22 sep 2000

– Vi behöver inte välja just nu

– Banker, försäkringsbolag och andra bolag trycker på oss alla att vi ska välja och helst deras fonder. Men det är viktigt att slå fast att vi inte behöver välja just nu.
Det säger Marie Sälmark, generalsekreterare i Sveriges Konsumentråd, som anser att marknadsföring och medierapportering skapat en onödig hysteri kring valet av premiepension som införs i höst.


Marie Sälmarks budskap är enkelt; hon vill inpränta att vår framtida pension inte står och faller med om vi väljer nu eller inte – det går att välja senare och det går alltid att ändra sig. För den enskilde rör det sig om 2,5 procent av inkomsten som avsätts i det nya premiepensionssystemet.
– Men eftersom det rör sig om mycket pengar sammanlagt och det är viktigt för de olika aktörerna att få in våra pengar går man ut i stenhård marknadsföring, säger hon.
– Då tycker jag att man kör med oetisk skrämseltaktik genom att säga att vissa kommer få en fattig ålderdom för att man inte gör det här valet.
Ett flertal exempel på övertramp i marknadsföringen av fonder finns redan. Konsumentverket har granskat den fondreklam som förekommit i tidningar, TV och på Internet. Granskningen visar att ett stort antal annonser inte följer reglerna i den överenskommelse om marknadsföring av fonder som träffades mellan verket och Fondbolagens förening och som började gälla i år.
I en del fall kan det bli aktuellt med vitesförelägganden från Konsumentombudsmannen (KO). Länsförsäkringar Wasa Liv har i sin TV-reklam för en pensionsförsäkring brustit i socialt ansvar och utnyttjat människors osäkerhet inför pensionsreformen, anser KO som fört saken till marknadsdomstolen.

Pessimistisk bild
TV-reklamen visade förväntansfulla personer som får orangefärgade kuvert i sol och vackert väder. Men när de öppnar sina kuvert börjar det regna; en man sitter och gråter vid en brygga, en annan sitter sömnlös på sängkaten, en tredje dricker sprit, en kvinna vrider sig i mardrömmar och filmen avslutas med en uppmaning att kontakta Länsförsäkringar för att hitta ett ”pensionssparande som ger dig mer. Pensionsakuten”.
Enligt KO målar reklamen upp en pessimistisk bild av det nya pensionssystemet och resultatet för den enskilde framställdes som otillräckligt för en dräglig försörjning.
Konsumentverkets granskning visade vidare att en rad bolag slarvade med att redovisa aktiesparandets risker, särskilt gällde det marknadsföringen på Internet. Salus Ansvar fick kritik för att man inte redovisade fondens avkastning korrekt, det vill säga under tillräckligt lång tid.

Kan välja om
I det nya pensionssystem som nu gradvis införs ersätts gamla ATP med premiepensionen som det är meningen att alla själva ska bestämma över. En ny myndighet, Premiepensionsmyndigheten (PPM), har inrättats.
– Nu vill PPM att vi ska göra våra val. Men vi kan ju göra våra val längre fram, säger Marie Sälmark.
– I reklamen har det handlat om att vi ska göra ett sånt oerhört viktigt val den här hösten.
Hon poängterar att den som vill ändra sin premiepensionsportfölj har möjligheter att välja på nytt flera gånger om året. Dessa omflyttningar är kostnadsfria.
– Ur marknadsföringssynpunkt är det definitivt bäst för fondbolag, försäkringsbolag och banker att vi ska få klart för oss att vi måste välja just nu. Men faktum är att vi har gott om tid på oss att välja.
Pengarna kan flyttas
Marie Sälmark vill tona ner valets betydelse också därför att den som inte gör något val får sina pengar placerade i Premiesparfonden som förvaltas av den statliga 7:e AP-fonden. Pengarna finns kvar och kan när som helst flyttas från statens fond till en eller flera andra fonder.
Hon tycker att även medierna låtit sig dras med i kampanjen och spelat på folks hjälplöshet. Enligt henne har valet har framställts som svårare och mer livsavgörande än det i själva verket är.

Peter Wikberg

Möjligt välja etiska fonder
Personlighet och ålder styr pensionsvalet