Hållbarhet tar plats i finrummet

Mellan den 20 och 23 augusti fanns det 800 utställare av inredning och designprodukter på Stockholmsmässan i Älvsjö för att visa upp sina produkter för inköpare, agenter och media. Hållbarhet var en tydlig trend på mässan och kommunicerades på flera sätt med de runt 2.000 besökarna.
Li Edelkoort föreläste om vårt förhållande till tingen med tydliga referenser till miljö- och klimatfrågan.
Foto:Marica Lindblad

Hållbarhet tar plats i finrummet

MILJÖMAGASINET Nr 35 • 30 AUGUSTI 2019

Mellan den 20 och 23 augusti fanns det 800 utställare av inredning och designprodukter på Stockholmsmässan i Älvsjö för att visa upp sina produkter för inköpare, agenter och media. Hållbarhet var en tydlig trend på mässan och kommunicerades på flera sätt med de runt 2.000 besökarna.

Formex-mässan uppges vara den största mötesplatsen för nordisk inredningsdesign och anordnas två gånger om året. På Formex visas de allra senaste möblerna, tygerna och inredningen, som med lite fördröjning sedan letar sig ut i butikerna. Här finns också livsmedel i form av te, kaffe och finare choklad samt ett stort utbud av smycken, presenter och leksaker. Det är en mässa för branschfolk. Tanken är att det bara är större affärer och avtal som ska signeras, att man ska mingla och kanske också hinna med att lyssna till något intresseväckande föredrag. Journalister och inredningsbloggare är flitiga besökare och står beredda att rapportera om det senaste.

Mässan i augusti hade stort fokus på hållbarhet. En av temadagarna hade rubriken Sustainability [Hållbarhet]. Det är uppenbart att branschen och producenterna har tagit intryck av konsumenternas efterfrågan på hållbara materialval, tillverkningsprocesser och produkter. Formex skriver att: ”Företag som ligger i framkant när det gäller hållbarhet och som är socialt ansvarstagande vinner också konsumenten. Vi lever i en tid när våra val är viktigare än någonsin. It matters!”

Bland föredragshållare på hållbarhetsdagen fanns exempelvis Maria Sandow (näringspolitisk expert på hållbarhetsfrågor hos Svensk Handel) som pratade om hur kravet på en högre grad av hållbarhet skapar både utmaningar och möjligheter för handeln och Maria Soxbo (journalist och medgrundare till Klimatklubben) som pratade om hur företag kan stärka sitt hållbara varumärke utan att tappa trovärdigheten. Textilindustrin och hur vi förhåller oss till plast var också ämnen som gavs utrymme denna dag.

Li Edelkoort är en av designvärldens mest respekterade trend-
experter. Hon höll ett mycket välbesökt föredrag redan på mässans första dag där hon talade om vårt förhållande till tingen med allvarliga och tydliga referenser till miljö- och klimatfrågan.

Li hade tillsammans med Philip Fimmano också skapat en stor utställning som mötte besökarna på mässans entrétorg. Temat var animism och skulle få åskådaren att reflektera över sambanden mellan natur, djur och de bruksföremål vi omger oss med. Installationen var avskalad, ren och genomgående i en färgskala av nordiskt vitt, kompletterat med olika naturmaterial. Edelkoort är också aktiv i samhällsdebatten och har under senare år gjort några uppmärksammade uttalanden, däribland: ”Ekonomin vi lever i är föråldrad. Det svåra är att ingen visar hur vi ska gå från en marknadsekonomi till en cirkulär ekonomi.”

Hållbarhet kan ta sig uttryck på många olika sätt och på mässan fanns många exempel på återbruk, återvinning, naturmaterial och hantverk. Minimalism och att dra ner på sin hushållskonsumtion har anammats av fler och kan innebära att satsa på färre produkter av högre kvalitet. Därför passade det bra att mässbesökaren kunde se och lära mer om en rad olika levande hantverkstraditioner, däribland hur en rottingsits flätas och hur möbler renoveras.

Men även om hållbarhet var i fokus på Formex så vittnar atmosfären och produktutbudet ändå om att det är svårt att bryta konsumtionstrenden. På mässan trängdes mängder av små importerade och onödiga föremål som kanske aldrig borde ha fått se dagens ljus. Men nu hoppas vi ändå att mässans fokus på hållbarhet gett resultat, att fler inköpare och grossister fått kunskap om miljörelaterade problem, och att vi konsumenter också kommer märka det ute i detaljhandeln inför jul.

Text och foto:Marica Lindblad

Installationen i mässans entréhall bygger på animism.
Foto: Marica Lindblad
Share this...
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter