14 april 2000
Människan
och djuren, Del 2: Djur ges ingen nåd i Nya Testamentet |
I en serie på tre delar skriver Birgitta Carlsson, konsumentpolitisk rådgivare i Djurens Rätt, om djurrättsrörelsens historia. Denna vecka handlar det om religionernas föreställningar om de ickemänskliga djuren. Människans
överhöghet över djuren (och naturen) som predikades inom
judendomen, kristendomen och islam mötte sin första allvarliga
utmaning 1758, när Carl von Linné klassificerade människan
som en del av djurvärlden i sin Systema Naturae. Redan
Aristoteles (384-322 f Kr) hade visserligen räknat människan
till djurvärlden, men utan att därför dra slutsatsen att
de ickemänskliga djuren skulle omfattas av moralisk hänsyn.
Människan var ett rationellt djur, men långt ifrån alla
människor var jämlika i Aristoteles Grekland. Slavar var visserligen
människor, men utgjorde också fria mäns egendom, ansåg
Aristoteles. Kvinnan var helt underordnad mannen. Naturen är primärt
en hierarki i vilken de med lägre förmåga till rationellt
tänkande existerar för dem som äger bättre tankeförmåga,
skrev han. En
nyckel till behandlingen av djuren under de senaste tvåtusen åren
får man i Aristoteles filosofi, som överlevde antikens Grekland
och inkorporerades i dominikanermunken Thomas av Aquinos (1225-74) verk
Summa Theologica. Aquino var medeltidens mest berömde kyrkolärare.
Att döda djur är i överensstämmelse med Guds vilja
skriver han i detta den katolska teologins huvudverk. Ursprunget
till idéerna om människans förhållande till sin
omvärld får man söka i den materiella verklighet som omgav
henne. Ända sedan människans begynnelse har hon konkurrerat
med andra djur om livsutrymmet. Rovdjuren var ett ständigt existerande
hot mot överlevnaden. Jakt för föda inriktade sig på
gräsätande djur, som inte var lika farliga. Människan
lärde sig efter hand att behärska sin närmaste omvärld,
men gjorde med nödvändighet en mängd feltolkningar i brist
på förmåga att förstå komplicerade samband.
Det låg nära till hands att magiska föreställningar
uppkom, som så småningom tog form av religiösa trossystem.
Dessa kan väl sammanfattas som en blandning av folktro, magi, beskrivning
av de aktuella levnadsförhållandena, önskningar om ett
bättre liv och vilja att försöka tolka människans
situation i världen. Religionssystemen blev normerande för hur
man skulle leva. Den muntliga berättelsen var under mycket lång
tid det enda sättet att föra vidare stammens samlade erfarenheter.
Först när adekvata verktyg uppfunnits kunde man börja rista
i sten. Några
av de första religionerna som vann anhängare på grundval
av sina sammansatta idéer var hinduismen och jainismen, som grundades
mellan 500 och 650 år f Kr. Buddhismen följde i hinduismens
spår. Gemensamt för dessa religioner är att de ickemänskliga
djuren respekteras på ett helt annat sätt än inom judendomen
och framför allt än inom kristendomen och islam. Hinduismens
hänsynstagande till djuren beror på idén om själavandring
mellan arterna, och detta gjorde att köttätandet inte alls utvecklades
i samma takt som inom andra kulturer. Både hinduer och buddhister
upphörde med djuroffer (människooffer förekom parallellt).
Den
mest radikala läran var jainismen i Indien, vars första bud
var att inte döda någon levande varelse. Även insekter
omfattades. Manekeismen som grundades av persern Mani (216-277 e Kr) innehöll
doktrinen att människan inte hade rätt att döda andra varelser.
Eftersom detta var efter kristendomens genomslag i Romarriket, visar det
att kritik mot människans utnyttjande av djuren återkom gång
på gång både före och efter vår tideräkning.
Men kristendomens syn att djuren var till för människans skull
segrade. Gamla
Testamentet innehåller passager om att hänsyn ska tas till
djuren. I skapelseberättelsen i 1:a Mosebok antyds att människan
skulle leva på örter och frukt. Efter syndafloden offrar dock
Noa både fyrfotadjur och fåglar i form av brännoffer
till Herren, som efter att ha känt den välbehagliga lukten välsignade
Noa och hans söner. Och må fruktan och förskräckelse
för eder komma över alla djur på jorden och alla fåglar
under himmelen; jämte allt som krälar på marken och alla
fiskar i havet vare de givna i eder hand, svarade Gud (1:a Mosebok, 9:2).
Det
var ord och inga visor och i Nya Testamentet ges djuren ingen nåd.
Denna djursyn har präglat Västerlandet ända fram till vår
tid, även om ifrågasättanden gjorts hela tiden, dels av
munkar, där Franciskus av Assisi är den mest kände, dels
av andra kända samtida, som Montaigne som på 1500-talet invände
mot människans grymhet mot djur. Men det var först under 1700-talet
som tillräckligt många av tidens mest kända tänkare
menade att djuren också måste omfattas av moralen. Både
Voltaire och Rosseau förde fram en sådan syn, men det var utilitarismens
fader, Jeremy Bentham, som mera ingående behandlade frågan
i sin The Principles of Morals and Legislation 1780. Han tillbakavisade
skarpt Kants påståenden samma år om att människan
inte hade några skyldigheter mot djuren. Frågan är inte, skrev Bentham, om de kan tänka, eller om de kan tala, utan kan de lida? Birgitta
Carlsson Våld
mot djur historisk tradition |