Ursprungligen publicerad i Miljömagasinet 23, 8 juni 2012 Ett värdigt färdmedel för framtiden Rikard Rehnbergh reste söderut och cyklade för världens framtid. Det ledde till funderingar om varför Stockholm inte gör mer för sina cyklister och varför cykelkök finns i både Göteborg och Malmö men inte i huvudstaden. ![]() Ja, danskarna vet verkligen hur man cyklar, demonstrerar och sköter det hela på ett, oftast, lugnt och coolt sätt. Under det fyndiga namnet Tour de Future - ett slags nyttigt cykellopp i stället för Tour de France - och parollen "Vi cykler for verdens fremtid" drog den 16 maj ett långt följe fram från Nørrebro ner till Christiansborg (alias "Borgen", Danmarks riksdag). På denna den sista etappen deltog mellan 1000 och 1500 cyklister (allt som allt deltog över 6000), blott två-tre motorcykelpoliser höll läget under kontroll, samt runt tio synkade mobila/rullande ljudsystem, som skapade ett, milt sagt, "fedt tryk"! Det hele startade redan den 11 april, då man började från Skagen i norra Danmark för att cykla landet runt, fördelat på 27 dagar och 37 sträckor, och gå i mål i Christiansborg, "for en grøn og bæredygtig fremtid", i samband med att Danmark just nu håller i EU:s ordförandeklubba. Fastän det verkliga syftet med touren är att Danmark ska ta initiativ och gå i bräschen för en grön framtid och hållbar utveckling på Rio+20 mötet i juni. Men, kan en fråga sig, gör de inte redan det? Jämför du Københavns fotgängar- och cykel-, ja rentav människovänliga by med Stockholm så är frågan snabbt besvarad. I och för sig lägger Stockholms stad en miljard på cykelinvesteringar fram till år 2018, enligt alliansen i stadshusets förslag till budget för 2012, men räcker det? Stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö (C) säger så här: - Stockholmarna vill cykla, och vi vill prioritera cykelfrågan även fysiskt. Det handlar om att fler cyklar, och att vi vill få fler att ta cykeln. Det handlar om pengar, men också om utrymme, och det är möjligt att det kommer att minska utrymmet för att parkera bilar. Vad säger karl'n? Att "...det är möjligt..."! Nej, det är nödvändigt! Minskade satsningar Det finns inte skuggan av en chans att Stockholm når utsläppsmålet om inget radikalt görs snarast möjligast, helst skulle det ha skett i går. Miljöföreningen Klimataktion skriver i sitt remissvar (den 31 maj) på 2012 års cykelplan: "Stockholm är byggt för bilismen och regionen har därför i jämförelse med Göteborg och Malmö låga andelar cyklister. En jämförelse med Köpenhamn blir närmast genant för Stockholm. I planen föreslås en ökning till 12 procent år 2018 och ytterligare 3 procent under tiden fram till 2030. Den ökningen lär uppnås på egen hand av de många som vill vårda sin hälsa, komma fram mer tillförlitligt till arbetet och är trötta på bilköer eller väntan på pendeltåg." Så utgör också denna miljard medel och investeringar vi ännu inte sett till, förutom en massa hål i gatan, byggen som lika gärna kan vara åtgärder som syftar till något annat än bredare och bättre cykelbanor. Faktum är att cykelsatsningarna har minskat rejält, från 50 miljoner kronor per år under 2003-2006 till 10 miljoner kronor per år sedan förra valet. Jämför det med Københavns nuvarande budget på 5,7 miljarder (ja, ni läste rätt, 5700 miljoner kronor) per år för hela huvudstadsregionen. Där kan man snacka grönt. Fast danskarna har också fattat att där finns stora samhällsvins-ter att hämta ut: Utifrån den budgeten har man beräknat att bespara sjukvården 59 miljoner danska kronor per år; att det blir en besparing på 155 miljoner danska kronor per år tack vare minskad produktionsförlust, att arbetsmarknaden får 57000 färre frånvarodagar, att folket får 61000 extra levnadsår och 46000 färre år av långvarig, svårartad sjukdom. Stockholm torde inte vara sämre, men, som Klimataktion skriver, "Stockholm är byggt för bilismen". - Klimataktion Stockholm kräver därför att väsentliga målsättningar blir vägledande för stadens trafikplanering. 20 procent ökning av andel cyklister till 2020 och ytterligare 10 procent till 2030 bör vara målsättningen om Stockholm vill ha ned utsläppen av växthusgaser, säger Jan Carlson, en av författarna till remissvaret. ![]() Med i cykeltåget rullade tio mobila ljudsystem med musik. Skarpa budskap Över Sundet igen: Vid "Borgen" blev det mer musik och tal av bland annat tourens kampanjansvarige tillika satirikern Huxi Bach och Ayfer Baykal, teknik- och miljöborgmästare i København. De sände flera skarpa budskap upp till politikerna. Ungdomar på Den Økologiske Produktionskole, Københavns Åbne Gymnasium och initiativtagarna till touren Mellemfolkeligt Samvirke hade också ett och annat att säga politikerna. Faktum är att en och annan stannade till på sin väg hem från Borgen i aftonen. En av dem, Christian Friis Bach, utvecklingsminister från Radikale Venstre, talade även från scenen. - Denna regering kämpar för att i Rio visa på sätt och mål för att nå en global hållbar utveckling. Och det är mycket tack vare civilsamhället och alla föreningar. Tusen tack! För en gångs skull var också många svenskar på plats, kanske för att rapparna, sångarna Mambe & Spöket gjorde en hård men medryckande och trallvänlig rap som går "Ring, ring, ring din klocka ring" och låter som en parafras på såväl Abbas tidiga klassiker som Alfred Tennysons klassiska nyårsdikt Ring Out, Wild Bells. Låten fungerade som ett slags ledmotiv för Touren och satte sig likt en igel på hjärnan. Det blev riktigt roligt då en svenska vann en cykel i utlottningen och Huxi Bach ringde upp henne för att meddela detta och det hördes att hon ej förstod mycket av vad han sade. (Som en händelse hade den danska dagsavisen Politiken en artikel om den alltmer ökande språkförbistringen de nordiska länderna emellan: Babel är tillbaka!) Kreativ verksamhet Dagarna före cykeldemon var jag på besök i Sveriges København, "also known as" Malmö, där inte bara gatuutrymmet omfördelas till förmån för fotgängare, cyklister, rollare och skatare, utan där även Malmö Stad har tillskjutit rejält med medel till ett så kallat cykelkök. Så här står det på deras hemsida och de säger det bäst själva: "Cykelköket är en gratis, gör-det-själv-verkstad för alla som behöver laga eller serva sin cykel. Vi står för verktyg och goda råd.Cykelköket samlar också in övergivna cyklar, bland dem kan du välja ett renoveringsobjekt eller hitta just det där hjulet, skärmen eller pakethållaren du behöver. Cykelköket drivs av volontärer - vill du också hjälpa till ibland är du hjärtligt välkommen. Inga förkunskaper behövs, vi lär medan vi mekar." Och den gamla hangaren där de huserar är stor, rejäl, gigantisk, en koloss. Det var tidigare Kockums båtbyggeri och mäter säkert en 600 kvm, men de delar yta med bland annat en skrivverkstad, konstateljéer och annan kreativ verksamhet, så cykelkökets avdelning är cirka 150 kvm. Det ligger strategiskt bredvid Malmös riktmärke: Torson. ![]() Tour de Future startade i Skagen i norra Danmark och gick sedan landet runt under fyra veckor. Från skrot till skryt Jag träffar Katarina Lind, projektledare i köket, som mekar och fixar med sin fixie (en "no brakes- eller fixed gear-cykel) in i minsta kullager, mutter och skruv. Vi sippar på varsin kopp hett och hon berättar hur det började och numera funkar. - Cykelköket har funnits nu i ett år och blivit en social mötesplats för unga och gamla. Många har knutit nya kontakter över en cykel, säger hon. - Här kan man komma med allt från en punka till att bygga en skrytcykel av en skrotcykel. Vårt återbruk av förbrukade cyklar är vi extra glada över och när det ibland rullar ut några uppfixade cyklar med nya stolta ägare så är dagen gjord! In kommer Andreas Molin stapplande på hälarna på sina specialdesignade cykelskor med clips och ska justera styret nån millimeter på sin skinande gulblå racer - många cyklister och fixare är perfektionister. Andreas pratar animerat om den senaste etappen av cykeltävlingen Giro d'Italia, om bergsstigningar och utförslöpor, om ledartröjor och vurpor. Det märks att han är en verklig cykelaficinado. Han har själv precis tagit en runda med en turistande kompis, faktiskt en stockholmare, som kanske kom till Malmö för att uppleva cykling när den är som bäst, vida vidder vid havet eller rapsfälten utan en massa farliga och störande bilar. - I sommar drar vi ner till Italien, jag och min kusin, vi blev duktigt taggade av att se det italienska landskapet på TV, så nu vill vi uppleva det själva, svischa utför samma branter som proffsen, säger Andreas medan han skruvar på en bricka och pular med kullagret vid styret. Se där ett klimatvänligt sätt att turista på. Nu har även Göteborg fått ett kommunalt cykelkök (se artikel i Miljömagasinet 18 maj 2012) och København har sedan länge ett i varje kvarter, vid varje alternativt tillhåll, känns det som. Så då är den stora hängande frågan: När får Stockholm ett liknande, när ska Stockholm äntligen bli sant cykelvänligt, när kan Stockholm rättmätigt titulera sig "The Capital of Scandinavia"? Läs mer om cykelköket: cykelkoket.blogspot.se. Läs mer om danska Tour de Future: www.tourdefuture.dk. |