![]() Ursprungligen publicerad på Insänt i Miljömagasinet 50, 14 December 2012 Inför behandligen av infrastrukturproppen: Lyssna på klimatvarningarna Veckan efter klimatkonferensen kommer riksdagen att behandla Alliansens Infrastrukturproposition 2012/13:25, benämnd "Investeringar för ett starkt och hållbart transportsystem". Propositionen har stor betydelse för vår kommande klimatpåverkan. En tredjedel av våra koldioxidutsläpp härrör från trafiken. Om Alliansen så önskat hade man kunnat lägga en proposition som gagnat klimatarbetet åtminstone i Sverige. Men tyvärr innebär förslaget en nästan oförändrad trafikpolitik, sett till hårdfakta nämligen investeringsanslag i nya järnvägar och vägar. De senaste fem åren har järnvägen i genomsnitt fått kring 12 miljarder kronor per år. Propositionen föreslår 11 miljarder kronor årligen. Vägar har senaste fem åren fått 13 miljarder kronor per år och föreslås få oförändrat anslag. Bland övriga partier följer Socialdemokraterna Alliansen avseende väginvesteringsnivåer men ger mer till järnvägen, 14 miljarder kronor årligen. Vänsterpartiet och Miljöpartiet ger mest till järnvägen och mindre till nya vägar. Sverigedemokraterna har inte i sin partimotion preciserat fördelningen mellan olika trafikslag Gemensamt för alla partier är att de utifrån klimatperspektiv anslår alltför mycket till vägar och för lite till järnvägen. För att järnvägen ska spela sin nödvändigt stora roll i trafikarbetet behöver de årliga investeringarna uppgå till minst 30 miljarder kronor under 15 års tid. Detta visar en inventering som Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet gjort via kontakter med Sveriges kommuner år 2008. Inget parti uppnår tillnärmelsevis de nivåer som krävs för att bygga hela Ostlänken (Järna-Linköping-Jönköping-Göteborg) eller Västlänken (Oslo-Göteborg-Köpenhamn) eller Europakorridoren (Jönköping-Helsingborg), för att nämna de större projekten. Det är märkligt att alla partier om än i varierande grad är så fast i vårt resmönster att man inte vågar fatta långtgående och nödvändiga beslut i klimatpolitiken. Till och med Världsbanken varnar för låtgå-politiken. Situationen påminner om vad professor Georg Klein, från början ungersk medborgare skildrar i sin bok "...i stället för hemland". Han beskriver hur judarna i Budapest slår dövörat till inför det annalkande hotet från nazismen och underlåter att reagera på de med tiden allt tydligare signalerna om allvarligt hot och därför drabbas av detta. Det är ännu inte försent men hög tid att även i Sverige vidtaga nödvändiga åtgärder innan klimatet skenar. Lyssna till Världsbanken, ni som inte tror på miljöforskarna. Lägg en radikalt ny infrastrukturproposition! Insändare: Inför behandligen av infrastrukturproppen: Lyssna på klimatvarningarna - Ulf Flodin Kommentar: Miljösamvetet säger nej till bilen - Thomas Görling Vill du kommentera den här texten? Skicka ditt
svar till: |
|
Kontakt:
Miljömagasinet, Skånegatan 93 - Box 11 203, 100 61 Stockholm |