Ursprungligen publicerad i Miljömagasinet 22, 29 maj 2009 Syntetbränslen sparar olja och miljö På Järnvägsfrämjandets årsmöte i Linköping berättade Andreas Eklund, som är forskningschef i Ecopar, om det syntetdrivmedel företaget tar fram ur naturgas. Det är så ogiftigt att man kan förtära det, och det ger minimalt med luftföroreningar. Nu facklas 150 miljarder kubikmeter naturgas bort i världen. Det motsvarar 166 miljoner kubimeter diesel i energi, fem gånger mer energi än Tysklands årliga förbrukning av dieselolja. Koksning och andra processer i svenska stålverk ger stora mängder syntetgas och kolmonoxid, som kan omvandlas till syntetdrivmedel och ersätta 70000 till 80000 kubikmeter råolja. Fischer-Tropsch-processen Syntetiska paraffinistiska bränslen kan användas precis som vanlig diesel utan omställning av motorerna. Det framställs genom Fischer-Tropsch-processen, som uppfanns på 1920-talet. Av kolmonoxid och väte bildas kolväten. Gasen förs sedan över en katalysator för att förvätskas. Kolvätena blir paraffiner (alkaner) och olefiner (alkener). Syntetgasen kan framställas från fossilbränslen som naturgas och kol, men också genom förgasning av växter. Det blir ett väldigt rent bränsle fritt från partiklar, svavel och cancerframkallande aromater och polyaromater. Därför kan det väl försvara de tre kronor mer det kostar än vanlig diesel på de ställen man annars skulle få arbetsmiljöproblem. Nu med kronförsvagningen och extra skatt på bara syntetdrivmedel från i år blir det tre kronor dyrare per liter. Om inte syntetdiesel beskattades som diesel från råolja, 75 procent av priset är skatt, utan som den naturgas den är gjord från, skulle priset bli samma som dieselolja. Andreas Englund anser att det är fråga om påtryckningar och andra oegentligheter från oljeindustrin för att förhindra konkurrens. Ecopar ligger i patenttvist med branschorganisationen SPI, Svenska Petroleuminstitutet, som omedelbart överklagade till Patentbesvärsrätten när Patentverket tillbakavisade invändningarna att det inte är något nytt med bränslet och att det saknas uppfinningshöjd. Andreas Eklund säger att medan Ecopar klarar ned till 40 minusgrader så kan det syntetbränsle Shell tar fram bara användas i varma länder. Han förklarar att skillnaden ligger i den process och den katalysator man använder. De stora oljebolagen är dock inte intresserade av att använda deras metod, utan vill hellre vänta ut patentets utgång eller förstöra det. Ecopar har funnits i tio år. Under tiden facklar bland andra Shell hellre bort naturgasen trots att Nigeria förbjudit det. Renare dieselbilar Syntetgas förstör inte katalysatorer för att minska kväveoxidutsläpp, så som europadiesel med mer än 10 ppm svavel gör. Volvo behöver ammoniakinsprutning och en så kallad SCR-katalysator för att klara EU:s avgasnorm. Scania klarar dem med återcirkulation av avgaserna. Men där en Scania i dag klarar kategorin euro 5 skulle den troligen klara euro 6 med Ecopar.Dieselbilar skulle kunna bli renare än motsvarande gasdrivna fordon. Koldioxidutsläppen kan bli 30-50 procent lägre än med vanlig dieselolja, inräknat fem procent lägre bränsleförbrukning och minskade utsläpp vid produktionen. Flytande paraffinistiska syntetdrivmedel är lätthanterligare än gas, som är eldfängt och kräver högt tryck, vilket kräver energi. Dieselolja är inte lättantändligt och ännu mindre syntetdrivmedel. Gasen kan till två tredjedelar omvandlas till flytande bränsle. Resten blir ånga, som kan ge värme och elektricitet. Totalt kan fås 80 procents energieffektivitet. I Europa är det brist på dieselolja. I Sverige används 4,2 miljoner kubikmeter om året. Syntetdrivmedel från svenska råvaror kunde ge mer. 300000 hektar energiskog skulle kunna ge 0,8 miljoner kubikmeter syntetdrivmedel, 5,5 miljoner ton avfall skulle kunna ge minst 0,6 miljoner kubikmeter, 30 TWh uttag av skogsråvaror ger 1,6 miljoner kubimeter, 10 miljoner ton svartlut från massabruken kunde ge minst 1,3 miljoner kubikmeter och 6 TWh restgaser 0,4 miljoner kubikmeter syntetdrivmedel. I Sverige säljs syntetdieselolja av förutom Ecopar i Göteborg också av FramTidsbränslen i Sundsvall med varumärket Paradiesel. |