Storartad musikalitet
Storartad musikalitet
Sång- och musikgruppen Fröken Elvis består av fem kvinnor som utifrån Elvis Presleys repertoar tar ut svängarna ordentligt. De är mycket bra live och har under de senaste tre åren gjort hundratals konserter, när de besökt platser från Pildammsparken i Malmö till Vintermarknaden i Jokkmokk. Gruppens julturné avslutades på anrika Södra Teatern i Stockholm.
Fröken Elvis gör Elvis-låtar till sina egna, med användning av en lång rad olika instrument och vacker stämsång. De berättar samtidigt historien om Elvis, från hans barndom via militärtjänsten i Tyskland, sitt livs kärlek Priscilla och det kommersiella genombrottet. De sjunger på svenska i egna arrangemang och översättningar som de skrivit själva.
Konserten började med rocklåten CC Rider (Elvis använde den som öppningsnummer) och sedan följde bland annat Love me tender och In the ghetto, som illustrerar ensamhet under julen och att vi kan lindra den genom att sträcka ut handen till en medmänniska.
Förutom en rad Elvis-låtar så framför gruppen också egna kompositioner från sina två album Elvis på svenska (2015) och Kungen och vi (2017).
Fröken Elvis är mycket kreativa tolkare av Elvis repertoar och samtidigt skickliga och mångsidiga musiker. Jag vill särskilt trycka på det senare. Gruppen skapar en imponerande och vacker ljudbild med gitarr, piano, syntheziser, trombon, dragspel, munspel, vibrafon och en rytmsektion med kontrabas, trummor och congas. Och det låter lika häftigt som den långa uppräkningen.
Det är synnerligen vältajmat, levande och kontrollerat på samma gång. Fröken Elvis skulle kunna ta sig an vad som helst som de beslutar sig för, då de besitter begåvning i överflöd.