Ursprungligen publicerad i Miljömagasinet 10, 6 mars 2009 Hedersvåld kräver insikt och agerande K
ärnan i hedersvåldet är total kontroll över kvinnans sexualitet. Hedersvåld kan drabba alla. Mest utsatta är dock kvinnor. "Heder" är inget annat än kvinnans könsorgan. I det begreppet ingår rätten att exploatera kvinnan på grund av hennes fortplantningsförmåga. Denna syn på kvinnan är resultatet av ett urgammalt patriarkaliskt samhällssystem där männen tillförsäkras sin äganderätt över kvinnorna. Familjens eller kollektivets (storfamiljens) viktigaste uppgift i en sådan miljö är att vaka över de egna flickornas oskuld tills man har överlämnat dem till deras framtida äkta makar. Hedersproblematiken kan finnas representerad i olika invandrargrupper från Mellanöstern, norra och östra Afrika, men också bland pakistanier, sikher och kosovoalbaner. Den patriarkala traditionen ställs på sin spets i krocken med förhållandena i Sverige och med kravet att anpassa sig. Behovet av att bevara den egna identiteten är vanligtvis stark, men ju längre familjen lever i Sverige desto svårare blir det att upprätthålla en patriarkalisk maktstruktur. Maria Hagberg, fil mag i socialt arbete, har många års erfarenhet från sitt arbete med utsatta barn, ungdomar och kvinnor, både som engagerad frivilligt arbetande och i sitt yrke som socialarbetare. 2006 var hon en av initiativtagarna till det internationella "Nätverket mot hedersrelaterat våld". Nätverket som är partipolitiskt, fackligt och religiöst oberoende har idag 600 enskilda personer som medlemmar och ungefär 60 organisationer. I sin nyss utkomna bok skildrar Hagberg vägen för fem unga kvinnor som utsattes för förtryck och hedersvåld och flydde från sina familjer. Än kommer de intervjuade själva till tals, än sammanfattar Hagberg för att driva fram berättelsen. Den på verkligheten baserade debattboken har titeln Vid 20 börjar den ruttna, om hedersvåld och modiga kvinnor. Det som ruttnar är mödomshinnan! När flickorna är 16 ?17 år så börjar den öppna sig, vid 20 ruttnar den, förklarar en av fäderna för sin dotter. Barn i hederstänkande familjer fostras in i stereotypa könsroller. Många flickor tvingas till giftermål före fyllda 20 år. Skrämmande är berättelserna med tanke på det individuella planet ? dessa fem kvinnor, vad har de inte stått ut med för att komma loss! Några av dem lever fortfarande under sekretess och riskerar dödshot om de avslöjas. Och sådant sker i vår omedelbara omgivning! Det är också skrämmande att våra relativt jämställda samhällen, där mänskliga rättigheter gäller alla och aga är förbjuden enligt lag, står så maktlösa inför våld och förtryck. Maria Hagberg frågar sig i bokens sista kapitel efter orsaker och möjligheter till förändring. Familjerna med starkt hederstänkande har mycket lite kunskap om barn och barns behov, liksom brister i kunskap om barns utveckling. Som hos oss för 100 år sedan saknar de kunskap om hur man för en dialog med ett barn och kräver istället att barnen ska lyda blint eller så slår de barnen ? de fogar sig av rädsla. När familjer kommer från krigsdrabbade länder har de tagit skada av sina upplevelser och inte fått någon behandling i Sverige. Den svenska lagstiftningen borde skärpas, lagen om vård av unga. Hagberg upplever att socialarbetare har bristande kunskaper om hedersrelaterat våld vilket leder till felaktig handläggning ? eller ingen alls. Barnmisshandel ska polisanmälas och förövarna ställas inför rätta, är Hagbergs klara uppfattning. Polisförhör och rättsprocess måste ske med auktoriserade tolkar som tar avstånd från hederskulturen. Om vi menar allvar med barns rättigheter ska religiösa friskolor och skolor förbjudas för barn och ungdom under 16 år, skriver Hagberg. Förbud mot slöja på barn under 15 år ska införas. För en liten flicka har nämligen slöjan en klart negativ påverkan, den uppmanar till ett könssegregerat tänkande hos både flickor och pojkar. Vi behöver ett sekulärt samhälle om vi vill ha en demokrati som omfattar alla, med yttrandefrihet, pressfrihet, kvinnors och barns rättigheter och religionsfrihet, är Maria Hagbergs slutsats. Vid 20 börjar den ruttna gör en sensibel och ger insikt, en första början till möjlig förändring. |