Starka kvinnor och resor i tid och rum

Vad är det som driver författare att skriva en historia, eller för all del att med egna ord berätta någon annans historia? Hur bygger författare sin berättelse när den tar sin utgångspunkt i en helt annan tid och i en annan person? Ja, det är många frågor som jag får svar på i mitt samtal med CA Eriksson.

Foto: Caspiax (is.gd/nBGc2V)

Starka kvinnor och resor i tid och rum

Vad är det som driver författare att skriva en historia, eller för all del att med egna ord berätta någon annans historia? Hur bygger författare sin berättelse när den tar sin utgångspunkt i en helt annan tid och i en annan person? Ja, det är många frågor som jag får svar på i mitt samtal med CA Eriksson.

CA Eriksson möter mig på Medborgarplatsen i Stockholm. Vi ska prata om hans författarskap och senaste boken Kvar vid livet, som utspelar sig i Norberg. CA Eriksson växte upp i Norberg och bodde där fram till 1968. Han har band också till flera andra svenska städer, och en tid tjänstgjorde han även i krigets skugga i Bosnien. Idag bor han växelvis i Smedjebacken och i Sollentuna. Innan flytten till Smedjebacken jobbade han som journalist och kommunikatör i en kommun söder om Stockholm.

CA Eriksson tar oss i sina böcker med på en resa i olika epoker. En del av historierna bygger på stark dramaturgi och även brott, medan andra bygger sin spänning på att läsaren får följa huvudpersonens innersta tankar i stora livsavgörande skeden.

I senaste boken Kvar vid livet följer vi Viktoria Kerner, en stark kvinna strax över sjuttio. Hon lever tillsammans med sin man i ett älskat stort hus, prytt med arbetskrävande snickarglädje och trädgård. En dag faller hennes man dramatiskt ner från stegen när han rensar hängrännorna. Han går en plötslig död till mötes i samband med en infarkt. Det är bokens dramatiska inledning.

Två av CA Erikssons böcker är skrivna i jag-form och utifrån en kvinnas perspektiv. Flera läsare har frågat hur det har varit att leva sig in i det. Men CA Eriksson tycker inte att det har varit någon större utmaning:

– Jag har levt i journalistiken i massor med år och mött en massa duktiga och starka kvinnor. Jag tror inte att män och kvinnor tänker så mycket annorlunda. Men de kan ha det lite motigare än vi män.

Romanfiguren Viktoria Kerner tvingas som nybliven änka tråckla ihop sitt liv igen, samtidigt som hon för andliga samtal med sin bortgångne man. Barnen försöker bidra, säkert i all välmening, men när ett av dem försöker få modern att flytta ifrån sitt älskade hus blir relationen snabbt mycket spänd. Om detta och mycket annat ”resonerar” Viktoria med sin avlidne man.

De kvinnor som porträtteras i böckerna är starka och livfulla, hur har det vuxit fram?

– Svaret till att jag valt att skildra kvinnor på det sätt jag gör är enkelt, jag gillar starka kvinnor, inte minst när jag tittar på min egen hustru.

– Vare sig det är kvinnor eller män som är väldigt undfallande, så upplever jag dem som ganska trista. Eftersom det då blir omgivningen som dominerar dem, i stället för att de är med och bidrar till det gemensamma i samhället.

Boken Frostnupen utspelar sig på 1920-talet och 1986. CA Eriksson berättar hur han har fått Norbergs historiska miljöer att leva vidare i sina böcker.

– När jag skrev boken jobbade jag mycket med historisk research. Det var alltifrån hur en affär i detalj såg ut på 1920-talet, när första elektriciteten kom till Norberg och hur mycket sillen kostade när man handlade på torget? Jag gillar sådant, för det ger perspektiv och liv.

I senaste boken är Norberg lite mer av en kuliss. Det viktigaste i handlingen sker i och kring huvudpersonen Viktoria Kerner. Hon handlar visserligen på Konsum och Systembolaget, som skildras genuint, men bokens spänning ligger i romanfigurens egen mentala utveckling.

Att träffa författare och höra deras berättelser ger liv och färg åt romangestalterna. Historien om den nyblivna änkan Viktoria Kerner är stark och levande för mig efter mötet med CA Eriksson. Jag tar det inte för omöjligt att om jag i sommar åker till Norberg, så kommer jag finna Viktoria stå där invid sitt älskade hus och kratta eller med pensel underhålla fasadens snickarglädje. Framför allt står hon där modig och stark, hon har genom CA Erikssons försorg gett oss perspektiv på livet och mod att våga ta för sig!

Marica Lindblad

CA Eriksson har skrivit Kvar vid livet (2019), Svinryggen (2011), och Frostnupen (2008).
Share this...
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter