Ursprungligen publicerad i Miljömagasinet 39, 1 oktober 2010 Plånboksfrågor i stället för ideologi V
alanalyserna har ännu inte kommit med sin dom. Men jag har min analys klar. Samtliga riksdagspartier ägnade sig åt traditionella plånboksfrågor. Dit skola, vård och övrig välfärd ingår. De enda partier som ägnade sig åt ideologin var SD och Piratpartiet. SD är ett traditionellt välfärdsparti med isolationistisk inställning. En konservativ socialdemokrati. En helt naturlig reaktion i ett samhälle som nu genomgår en total omstöpning av alla samhällsfunktioner. En baksmälla från festen vid EU-inträdet för femton år sedan. Något som borde varit förutsägbart för den som besökte Danmark i början av nittiotalet då man ofta mötte dem som blev marginaliserade av danskarnas EU-medlemskap. Euforin över att bli "riktiga" européer gjorde att politiken glömde dem som inte tjänade på det nya samhället utan blev den marginaliserade delen av samhället. Ett misslyckande av samtliga riksdagspartier vilket nu blir konkret politik. Piratpartiet ägnade sig åt strikt ideologiskt valprogram. Deras tre pelare, Integritet, Kultur och Kunskap förminskades till olaglig fildelning av en massmedia som mycket väl förstod vad frågan handlade om men som valde att fokusera på den mer spektakulära invandringsfrågan. Man kan, i ett historiskt perspektiv, ha gjort en totalt felaktig fokusering då man lyfter upp ett problem som håller på att bli så infekterat att det skapar en ny, eller nygammal, politisk situation. Man kunde istället funderat på Piratpartiets ideologi om integriteten utifrån insikten att sf-boken 1984 faktiskt redan är passerad, innehållsmässigt och tidsmässigt. År 2010 har man helt andra möjligheter att tekniskt kontrollera befolkningen än man hade 1984. Kulturpelaren är nästa fundamentala fråga. Hur mycket av mänsklig allmänning kan man privatisera i en fungerande demokrati? Där svek massmedia totalt och sprang därmed det nya kapitalets ärenden. När inser media att man samtidigt sålde ut sin mediala frihet, det fria ordet. Varför skall ordet vara fritt den dag då allt annat har en ägare som bestämmer över det som är enskild egendom? Kunskap blir allt mer kommersialiserat. Förr var kunskap en människas högsta status. En vis människa var högt respekterad bland sina medmänniskor. Idag är det endast kunskap som kan omsättas i pengar som värderas. Kunskap måste åter bli en mänsklig allmänning. Precis som människans integritet, frihet från slaveri. Precis som människans kultur, det som är samhällets grund, måste åter bli en mänsklig allmänning. |