Ursprungligen publicerad i Miljömagasinet 46, 16 november 2007 Kineserna mest miljömedvetna - Sverige på fjärde plats Över hälften av världens konsumenter föredrar att köpa varor och tjänster från företag med tydlig miljövänlig profil. Kineserna är mest miljömedvetna, följda av Australien, Kanada och Sverige, visar en undersökning som genomförts av Ipsos MORI. Mer än hälften av världens konsumenter säger sig helst vilja köpa produkter och tjänster från företag med "en tydlig miljövänlig profil". 80 procent av de tillfrågade vill helst arbeta inom miljömedvetna företag, och 24 procent anser att det personliga ansvaret är nyckeln till en positiv förändring när det gäller klimatet. Det är resultatet av en undersökning som utförts av Ipsos MORI på uppdrag av Tandberg, i syfte att undersöka "betydelsen av företags miljö-rykte hos konsumenter". Totalt har 16 823 människor från 15 länder intervjuats, vilket enligt uppdragsgivaren gör undersökningen till en av de största som genomförts på området. Fem sektioner Undersökningen är uppdelad i fem sektioner. Den första består av statistik över hur många som svarat ja, nej eller obestämd på två påståenden: "jag köper hellre produkter och tjänster från företag med gott miljörykte" och "jag skulle hellre jobba för ett företag med gott miljörykte". På den första frågan ledde Kina?starkt med 67 procent positiva svar, följt av Australien med 52 procent och Sverige med 46. I den andra halvan ledde Australien med 87 procent positiva svar, Kanada hamnade på andraplatsen med 86 procent och Sverige återigen på tredjeplats med 85 procent. Vems ansvar? Den andra sektionen rör frågan vem som har ansvaret för miljön - regeringar, företag eller människor som individer. I Kina, Frankrike och Nederländerna ansåg de flesta att regeringens ansvar är störst, med siffrorna 57, 55 och 54 procent för respektive land. I Brasilien, Japan och Tyskland ansåg man att det är individens ansvar, med siffror på respektive 49, 47 och 33 procent. Förhållandevis få ansåg att det skulle vara företagens uppgift. De högsta siffrorna fanns i Tyskland, Italien och USA, samtliga med 20 procent. Överlag svarade 47 procent av de tillfrågade att ansvaret låg hos regeringen; 24 procent individen, och 12 procent företagen. Det visade sig dock att 45 procent av de tillfrågade individerna ansåg att de själva har vidtagit åtgärder för att minska sin påverkan på klimatet. Hur ökar man ansvaret? Den tredje sektionen består av frågan hur man kan få organisationer att öka sitt miljöansvar. De tre mest populära svaren var införandet av återvinningsprogram, miljövänliga kontorsmaterial såsom återvunnet papper, samt åtgärder för att minska vattenåtgång och avfallsproduktion. Den fjärde sektionen berör åldersfördelningen bland de tillfrågade. Överlag trodde de yngre deltagarna, i åldrarna 24 år och yngre, mer på teknologiska framsteg som en bidragande effekt till minskningen av utsläpp. De äldsta, i åldrarna 65 år och uppåt, ansåg att det var de styrande som hade störst möjlighet att påverka genom bestämmelser och uppmaningar. Den sista sektionen består av en beräkning av landets miljömedvetenhet, baserat på hur många som svarat positivt på frågorna om handel, arbete och personligt engagemang. Tyskland på sista plats Slutsatsen blev att Kina är det mest miljömedvetna landet i världen: 68 procent av de tillfrågade hade svarat ja på minst en av frågorna. Australien kommer på andraplatsen med 65 procent, följt av Kanada med 59 procent, Sverige med 58 procent och USA med 55 procent. På femtonde och sista plats finns Tyskland med 39 procent. Kritiker menar dock att kinesiska medborgare tenderar att stödja den politik som regeringen för, och att siffrorna därför kan vara väl optimistiska. |