Ursprungligen publicerad i Miljömagasinet 4, 25 januari 2010 Flickors inlärning sämre av fördomar Två nya studier av flickors kunskaper i matematik visar att den hänger samman med jämställdhet och vilken uppfattning som omgivningen har om flickors respektive pojkars förmåga att lära sig. Flickor världen över är inte sämre på matematik än pojkar, fastän pojkar har bättre självförtroende när det gäller räkning. Flickor från länder med bättre jämställdhet har också större chans att lyckas bättre med matematiktest, visar en ny analys av internationell forskning som publiceras i senaste numret av tidskriften Psychological Bulletin, från American Psychological Association. - Stereotyper om kvinnors bristande förmåga i matematik är i tydlig kontrast till de faktiska vetenskapliga resultaten, säger Nicole Else-Quest, professor i psykologi vid Villanova universitet. Det visar att flickor presterar på samma nivå som pojkar om de får rätt verktyg i utbildningen och har kvinnliga förebilder som är skickliga i matematik. Positioner inom forskning Det faktum att flickor globalt har sämre självförtroende i matematik kan hjälpa till att förklara varför de i mindre utsträckning söker sig till karriärer inom vetenskap och teknik. Forskarna har analyserat data för nästan en halv miljon elever i åldern 14-16 från 69 olika länder. De jämförde också med olika mått på kvinnors utbildning, politiska engagemang, välfärd och inkomst i de olika länderna. Ett exempel på det är att om fler kvinnor i ett land hade positioner inom forskning så var det större sannolikhet att flickorna i landet var duktiga på matte och kände sig säkra på sina kunskaper. - Denna meta-analys visar oss att medan barnens inlärning beror på kvaliteten på undervisning och läroplan så är det lika viktigt att skolan, lärare och föräldrar sätter värde på att flickor lär sig matematik, säger Nicole Else-Quest. Osäkra lärare En annan amerikansk studie som publiceras i senaste numret av PNAS visar samma sak i grundskolan. Kvinnliga lärare som är osäkra på sina kunskaper i matematik för vidare sin osäkerhet på flickorna. Forskarnas studie visade att flickor som trodde på stereotypen "pojkar är bra på matte och flickor är bra på läsning" presterade sämre i tester än flickor som inte trodde på stereotypen. Barn försöker ofta efterlikna vuxna av samma kön och ungefär 90 procent av grundskollärarna i USA är kvinnor, påpekar forskarna. De tror att större krav på utbildning i matematik för grundskollärare kan bidra till att minska osäkerheten hos lärarna och på så sätt påverka flickornas prestationer. |