Ursprungsmärk maten
”Vi uppmanar EU-kommissionen att införa obligatorisk ursprungsmärkning för alla livsmedelsprodukter”, skriver initiativtagarna till kampanjen ”EatOriginal”.
Stefan B Nilsson och Alfonso Pecoraro Scanio träffades 2017, när denne besökte Stockholm för kampanjen Pizza Unesco. Kampanjen ledde till att Unesco erkände napolitansk pizza som en del av världens kulturarv. Listan över immateriella kulturarv innehåller nu över 350 traditioner och konstformer.
EU-kampanj kräver:
Ursprungsmärk maten
”Vi uppmanar EU-kommissionen att införa obligatorisk ursprungsmärkning för alla livsmedelsprodukter”, skriver initiativtagarna till kampanjen ”EatOriginal”.
Nås målet på en miljon namnunderskrifter från minst sju olika länder så måste EU-kommissionen pröva det som lagförslag.
”EatOriginal – Unmask your food” är ett medborgarinitiativ som startades i Italien. Idén är att alla obearbetade och förädlade livsmedel ska ha obligatorisk märkning med ursprungsland, så att konsumenten får komplett och tydlig vägledning.
Initiativtagare är den före detta italienska lantbruks- och miljöministern Alfonso Pecoraro Scanio tillsammans med Coldiretti, som med sina 1,6 miljoner medlemmar är en av Europas största organisationer som representerar och bistår lantbruket. Syftet är att förhindra livsmedelsbedrägerier, skydda folkhälsan och garantera konsumenternas rätt till information.
– Vi vill ha ett Europa med kvalitativt jordbruk och mindre multinationell och anonym mat, mindre GMO och mindre hyperindustriell matkultur, säger Alfonso Pecoraro Scanio.
Förvirrande regler
Idag är EU:s regler förvirrande, menar Coldiretti. Enligt EU-lagstiftning måste man idag bara visa ursprungsland på etiketten bara för vissa produkter. Exempel: För ägg finns det men inte för äggprodukter. För färskt kött finns det men inte för charkuterier. För färsk frukt finns det men inte fruktjuicer och marmelader. För honung finns det men inte för socker.
Dessutom finns det hundratals produkter som tillverkas i EU med råvaror från länder utanför EU, där nivån på kemikalier och gifter inom lantbruk är anmärkningsvärt högre än genomsnittet i Europa och där arbetarnas rättigheter är nästan obefintliga.
Stöd från fackförbund
Flera viktiga franska, spanska och polska fackförbund och föreningar har anslutit sig till kampanjen. För varje land finns ett mål och för Sverige är det minst 15 000 namnunderskrifter.
– Nu är det dags att Sverige visar vägen. Den här kampanjen handlar om att skydda konsumenternas hälsa och främja biologisk mångfald, säger Stefan B Nilsson, kampanjens initiativtagare i Sverige.
Amilcare Astone
Entreprenör i matbranschen
Svensk korresponent för ”Fondazione Univerde”
Skriv under: www.eatoriginal.eu