En klimataktivists vägval
Klimataktivisten Halla jagas av polisen.
Foto: pressbild
En klimataktivists vägval
40-plussaren Halla spänner bågen, siktar och släpper taget. Pilen orsakar kortslutning i kraftledningen som matar det miljövidriga aluminiumverket. Strax jagas hon av en polishelikopter och drönare.
Inledningen av Woman at war är spänningsladdad men inte utan humor. Exempelvis dyker en festlig musiktrio upp som spelar filmmusiken mitt ute i ödemarken. Snart förstår vi att Halla är den omtalade ekoterroristen som genomfört en rad attentat mot landets infrastruktur – med målet att rädda den isländska miljön. Samtidigt som Halla förbereder sig på nya attentat börjar hon få misstänksamma blickar från småstadens invånare. För att komplicera saken ytterligare ska hon äntligen få adoptera en liten ukrainsk flicka. Halla ställs nu inför ett svårt val, ska hon fortsätta kämpa för sin sak eller förverkliga sin familjedröm?
Regissören Benedikt Erlingsson vill inte genrebestämma sin film. Han säger sig jobba i samma tradition som Molière och Dario Fo, som enligt honom var seriösa men tog sig an seriösa ämnen med humor och lätthet.
– I dag skulle de säkert skriva om klimathotet och hur vi reagerar, eller snarare inte reagerar, på det, säger Benedikt Erlingsson.
Trots att Erlingssons inre clown har fått stort spelrum så är filmens kärna djupt allvarlig, med en hjälte som tar lagen i egna händer.
– Jag är inte för terrorism eller sabotage och hoppas så klart att vi inte ska behöva gå så långt. Men när stater inte reagerar på klimathotet så riskerar de ju att befolkningen radikaliseras.
Halldóra Geirharðsdóttir, som spelar Halla, lyckas med ett ganska fåordigt manus vara både komisk, sorgsen och beslutsam i sin egensinniga kamp för att rädda miljön.
Thomas Daligk