Ursprungligen publicerad på Insänt i Miljömagasinet 7, 14 Februari 2014

"Hållbar" miljöpolitik?


"Jordbruksmark är en ändlig resurs som inte får ödeläggas på grund av ett omättligt behov från biltrafik och transporter."
(Foto: Kerstin Persson-Wester)

Som enda parti i Sverige propagerar Centerpartiet för så kallade hållbara biodrivmedel. Målet är en helt "fossiloberoende fordonsflotta 2030".

Men ordföranden i regeringens egen utredning, Fossilfri fordonspark, tror inte själv att det är möjligt att målen nås. Och det finns skäl att ifrågasätta den här politiken.

En ansvarsfull miljöpolitik betyder att man vågar backa ett steg, vilken vetenskap vilar Centerns hållbarhetsteorier på? Flera forskare är kritiska till att jordbruksmark utnyttjas för att odla fordonsbränslen, redan 2007 kom Kungliga Vetenskapsakademin med en rapport där man menar att: "i valet mellan livsmedel och drivmedel måste produktionen av mat prioriteras".

Jag menar att fordonsbränsle på åkermark får sådana allvarliga konsekvenser som vi inte kan överblicka. Det är anmärkningsvärt att till exempel Centern, LRF och Gröna Bilister som man tror tar miljö- och klimatfrågan på allvar, saknar eller blundar för de globala följderna. Det räcker att stå bredvid en motorväg i Tyskland för att inse hur absurd tanken om fordonsbränsle är.

När ändliga resurser som kol och olja sinar har vi kommit till ett globalt - historiskt vägskäl. Jordbruksmark är också en ändlig resurs som absolut inte får ödeläggas på grund av ett omättligt behov från biltrafik och transporter. Med en inblandning av sex procent i drivmedlen i EU:s nuvarande lastbils- och personbilspark behövs en areal som motsvarar 20 procent av all spannmålsareal i EU. Okunskap och kort perspektiv och förnekelse av realiteter leder till att vi skapar en helvetesmaskin som vi inte kan få stopp på.

FN räknar med att den globala jordbruksproduktionen kommer att sjunka med 30 procent till år 2050 i spåren av klimatförändringar och sinande grundvatten, ett problem som förvärras av att allt mer jordbruksmark används för att producera drivmedel snarare än livsmedel. FAO har dessutom uppmanat USA att inte öka odling av majs för etanolproduktion. Till och med Världsbanken, som finansierar olika biobränsleprojekt, hävdar i en rapport från juli 2008 att prishöjningarna på livsmedel under den globala krisen till 70 procent berodde på odling av biobränsle.

Att Centern agerar under tryck från bland annat LRF är uppenbart, men varför är det så tyst från övriga riksdagspartier?

Inte ens Miljöpartiet vågar slänga en blick över staketet, för hur ser verkligheten ut för de brasilianska skördearbetarna? Ackordet är tolv ton sockerrör för arbetarna som är utslitna i 35-årsåldern, monokulturer som utarmar jorden och enormt vattenbehov. Skövling av regnskog - vad har du egentligen i tanken Anna-Karin Hatt?

Det är med stor besvikelse vi ser hur Tyskland backar från tidigare överenskommelser om högsta utsläpp från personbilar. Unionen är helt uppenbart ett olämpligt forum för miljörelaterade frågor. Det vi nu behöver är starka personer som vågar ifrågasätta tillväxt och det system som förorsakar globala kriser annars återstår bara det som ledaren i Hallands Nyheter (28 september 2013) varnade för: "expertstyre eller mer auktoritära politiska system".

Insändare: "Hållbar" miljöpolitik? - Bengt Enqvist

Replik: Vad är alternativet? - Kjell Andersson

Replik: Bilbränsle på åkrarna - en återvändsgränd - Leif Gustavsson

Vill du kommentera den här texten? Skicka ditt svar till:
insant@miljomagasinet.se

Share

Kontakt: Miljömagasinet, Skånegatan 93 - Box 11 203, 100 61 Stockholm
Tel 08-640 82 80 - Fax 08-640 40 67 - e-post: redaktionen@miljomagasinet.se