Ursprungligen publicerad i Miljömagasinet 30, 29 juli 2011 Kinas höghastighetståg ifrågasätts efter olycka Höghastighetsjärnvägen Peking-Shanghai i Kina, som öppnade sista juni i år, sträcker sig 132 mil och har kostat 220 miljarder kronor, 1,66 miljarder per mil. Men lördagen den 23 juli, inträffade den första dödsolyckan med höghastighetståg i Kina. Ett tåg fick stopp för att det träffats av blixten och tåget efter körde rakt in i det stillastående tåget. Omkring 40 dog. Kinas järnvägsminister Sheng Guangzu har enligt TT inlett en två månader lång översikt när det gäller tågnätet för höghastighetståg. Enligt kritiker har farten blivit för hög, om den inte kompletteras med säkerhetssystem som håller hög kvalitet. 220 000 reser varje dag Banan är till sex sjundedelar byggd upphöjd på broar enligt engelska Wikipedia. Under topptrafiktid går det ett tåg var femte minut. 220000 människor väntas resa varje dag. Bygget föreslogs redan på 1990-talet och beslöts 2004, efter en fem år lång debatt om räls kontra magnetsvävtåg. Men inte förrän i april 2008 kom bygget igång, på grund av en förnyad teknikdebatt, som ytterligare fördröjde planeringen. Banan stod klar i februari i år. Det snabbaste tåget på den gamla järnvägen tar nära tio timmar. Den nya är byggd för 380 kilometer i timmen med en operativ fart på 350. Vid provkörning har tåget varit uppe i 487 kilometer i timmen och med en genomsnittsfart på 329 ska resan gå på fyra timmar minus två minuter. Sparar nu tre timmar Tåget rymmer 1050 passagerare och energiförbrukningen per passagerare utslaget på hela vägen blir 80 kWh. Det skulle ge 0,057 kWh per passagerarkilometer. Beläggningsgraden anges inte. Reginan, troligtvis det modernaste svenska tåget, kräver 0,087 kWh per passagerarkilometer. I samband med att den forne järnvägsministern Liu Shijuns avskedades i februari sänktes den tillåtna farten till 300 kilometer i timmen. Anklagelserna rörde korruption. Inget skäl till fartminskningen har angetts. Troligen är det för att öka kapaciteten genom att jämnare fart mellan höghastighetståg och regionsnabbtåg. Med den nuvarande hastighetsbegränsningen tar resan 4 timmar och 48 minuter med ett stopp i Nanjing. Det ger en genomsnittsfart på 288 kilometer i timmen. Med regionaltåg som går 250 kilometer i timmen och stannar på samtliga mellanliggande 24 stationer tar resan sju timmar och 56 minuter. Prisexempel En andraklassbiljett kostar 555 kronor, en lyxplats med utsikt framåt 1700 kronor, att jämföra med en regionaltågsbiljett som kostar 410 kronor. Sträckan är 1302 kilometer och motsvarar Malmö-umeå plus 100 kilometer. |