Ursprungligen publicerad i Miljömagasinet 19, 14 maj 2010

Bidrag eller avdrag

N

är de rödgrönas budgetförslag kom anklagade de borgerliga dem för att undergräva statsfinanserna genom bidragstänkande. Alliansens metod att stödja med avdrag har dock undandragit statsbudgeten 100 miljarder om året. De är knappast rättvisa utan ger de bättre bemedlade mest. För att få avdrag måste man tjäna så mycket att det finns skatter att dra av från. Bidrag är inte heller helt rättvist, alla passar inte in i bidragsschablonerna och de innebär en rundgång av pengar.

Först tas skatter från fattiga och sedan delas en del av pengarna ut som bidrag till en del av dem. Företagare med låga inkomster är i praktiken utestängda från trygghetssystemen. Skall man ha socialbidrag måste man göra sig av med alla tillgångar. Enligt socialbidragsnormen skall en ensamstående ha nära 40000 kronor utöver hyran att leva för. Med hyran blir det minst 100000 kronor. Trots det måste man betala skatt om man tjänar 18000 kronor om året. I Europa får man i regel tjäna sexfalt mer, i Tyskland tiofalt, innan man blir skattskydlig.

Inget parti är intresserat av att radikalt förändra skatte- och bidragssystemet eller att införa grundtrygghet. Hur förödande är inte dagens förhållande för företagsamhet och självförsörjning? Hur dyrt är det inte att administrera? Med den tunga skattebasen lagd på lön och låga inkomster, hur högt blir inte kostnadsläget? Hur slår det inte mot offentlig sektor och hantverk. Hur gynnas inte mer materiell konsumtion?

Bägge blocken inriktar sig mot medelklassväljarna. Att höja taken för bidrag till höga inkomster är viktigare än att sluta beskatta låga. Djursholmsvillaägaren tjänade 50000 kronor om året på att fastighetsskatten ersattes med fastighetsavgift. Här vill de s, v och mp höja avgiften för villor värda över sex miljoner. Ett par med höga inkomster kan göra rotavdrag för 100000 kronor om året på villan och sommarstugan. De rödgröna vill utvidga rotavdraget att också omfatta hyreshus men avskaffa Rut. Pigavdraget var för extremt. Det har bara sju promille kunnat utnyttja av dem som tjänar under 200000 kronor om året. Det är hälften av svenskarna. De har inte heller tjänat på jobbskatteavdraget med höjd A-kasseavgift, och inte har det gett fler jobb. Ändå behåller oppositionen jobbskatteavdraget, men avtrappar det för månadsinkomster över 40000 kronor.

Den tiondel av svenskarna som har lägst disponibel inkomst har förlorat mer än en tiondel av den sedan 2007 och har nu 62000 kronor om året. Till nästa år kommer de att ha förlorat ett par procent till. Detta enligt statistiska centralsbyråns fördelningsanalytiska system FASIT.

Skattereglerna gör det ett par tusen kronor dyrare i månaden att hyra än att äga. Förra året byggdes bara 15000 lägenheter, och nästan inga hyreslägenheter. Prisstegringen av bostadsbristen gör det mycket lönsamt att äga bostadsrätt eller villa, även med höga byggpriser. Kommunerna och bostadsbolagen har gett de stora byggbolagen nära monopol. Småbyggmästare har svårt att få mark och byggtillstånd, trots att de kan bygga neråt halva priset mot de stora. Med fungerande konkurrens hade ungdomen haft någonstans att bo och bostadsbidrag varit obehövligt. De rödgrönas förslag om 1,4 miljarder i statligt stöd för bostadsbyggande verkar inte smart sett till det.

Oppositionens budgetförslag är en mycket blygsam återställning av välfärdssamhället, inte den radikalt förändrade ekonomiska politik som krävs.

Share