsberg sin stol (nummer 13) i solidaritet med behandlingen
av ständige sekreteraren Sara Danius. I Kärlekens
Antarktis delger hon oss ännu ett
gripande och magknipande kvinnoöde. Det rör sig närmast om juridiska redogörelser
för mäns fysiska såväl som psykiska våld mot flickor och kvinnor i Stridsbergs
romaner och dramer.
En idog tidningsläsare
minns hur da Costa-fallet och styckmordsrättegången gick som följetong i mitten
av 1980-talet. Främst i kvällspressen. Kring hennes grymma öde formerar
Stridsberg en lyrisk roman som blir en allmängiltig översikt av mäns våld mot
kvinnor. Med forensisk skärpa redogör hon för lustmordets morbida drag:
underlivet och tungan avlägsnas för att aldrig återfinnas, huvudet skiljs från kroppen
och dumpas i en grop. Mänsklig vivisektion. Våldtäkt, skändning, styckning och
allmänhetens syn på de som lever i marginalen, originalen, de som är beroende.
De inkluderas liksom inte i samhället.
Kärlekens Antarktis är kall, saklig, steril som is.
Till Sally Bauers, Valerie Solanas, Los och Jackies namn läggs nu Kristinas. En
god introduktion till författarskapet ligger nu på Svt-play: Stridsbergland.
Kristina är redan död
när berättelsen tar sin början. ”Jag var den sortens nyheter som drog en cirkel
av ljus kring läsaren, inom denna cirkel fanns värmen och gemenskapen, där var
man trygg. Utanför cirkeln fanns vi som var skuggorna.” Hennes allvetande röst
tilltalar och tvingar oss att lyssna. Hon berättar om sin sargade barndom,
relationen till modern; om den man hon blev kär i, fick barn med, som såklart
”omhändertogs” av myndigheterna; om sorgen och längtan efter dem alla; om
avtändningsförsök, sociala tillkortakommanden.
När hon träffar torsken
med böjning för det sadomasochistiska och snuffiga, Jägaren, är hennes saga
all. Efterspelet är nästan lika hjärtskärande som döden: skändad, styckad och
packad i resväskor – av ingen saknad. Tidpunkten kunde knappast varit bättre:
Om Stridsberg hann redigera den täta texten är okänt men journalisten Kim Walls
dråpliga slut året före genljuder i Catrine da Costas. Kristina är bägge två,
liksom alla andra skändade och styckade kvinnor. Peter Madsen är Jägaren.
Obducenten likaså. Döden är en man
(1999) som titeln lyder på Per Lindebergs reportagebok om styckmordsrättegången.
Män som tar sig rätten att förnedra, föröva, beröva, skända, stycka.
Löpsedlarna följer varje steg i utredning & mål. Då som nu. Och läsaren
följer efter med skräckblandad avsky och samtidig fascination.
”Svenska Akademien vill
meddela att Lotta Lotass, Klas Östergren och Sara Stridsberg har ansökt om och
med omedelbar verkan beviljats utträde ur Svenska Akademien. Detta sker med
hänsyn till rådande rättspraxis och med stöd i det förtydligande av Svenska
Akademiens stadgar som HMK beslutade den 2 maj 2018. Även Kerstin Ekman
beviljas härmed utträde” (SA 7/5-18).
Inte ett ord om att
Ekman var ledamot i elva år, den tredje kvinnan någonsin eller ledamot av De
Nio sedan 1993. Inte ens ett tack för trogen tjänst.
Strax dessföre har lyrikern och dramatikern Alma
Katarina Frostenson Arnault tvingats lämna stol nummer 18 (12/4). Där kör det
också fast. Lika envetet som Ekman vägrade delta i akademins arbete vägrar
Frostenson lämna detsamma. Det ska dröja till januari i år innan hon avgår
efter en pekuniär och penibel förlikning. Hon är fortfarande gift med
Jean-Claude Arnault, som fick två och
ett halvt års fängelse för våldtäkt. Denne franske motsvarighet till Axel von
Fersen, som i likhet med den senare kom att kallas för ”vivör” (Horace Engdahls
ordval i en intervju).
I maj utkommer
diktsamlingen Sju grenar, uppdelad i
sju delar, mera jord- och naturnära än någon av Frostensons tio tidigare
samlingar. Fastän hon gärna faller tillbaka på mytens och sagans skogsomvärvda
värld så handlar det här om verkliga träd och växter. Sju grenar, sju kretsar,
sju steg mot katastrofen. Liksom hos Stridsberg, men till skillnad från Ekman,
är skogen en farlig plats i Frostensons universum.
Hon har beskyllts –
eller berömts, beroende på vilken sida om det lyriska skranket du står – för
att vara en hermetiker; mystisk och tillknäppt, rentav försluten; och hennes
dikter för att vara dolda på innebörd uppenbara för ingen annan än henne själv.
Orättvist. I förra samlingen Sånger och
formler (2015) började Frostenson förenkla och renskala språket, öppna upp
dikten mot läsaren. Även vad gäller Sju
grenar är det svårt men av intresse att veta om författaren hann redigera
materialet. I Frostensons fall före skandalen kring maken och akademien. I
början står en strof som tyder på ett efteråt: ”någon gick fram på gatan i går
nära mitt ansikte och sa helvete in i det. Jag valde att inte svara.”
I Frostensons dikter
rinner en murkig underström av våld och skändning. Fascinationen för skändade
kroppar, flått skinn, svedd hy och knäckta ben påminner om krimlittvågen,
styckmordsrättegångslöpen och Bergmans Jungfrukällan. Vid parallelläsningen av
Ekman, Stridsberg och Frostenson framträder en övertydlig beröringspunkt: mäns
våld mot natur (djur) och/eller kultur (kvinnor).
”Svenska Akademien har
gjort gällande att Katarina Frostenson är ansvarig för sekretessbrott genom
närstående. Frostenson har förnekat sekretessbrott. Katarina Frostenson har å
sin sida gjort gällande att Svenska Akademien har haft förpliktelser mot henne
och åsidosatt dessa förpliktelser. Svenska Akademien förnekar detta. […]
Svenska Akademien och Katarina Frostenson har därför träffat en överenskommelse
som innebär att Frostenson erhåller en ersättning uppgående till 12875 kronor
per månad samt stöd för fortsatt boende i den lägenhet som hon hyr av Svenska
Akademien” (SA 18/1-19).
Samma dag som Frostenson lämnar essäisten,
professorn och tidigare ständiga sekreteraren Sara Danius stol nummer 7 under
minst sagt uppmärksammade former. Kvinnor – och några män, flera hen – går ur
huse till Stortorget för att stödja Danius i ”knytblusupproret”. Bakgrunden är
att nämnde Engdahl kallat Danius den ”sämsta sekreteraren sedan 1786” för att
hon stått upp för sina medsystrar.
Om litteraturpriset 2016
glunkades det en hel del i den kulturella ankdammen. Det är ingen hemlighet att
Danius helst åsåg Dylan som pristagare. I den lilla stridsskriften Om Bob Dylan (behändig som en
fickalmanacka) redogör hon för bakgrunden till och tankegångarna inför priset.
Underfundigt inleder hon
med medicinpristagaren Yoshinori Ohsumis forskning: ”Ett system behövs som tar
bort det gamla och skapar de nya byggstenarna, och det är autofagi. Mycket
enkelt: Cellen äter upp sig själv. Den återvinner det förbrukade biologiska
materialet och använder det för att bygga nytt.”
Varken en
Nobelpristagare eller akademiledamot krävs för att fatta att hon syftar på
SA:s såväl som hennes eget eftermäle. Fastän orden är vägda på våg, som den
akademiker hon är, talar hon i egen sak: Hon ser Dylan som en arvtagare till
Homeros och Shakespeare, Blake och Rimbaud. Och tanken var just att modernisera
priset, tänka i andra banor och bygga nytt.
Dessvärre får vi inte
följa med in i mötesrummet i Börssalen för att höra de olika ledamöternas
resonemang. Men vi vet att konflikten, sedermera skandalen – då de aderton
delades upp i tre läger: för, mot eller likgiltig för Dylans pris, Danius
sekreterarskap och Arnaults roll – har sin rot där.
”Svenska Akademien har
bedömt att det funnits sakliga skäl att avsluta Sara Danius sekreterarskap i
förtid. Detta har lett till affektladdad polemik och sammanblandning av olika
frågor. Svenska Akademien ber Sara Danius om ursäkt för sin del i detta. Frågor
om uppsägningstid eller avgångsvederlag var inte reglerade i något avtal mellan
parterna.” (SA 26/2-19).
Så följer sista stycket
som räddar SA:s anseende: ”’De som tar vara på det goda i allting är förnuftiga
och lyckliga’, lyder en av drottning Kristinas maximer. Det är i den andan
Akademien minns Sara Danius sekreterargärning, de impulser till nytänkande som
den innebar och den starka personliga närvaro genom vilken Sara Danius har
förhöjt intresset för Akademiens verksamhet.”
SA är emellertid så mycket mer än ett årligt
pris, en trätostyrelse och en föråldrad institution. Till er som inte gått in
på sajten svenska.se: Gör det! Där ståtar Svenska Akademiens ordlista (SAOL),
Svenska Akademiens ordbok (SAOB) och Svensk ordbok (SO) sida vid sida; svenska
språket samlat på en hemsida; högt och lågt, gammalt och nytt, tungt och lätt huller
om buller.
Egentligen
skulle den här texten handla om
fem kvinnor: essäisten, lyrikern och doktorn Lotta Lotass (stol nummer 1)
valdes in i SA den 6 mars 2009. Från och med 2015 deltog hon inte mer i
akademiarbetet. Enligt egen utsago berodde det på vissa ledamöters missnöje med
hennes personliga egenskaper och sociala bildning. Hon ger numera själv ut sina
böcker.
Kerstin Ekman satte i
gång debatten om den ledbrutna akademin med anor lika anakronistiska som
stadgar (av år 1786). Uppbackad av Lotta Lotass, Klas Östergren, Peter Englund,
Kjell Espmark och Sara Stridsberg stöpte Sara Danius om den i grunden. Det var
mer än välbehövligt, och livsnödvändigt. Även Katarina Frostenson kan sägas ha
bidragit till denna omdaning i tiden utan att ha varit medveten om det. Att
Akademien över huvud överlevt, att liket lever är som så ofta kvinnornas
förtjänst.
Rikard Rehnbergh