Ursprungligen publicerad i Miljömagasinet 20, 18 maj 2012 Trygga väktarfigurer varstans I en aktuell utställning på Södertälje Konsthall redovisar den svenske skulptören Lenny Clarhäll sina 44 år som konstnär. Utställningen innehåller ett urval av inlånade offentliga verk, alster ur egna gömmor och nyproducerade verk. Under större delen av sitt yrkesverksamma liv har Lenny Clarhäll bott och verkat i Södertälje kommun, den mesta tiden i Hammarstugan i natursköna Hölö, där han i 30 år haft sin ateljé. Konstnären säger att han stimuleras av närheten till naturen och finner arbetsro i det harmoniska landskapet som omger arbetsplatsen. Men varje år ger han sig ut på resor för att finna nya intryck och, som han säger, "andas frisk luft". Clarhäll har rest mycket i sitt liv och hämtat inspiration från många håll. Inte minst fascineras han av bronsålderstida hällristningar, magiska uttryck som det finns så gott om i Sverige. Djur förekommer rikligt i hans konst. I utställningen visas bland annat förlagor i trä av vargparet "Ulf och Ylva". Bronsoriginalen, som vakat utanför konstnärens ateljé, såldes till en privatperson 2011. Men nu har de "rymt" - skulpturerna stals av bronstjuvar i slutet av förra året. Runt om i landet försvinner bronsskulpturer i rasande takt. Inspirerad av folkkonst Lenny Clarhäll, utbildad vid Konstfackskolan i Stockholm (1959-1963) och Konstakademien i Köpenhamn (1964-1967), presenterade sin första stora utställning på Galleri Doktor Glas i Stockholm hösten 1972. Många av verken var inspirerade av en resa till Mexiko, där han tog starkt intryck av folkkonsten. Intrycken från resan satte också spår i ett av hans första stora verk; en väggrelief i trä till Huddinge sjukhus ("Mexikansk by", 1972). Uppdraget gav honom värdefulla kontakter med arkitekter och byggplanerare, vilket kommit till nytta i hans fortsatta konstnärliga verksamhet. Clarhäll är representerad på många platser i landet. Han räds inte de stora formaten. Ett av hans mest kända monumentala verk är minnesmärket över de fallna i Ådalen 1931. Den anslående skulpturen - en människa på kollisionskurs med en häst - utfördes i brons och invigdes i Kramfors till 50-årsminnet den 14 maj 1931. Ett annat omtalat verk är "Skogen", som sysselsatte konstnären i två år och som i mitten av 1970-talet installerades i kulturhusets bibliotek i Södertälje. Verket har renoverats och upptar nu blickfånget i Södertälje konsthall. Andlig prägel Förra året restes tre monumentala "Malanganer" vid riksväg 57 i Katrineholm; fem meter höga fågelliknande väktarskulpturer i stål med "näbbarna" pekande i samma riktning. Tre andra smäckra, något mindre "Malanganer", också de utförda i corténstål (1999), står vakt på Kvantorpshögen i Närke. Hösten 2007 visade Clarhäll en flock "Malanganer" i mindre format på Konstakademien i Stockholm. Ett par av dem var förenade med solkors, som är ett återkommande motiv i den bronsålderstida hällristningskonsten. Inspirationen till sina "Malanganer" fick Clarhäll i Nya Guineas folkkonst. De ursprungliga skulpturerna var i mindre format och av andlig karaktär, och restes för att hedra minnet av bortgångna. Original-malanganer kan beskådas på Etnografiska museet i Stockholm, som förvaltar en enastående samling uttrycksfulla figurer. I Uppsala står ännu en "andlig gestaltning" i form av en stram, tretton meter hög T-formad koloss klädd med emaljplåtar ("Tecken", 1998). Och framför Astra Zenecas lokaler i Södertälje reser sig en tio gånger tio meter stor triangulär portal täckt med 846 separat formgivna emaljplåtar ("Portalen", 1997). Kolossala mått I trapphuset till Historiska museet i Stockholm svävar sedan 1996 en mäktig gestaltning av medeltiden, inspirerad av väggmålningar och takstolar i medeltida svenska kyrkor. Det är en skulptural installation i målat trä i form av ett livshjul, som välkomnar besökare till museets medeltida kyrkokonst. Vid Göteborgsoperan på Packhuskajen finner man tre monumentala skulpturer framställda av järn, stål, trä, nät och porslin: "Venus hemlighet" (11 meter), "Snäckan" (5x8 meter) respektive "Båten". "Båten" är en åtta meter lång kinesisk farkost lastad med skärvor av porslin från Ostindiefararen Götheborg (förlist 1745) och hänger under taket i operans foajé. De tre stora skulpturerna invigdes samtidigt med Göteborgsoperan i september 1994. Lenny Clarhälls hittillsvarande 44 år som konstnär har gjort intryck. Han har en säker tecknande hand, sympatisk grundton, vänlig attityd och ett känsligt, mycket personligt uttryck. Hans underfundiga, stillsamma verk av människor och djur, blandvarelser, mystiska tecken och monumentala konstruktioner väcker frågor och inbjuder till reflektion. Till och med den 9 juni kan du reflektera över hans verk i Södertälje Konsthall. Utställningen pågår till den 9 juni 2012. Är man på plats den 31 maj klockan 18:30 kan man lyssna på ett föredrag av folklivsforskaren Bengt af Klintberg, som då berättar om möten med Clarhälls skulpturer med djur som motiv. Ett sådant möte ägde rum på länsmuseet i Nyköping för några år sedan, när Lenny Clarhäll presenterade sin utställning "Djur i folklig mytologi". |