Ursprungligen publicerad i Miljömagasinet 50, 17 december 2010 Beslut om järnvägsneddragning I
moderaterna är det Borgs och Reinfeldts syn på modernitet och miljö som gäller. Moderata järnvägsvänner håller tyst. De andra allianspartierna fogar sig. Därför dras underhållsanslaget ned av järnvägen dras ner med 700 miljoner och det belastas med 300 miljoner i kapitalkostnader. Investeringarna blir en tredjedel om fyra år mot i år. Från 14,5 miljarder kronor till fem, medan väginvesteringarna hålls uppe. Andelen som går till järnväg blir då 27 procent mot 54 procent i år. Alliansens vallöfte var att 57 procent skulle gå till järnväg och resten till väg. Banavgifterna skall fördubblas till en miljard. Tillsammans med andra avgifter ökar uttaget med 8,8 miljarder per år. Redan förra riksdagsperioden beslöt man att lastbilstrafiken inte skall ha några kilometerskatter, medan flertalet andra länder nu inför dem. Höjningen av tågavgiften på Öresundsbron som kunde ökat biljettpriset 40 procent stoppas dock genom att SD röstar med oppositionen. I valet sade alliansen att höghastighetsbanor skulle utredas, i motsats mot de rödgröna som vill börja bygga bygga under långtidsplanen nu. Någon ytterligare utredning av höghastighetsbanor kommer vi nog inte få se, även om norrmännen nu vill samutreda med oss. Inte heller byggs Norrbotniaban. Däremot Förbifart Stockholm. Neddragningen av investeringsbudgeten kommer att innebära att många lågtrafikerade banor måste läggs ner. Regeringen säger att efter sänkningen av underhållet ligger man ändå en miljard över socialdemokratiska regeringens anslag. Knappast om inflationen räknas in. Man skyller fortfarande järnvägens brister på en regering som styrde för fyra år sen. När tas eget ansvar och när upphör siffertricksandet? De extra 500 miljonerna för att klara akut underhåll är inget tillskott utan bara ett lån ur nästa års budget. Denna vinter kommer att innebära minst lika stor påfrestning som den förra. Det extra vinteranslaget på 400 miljoner för att förhindra det beslöts så sent att bara hälften har kunnat användas. Ingen uppvärmning på Hallsbergs bangård. Bara två snöröjningslok återstår. Förra vinterns överdrag på 425 miljoner måste betalas tillbaka. Det är inte Trafikverk och SJ som främst skall anklagas för att tågen inte är i tid eller blir stående på linjen. De gör så gott de kan med de medel de får. SJ måste dessutom ge tio procents vinst till staten. Det går inte att få tågen i tid när bankapaciteten brister, när is ramlar ner i växlarna och smältvattnet återfryser, när det inte går att avvisa tågen, när för klena ledningar rivs ner av slitna strömavtagare på tågen. Medias och allmänhets vrede borde i snarare riktas mot politikerna, och i synnerhet mot moderaterna. Istället får partiet 32,4 procents förtroende i sista opinionsmätningen. Att Sveriges statsfinanser ger överskott beror på att vi slipper euron med egen valuta, på en formidabel slakt av det sociala skyddsnätet, och på idiotsparande. På annat sätt kan väl inte förseningskostnaderna för järnvägen på tre miljarder kronor om året, enligt Håkan Westerlund på KTH centrum för drift och underhåll, beskrivas. I motsats till svenska folket misstror jag Borg och Reinfeldt för deras nyliberala bokstavstro, okunnighet och ovilja att se den verklighet som tvingar industri och resande att överge järnvägen. Borg säger att järnvägen fått för mycket pengar i många år. Jag hoppas att ansvarsutkrävandet för kommande vinterkaos hamnar där det hör hemma. |