Ursprungligen publicerad på Insänt i Miljömagasinet 1, 4 Januari 2013

Miljösamvetet säger nej till bilen

Kommentar på texten Lyssna på klimatvarningarna i MM nr 50

Den 13 december togs regeringens infrastrukturproposition upp till beslut. Den innebär bland annat att trängselavgiften ska gå till att finansiera Förbifart Stockholm. Nyligen har emellertid klimatforskningen visat att vi med den nuvarande politiken riskerar fyra grader förhöjd medeltemperatur redan 2050.

Det skulle skapa en katastrofal situation för vår jord, och Sverige måste ta sin del av ansvaret för att söka stoppa den utvecklingen. Vägtrafiken svarar för cirka en tredjedel av koldioxidutsläppen, som är huvudorsaken till klimatförändringen. Vi kan därför inte längre planera för ökad biltrafik.

Förbifart Stockholm bygger på framskrivning av den tendens till ökad biltrafik, som hittills rått och måste därför omprövas. Vi måste i stället överföra så mycket transporter som möjligt till spår.

Trängselskatten bör därför i sin helhet användas till utbyggnad av kollektivtrafiken i Stockholms län. Det finns åtskilliga ofinansierade kollektivtrafikprojekt i länet. Förbifarten är Sveriges i särklass hittills dyraste infrastrukturprojekt. Det beräknas kosta 20 miljarder kronor för 21 kilometer motorväg. Det ger en kostnad av närmare en miljard per kilometer!

Orsaken till den höga kostnaden är att vägen planeras gå huvudsakligen i tunnel. Detta kan jämföras med kostnaden för Botniabanan, som stannade på 18 miljarder för 190 km. Man får alltså nära tio gånger högre kostnad för Förbifart Stockholm än för Botniabanan räknat per kilometer. Vi kan använda de miljarderna bättre, till exempel för en stombusslinje 4 till spårväg, att förlänga Skarpnäcksbanan till Tyresö och bygga ut Roslagsbanan till Norrtälje.

Vi kan inte med bibehållet miljösamvete tillåta en så våldsam pengarullning för ett projekt, som bidrar till att äventyra vår framtid. Jag har därför uppmanat trafikutskottets ordförande Anders Ygeman att rösta mot infrastukturpropositionen eller för återremittering med hänvisning till ovannämnda skäl, framför allt de nya forskningsrönen.

Insändare: Inför behandligen av infrastrukturproppen: Lyssna på klimatvarningarna - Ulf Flodin

Kommentar: Miljösamvetet säger nej till bilen - Thomas Görling

Vill du kommentera den här texten? Skicka ditt svar till:
insant@miljomagasinet.se

Share

Kontakt: Miljömagasinet, Skånegatan 93 - Box 11 203, 100 61 Stockholm
Tel 08-640 82 80 - Fax 08-640 40 67 - e-post: redaktionen@miljomagasinet.se