31 mars 2000
Människan
och djuren, Del 1: |
I en serie på tre delar skriver Birgitta Carlsson, konsumentpolitisk rådgivare i Djurens Rätt, om djurrättsrörelsens historia. Denna vecka handlar det om urtidsmänniskans förhållande till djuren. Våld
utövat mot kännande varelser löper som en röd tråd
genom människans historia. Fångst och dödande av andra
djur, våld mot grupper och individer av den egna arten. Ännu
år 2000 är den dominerande föreställningen världen
över att andra arter kan behandlas som medel för människans
intressen, utnyttjas, stängas in, bindas fast, slås ihjäl,
ätas upp, skinnen beredas till klädesplagg och möbelöverdrag
och kvarlämningarna användas på en uppsjö olika sätt.
De två sista århundradena har också inneburit ett stort
bruk av djur i medicinska och andra experiment. Trots
tidsspann på miljoner år härrör bruk i vår
tid från den utveckling som skedde för mycket länge sedan.
Hominiden (beteckning för den familj bland däggdjuren som innefattar
människor och förmänniskor) Homo erectus som levde för
ungefär 1,5 miljoner år sedan började använda elden
och tillverkade vissa redskap. För att kunna döda djur som inte
gick att fånga med händerna måste människan använda
något tillhygge. Stenen och stocken kom antagligen först. Innan
urtidsmänniskan började gå upprätt på två
ben och lärt sig att använda redskap, levde hon troligen till
största delen på rötter och annat som gick att plocka
och ta med händerna. Att
döda andra djur för föda och så småningom för
att använda huden till kläder och bostäder var en nödvändighet
för människans utveckling och fortlevnad. Men hominiderna dödade
även individer av den egna arten och åt upp dem. Så småningom
utvecklades offerriter där människor såväl som djur
dödades. Arvet från Magdalénienepoken kan anas i vår
egen tid i eskimåenas kastträ, harpuner för att döda
valar och ljuster för fångst av ål. Dessa redskap utvecklades
mellan cirka 15.000 och 10.000 f Kr. Grunden
för dagens uppfattningar om människans förhållningssätt
till andra djurarter lades när människan började döda
för att överleva. Den nakna, redskapslösa ursprungsmänniskan
konkurrerade om överlevnaden med andra djur och levde farligt. När
människan långt senare började formulera idéer
om sig själv i förhållande till djur och natur, var fångst
och jakt sedan årtusenden etablerade överlevnadsstrategier. Kunskapen
om hominidernas utveckling till Homo sapiens (den som vet),
som påbörjades för ca 100.000 år sedan, visar entydigt
att de materiella förutsättningarna var skälet till att
djur dödades för föda. Pekingmänniskan som levde för
cirka en halv miljon år sedan tillverkade ett användbart redskap,
en handkil, som användes för att döda stora djur som hjortar
och rådjur, flå och stycka dem. Metoder för att fånga
djur i naturliga fällor som var placerade längs djurens betesvandringar
på våren, hade utvecklats något tidigare. I Spanien
har fynd gjorts av långhåriga jätteelefanter, hjortar,
vildhästar och uroxar som fångats i fällor och dödats
för cirka 300.000 år sedan. I
försöken att tolka och förstå världen var det
den omgivande verkligheten som stod till buds. Jägarfolkens tro präglades
av enkla magiska föreställningar om hur man skulle kunna behärska
sin omgivning. Man uppfattade ett klart logiskt samband mellan medlet
och målet. Användning av djurbilder i grottristningar eller
riter uppfattades som entydigt med djuret självt, det man ville fånga
eller få makt över. Grundtanken i denna magiska föreställningsvärld
var att det som skedde med figuren också fick verkan på förebilden,
det levande djuret (eller människan). Det
är inte mer än ungefär 10.000-12.000 år sedan som
människan blev bofast och jordbruket grundlades. De första försöken
gjordes i Sydostasien, Mellersta Östern och Mellanamerika. Istället
för att jaga djur började man nu valla och slakta djur samtidigt
som odling av brödsäd påbörjades. Djuren fick inte
konkurrera om födan. Fåret antas vara en av de första
djur som domesticerades för ca 11.000 år sedan. Vildsvin tämjdes
antagligen för ca 8.000 år sedan. Med början vid denna
tid är det inte fler än 20-30 arter som har domesticerats av
människan och blivit husdjur. Kvinnan
blev bofast, medan männen vallade djuren på bete och gav sig
ut på jakt. Vid denna tid kan man ana att ett förhållningssätt
till andra djur som individer kan ha börjat etableras, i första
hand mellan kvinnan och barnen och djuren. De var nära djuren och
var inte ansvariga för dödande vid slakt och jakt. Genom
odling av allt fler sädesslag och så småningom annat
som människan kunde äta uppstod förutsättningar för
att överleva på annat än dödande. Skriftspråkets
uppkomst möjliggjorde spridning av idéer utanför den
egna geografiskt begränsade gruppen. Samhällsorganisering som
gjorde att kampen för den dagliga överlevnaden inte längre
var det primära för alla människor, det vill säga
de som var egendomsägare och kunde hålla andra människor
som slavar, möjliggjorde andra aktiviteter. I det här utvecklingsstadiet
kan man börja identifiera källor som diskuterade människans
förhållningssätt till de andra djuren och ifrågasatte
att djur skulle utsättas för lidande och till och med dödande. Pythagoras
som är mest känd för sin sats levde på 500-talet
f Kr. Han var tillika vegetarian och uppmanade sina lärjungar att
behandla djuren med respekt, därför att han trodde att människors
själar efter döden överfördes till djur. Men Asoka, som var indisk kejsare 274-236 f Kr, omvändes efter att bekrigat andra folk till buddhist och icke-våldsförespråkare (ahimsa). Medkänslan gällde även djuren, han blev vegetarian och understödde vegetarianismens utveckling inom sitt imperium som även omfattade delar av Persien. Han stoppade djuroffer, förbjöd kunglig jakt och byggde sjukhus för djur och människor. Han lät även plantera träd och gräva brunnar längs vägarna för att både djur och människor skulle få skugga och släcka törsten. Birgitta
Carlsson Våld
mot djur historisk tradition |