Ursprungligen publicerad i Miljömagasinet 37, 11 september 2009 Det förflutna blir levande J
ag har haft tur. Två av mina favoritprogram i Sveriges - Radio har inte strukit med i tider av Sveriges Radios ständiga förnyelser, ommöbleringar och besparingar. Jag menar Obs i P1 och Alltid på en söndag, musikprogrammet med Vassilis Bolonassos i P2, kl 9.04 till 11.00. Bolonassos mål är att göra oss förtrogna med klassisk musik som komponerats före 1750, lika spännande då som nu. "Här ska det så kallade Gamla eller Tidiga suddas bort. Och Du skall sättas i förbindelse med Dået just nu. Ty i detta program skall det Förflutna bli levande och rörligt. Exakt som tidig musik är". Så heter det på P2s hemsida. Programvärden - och det är alltid Bolossanos själv som leder programmet - varierar med utmärkta moderna inspelningar av sina musikexemplen genom århundraden och olika musikgen-rer. Kunnigt och inlevelsefullt introducerar han musikstycken och kompositörer genom att sätta dem i samband med sin tids händelser och musikstil. Det är inga föreläsningar, hellre ett tankebroderi kring musiken. Varför vet vi så lite om Francesco Geminiano, född 1680, samtida med Bach, Händel och Teleman? Vad är värre - att bli glömd eller att bli jämförd i hela sitt liv? Johan Antonio Dalsas lutmusik gavs ut 1508. Ottaviano Petrucci, det första betydande italienska musikförlaget i Venedig, var hans förläggare. Vi vet ingenting om Dalsa som också kallas "il milanese", han från Milano. Ändå var hans stycken för luta mäkta populära i Venedig. Beteckningen Pavane dyker upp för första gången? Vi får lyssna på en allvarlig pavane ("dansen från Padua") som sedermera blev en otroligt populär kompositionsart. Och så befinner vi oss i Venedig! Nej, i dag är det inte Antonio Vivaldi som gäller utan tysken Johan Adolph Hasse (1699-1783) eller Giovanni Adolfo Hasse - han gifte sig med en italienska. Hasse skrev musik för ett av de fyra sjukhusen (ospidali). De har funnits sedan 1300-talet och utvecklade sig till musikaliska skolor! Vassilis Bolonassos kallar oss galant för sina hedersgäster. Han avslutar alltid sitt program med musik av Johan Sebastian Bach (1685-1750). Hans musikstil är kronan för århundradena innan. Kompositörerna efter Bach har lärt sig av honom - skriva fugor till exempel, där alla stämmor är självständiga och lika mycket värda, ett slags vidareutvecklad kanon. Men med och efter Bach uppstår en annan form av komposition och musikestetik. För några år sedan stod Vassilis Bolonassos plötsligen framför mig på Bokmässan i Miljömagasinets monter. Jag kände igen hans röst med en gång. Han tyckte inte alls att jag var påträngande som frågade honom varför han hade fastnat för den gamla musiken. - Hemma i mitt föräldrahem i Grekland uppskattades all musik efter Bach. Det gjorde mig nyfiken. Musikvetare och journalist blev han dock först i Sverige, i hemlandet hade han läst juridik. Musikprogrammet konkurrerar med Go? morron världen på P1 som går samtidigt. Skulle man bli trött på samtida händelser och konflikter kan jag rekommendera Alltid på en söndag, för där ska myter avlivas och myter födas. Nya eller något begagnade vaxljus ska tändas för att försöka belysa de förflutnas skuggiga, ibland dammiga landskap som Vassilis Bolonassos uttrycker det. Programmet går dessutom i repris på lördagar. |