Samisk artivism på vandring
Samisk artivism på vandring
Áigemátki/Tidsresa
Edsvik konsthall, Sollentuna
Låt älven leva
Tensta konsthall
pågår till 22 april 2019
Efter textilkonstnären
och årets mottagare av Stig Dagerman-priset Britta Marakatt-Labbas deltagande
på biennalen Documenta 2017 har en formlig explosion av samisk konst ägt rum i
offentligheten. På Moderna museets utställning Manipulera världen. Aktivera
Öyvind Fahlström visades vid sidan av hennes finstilta men storslagna
monumentalbroderi ett annat stort verk, även det ”ett vittnesmål”:
– Sommaren 2013
genomfördes det provsprängningar i Kallak. Det var massor av aktivister där,
och vi visste att polisen skulle komma. Jag ville skapa ett spår av alla som
var där, oavsett vad de hade för åsikt, berättar Katarina Pirak Sikku i
utställningskatalogen.
Det uppmärksammade verket Gallók/Kallak 2013 består av en fem meter
bred duk som breddes ut på vägen där aktivister förskansat sig. Under
gruvaktionen och vid arresteringarna beträddes den av människor, djur och
fordon. Duken är präglad av dem. En rå modern pendang till Marakatt-Labbas
textilier om samisk historia. Än en vittnesbörd om exploateringen av Sameland,
koloniseringen av Sápmi. Kon/genialt av Moderna att inkludera dem i
utställningen. De förvaltar Fahlströms politiska, antiimperialistiska och
ifrågasättande arv.
Förutom på Moderna
museet, Galleri Helle Knudsen och soloutställningen på Lunds konsthall var
Marakatt-Labba en stor del av utställningen Áigemátki (Tidsresa).
Idylliska konsthallen Edsvik i Sollentuna, en del av Edsbergs slott, visade den
äkta varan. Vandringsutställningen är kurerad av Hilde Skancke Pedersen i
samråd med Samiska konstnärsförbundet (SDS), vars mål är att öka medvetenheten
kring samisk konst och kultur. Áigemátki inkluderar ett 20-tal
konstnärer bosatta inom de svenska, norska och finska delarna av riket Sápmi.
Konstverken återspeglar de senaste 100 årens fysiska förhållanden men blickar även in
i framtiden. En arg blick: Det första som möter besökaren är Marakatt-Labbas
skoningslösa textilier mitt emot Anders Sunnas lika skoningslösa ”Colonialism
Inc” där ”folkhemmet” likställs med fascism. Folkhem, jomenvisst, men bara för
dem som vi (staten) definierar som (vårt) folk. Sunna är en sanningsägare i
Marakatt-Labbas anda: konst sprungen ur hjärtat.
Om dem har
Miljömagasinet skrivit förut. En ny bekantskap är däremot Tomas Colbengtson.
Hans screentryck på böjt glas ståtar bredvid Sunnas collage: ”De
tvångsförflyttade” är gamla fotografier som trängs på en yta om cirka fyra
kvadratmeter. Glasrundeln är kringvärvd av en grov kedja och hänglås. Som går
det att ta på klaustrofobin när ömsom staten, ömsom gruv- och turistnäringen
tränger ut samerna hektar för hektar.
Imponerar gör även Máret Ánne Saras konst som hyllar hantverket, duodji,
och den politiska tvisten i lika mån: På Documenta i Kassel 2017 ingick en del
av hennes svit Pile o’Sápmi (ungefär: Skriet från skitflödet) som
påbörjades 2016 efter en norsk dom om tvångsslakt. Hon belyser gärna kopplingen
mellan de norra urfolken: Renarna är för samerna vad bisonoxarna var för
uramerikanerna. De utrotades av USA:s militär dels för att svälta ut och dels
för att beröva dem deras land, rättigheter och traditioner.
I
sviten ingår ”Powerhalsband” som visas på Tensta konsthalls
vandringsutställning Låt älven leva. Alta-aktionen var en motreaktion
till statens hegemoniska exploatering av Alta-Kautokeinovassdraget i norska
Finnmarken. Dammar skulle byggas, älvar översvämmas, miljö förstöras, rennäring
hotas. Konsekvenserna för samernas livsföring var inte sekundärt, ej ens
tertiärt för staten, varken den norska eller svenska.
Fast Norge tycks ha insett och erkänt sina övergrepp på ett delvis annat
sätt än Sverige; Bergsstaten fortsätter att lättvindigt, nära per automatik,
utfärda exploateringstillstånd till höger och vänster, till mestadels utländska
bolag. Kanske var det den dramatiska samiska hungerstrejken i Oslo 1979 och den
efterföljande ockupationen av statsminister Gro Harlem Brundtlands kontor 1981
som fick norska staten att inse allvaret, och det egna ansvaret.
Utställningen
är typisk för konsthallen, dess själva signum: konst- och idéhistoria,
samhällsengagemang och samtidskonst i kombination. La elva leva är ett
resultat av tre års utbyte mellan konstnärer och akademiker. I fjol visades den
på Office for Contemporary Art i Oslo som också framtagit den. Arkivmaterial
varvas med ett 40-tal verk, varav flera beställningsuppdrag, med kopplingar
till aktionen.
Dessa
håller överlag inte lika hög klass som de i Áigemátki, vilket kan bero
på formen när det konstnärliga inte renodlas utan sammanblandas med historia
och journalistik. Det ena tenderar att skymma det andra. Likväl presenterar
Tensta ett värdefullt historiskt och journalistiskt källmaterial jämte en
samisk konsthistorisk kanon och samtidskonst i älvkampens kölvatten. Bäst är
återigen Marakat-Labba och Ánne Sara.
Och kampen fortsätter: Mazéjoavku var ett betydande konstnärskollektiv, i vilket
Marakat-Labba ingick, för såväl traditionell duodji som samisk samtidskonst.
Systrarna Elle Marja och Mai-Lis Eira föddes in i Masi-gruppen och för i dag
kampen mot exploateringen vidare. I Don’t Fuck With Me har de iscensatt
händelser ur föräldrarnas historia, såsom ovan hungerstrejk och
kontorockupation.
Det
bådar gott. Och över allt, som en perpetuell påminnelse, ligger Nils-Aslak
Valkeapääs omisskännliga jojk till folket med närkontakt; till de stundtals
kärva elementen; till skaparen av en mästerplan, om den finns? Valkeapää hängav
sig åt att stärka samisk konst med musik och lyrik. Hans trosvissa, naturliga
ton brusar, som en älv, än i öronen när tunnelbanan dundrar in på perrongen och
påminner om verkligheten.
Text
och foto:
Rikard
Rehnbergh