Ursprungligen publicerad på Insänt i Miljömagasinet 43, 1 November 2013

Rättvis klimatomställning utesluter massbilism

Replik på texten Chans för världens fattiga i MM nr 42

Mattias Goldmann skrev en sak, som möjligen kan bidra till en mer sansad debatt: Att vi ska köra bil mycket mindre. Det är positivt, men i den första insändaren i nummer 39 stod det inte ett ord om minskad bilism. Tvärtom talade han positivt om ?Sveriges beslutade omställning till en fossilbränsleoberoende fordonsflotta?. Regeringen vill inte minska bilismen, tvärtom öka den, och försöker lura folk att tro att det skulle vara möjligt att på ett hållbart sätt driva dessa bilar med förnybart bränsle. Om Gröna Bilister håller med om denna bedömning av regeringens politik och att miljövänlig massbilism är omöjlig vore bra.

Det är inte någon naturlag, att världens fattiga får mindre skola och sjukvård, när oljepriset stiger. Kuba drabbades hårt ekonomiskt, när Sovjetunionen upphörde, och tvingades skära ner på mycket, men skar inte ner på skola och sjukvård. När Hugo Chávez vann valen i Venezuela, användes Venezuelas oljepengar och Kubas läkare till omfattande bistånd till fattiga i världen.

Mattias Goldmann tror att jag avvisar all import från u-länder och därmed går emot Fairtrade. Nej, varje land bör ha matsuveränitet och i framtiden klara huvuddelen av matproduktionen själv. Har man mark över, kan vi gärna köpa en del produkter, och det bör absolut vara Fairtrademärkt. I Brasilien drivs de så kallade jordlösa bönderna bort av stora bolag, som odlar enorma arealer med sojabönor som foder till djur och sockerrör under närmast slavliknande förhållanden för att exportera fordonsbränsle till bland annat Sverige.

MST (De jordlösas rörelse), en del av den världsomspännande småbrukarrörelsen Via Campesina, protesterar mot dessa exportgrödor. Nordbruk, den svenska grenen av Via Campesina, liksom bland annat Jordens Vänner solidariserar sig med småbrukare och jordlösas kamp, bland annat genom Naturbrukskonferenser (skrevs om i Miljömagasinet nummer 36).

Goldmanns ord som "trams" och "grovt påhopp" blir märkliga, när jag drog ut konsekvenserna av att han inte ville ha någon kraftig begränsning av hur mycket biobränsle som får komma från jordbruksprodukter. Om han vill ha det, men inte den EU-parlamentet beslutat, vore intressant att få veta. Regeringens politik, att vi ska köra bil på förnybart bränsle även om de fattiga inte får mat, är fullkomligt orimlig. Att EU skulle ha tagit fram någon policy för att gynna världens fattiga, inbillar jag mig inte.

Visst behöver fattiga länder också pengar, men deras skulder till banker i rika länder borde avskrivas. I stället borde rika länder betala skadestånd till de fattiga för kolonialismens och nykolonialismens härjningar. För att lösa problem både med miljö och fattigdom måste vi komma ifrån det system där pengar är viktigare än människovärde och naturens begränsningar.

Insändare: EU hotar svensk och afrikansk biobränsleboom - Alarik Sandrup, Gustav Melin & Mattias Goldmann

Replik: Massbilism med biobränsle orimlig - Stig Broqvist

Replik: Chans för världens fattiga - Mattias Goldmann

Replik: Bakom Gröna bilisters förslag - Bo Lagerqvist

Replik: Rättvis klimatomställning utesluter massbilism - Stig Broqvist

Vill du kommentera den här texten? Skicka ditt svar till:
insant@miljomagasinet.se

Share

Kontakt: Miljömagasinet, Skånegatan 93 - Box 11 203, 100 61 Stockholm
Tel 08-640 82 80 - Fax 08-640 40 67 - e-post: redaktionen@miljomagasinet.se