Elbilen är på stark frammarsch och kan redan idag vara ett
attraktivt alternativ för nybilsköparen, som dock får
betala cirka 30.000 kronor mer än för en motsvarande småbil
med förbränningsmotor.
Under två dygn provkörde Miljömagazinets Skånereporter
en av de fem elbilar som kommunen i Höganäs erbjuder alla invånare
att låna gratis i ett unikt pilotprojekt.
Jag susar fram nästan ljudlöst i 70 kilometer i timmen
genom det vackra böljande åkerlandskapet vid Kullaberg i nordvästra
Skåne. Bilen, en Peugeot 106, drivs helt elektriskt och motorljudet
begränsar sig även i höga hastigheter till ett lätt
vinande.
Komforten är hög; bilen är i hela sitt utförande identiskt
med motsvarande bensinmodell. Värme, ventilation och inredning håller
hög klass. På just den bil jag provar, som inte är försedd
med elbilsprojektets dekaler, är den enda utifrån synbara skillnaden
mot en vanlig bil avsaknaden av avgasrör.
Det första som slår mig när jag med enkla, snabba handgrepp
kopplat loss elsladden till laddningsstationen och slagit på den
svagt vinande motorn det är faktiskt svårt att avgöra
om den går eller inte är mjukheten i accelerationen
som sker fullständigt steglöst.
Just följsamheten och mjukheten är det bestående
intrycket efter de två dygn då bilen användes i det dagliga
livet för en rad ärenden och transporter. För mig, som
till vardags kör en bensindriven Toyota Corolla med 90 hästkrafter,
var elbilens betydligt svagare motor med futtiga 37 hästkrafter faktiskt
fullt tillräcklig. En elmotor har nämligen ett betydligt bättre
vridmoment i förhållande till sin effekt, än motsvarande
bensin- eller dieselmotor. Vridmomentet, eller segdragningsförmågan,
är särskilt högt på låga varvtal. Därför
har elmotorn bara två växlar, en knapp för att köra
framåt och en för att backa. Enklare kan det inte bli.
Det är oerhört tilltalande att trampa på gaspedalen, som
fungerar precis som på en automatväxlad bil, och efter en sekundsnabb
fördröjning känna hur elmotorn distinkt och mjukt på
samma gång drar igång ekipaget. Elbilen har inga som helst
problem med att hänga med i vanlig trafikrytm vid ljussignaler i
stadstrafik.
Bilens akilleshäl är dess begränsade räckvidd
som i bästa fall, då man verkligen kör snålt, är
cirka sju mil på en laddning. Men vid närmare eftertanke behöver
kanske denna räckviddsbegränsning inte bara vara en nackdel.
I tätortstrafik är sju mil dels en aktningsvärd sträcka,
dels kommer en framtida utbyggnad av snabbladdningsstationer att utöka
dessa elbilars användningsområde betydligt.
Dessutom kommer med all sannolikhet nya och bättre batterier att
tillverkas i större volymer och därmed göra dem billigare
på två-tre års sikt. Dessa nya batterier kommer att
mer än fördubbla räckvidden till cirka 15 mil på
en laddning, enligt konsulten Per Brännström på projektet
Elbilar i Skåne.
Jag kör den trevliga lilla bilen i Höganäs tätort
och längs havet på den vackra kustvägen till Mölle,
nästan allra längst upp på den spetsiga Kullahalvön.
Det slår mig att ett fordons energiförbrukning blir oerhört
tydlig när instumentbrädans dominerande instrument, vid sidan
av hastighetsmätaren, är energimätaren.
Trampar man gasen i botten kan bilen visserligen efter en stund komma
upp i 100 kilometer i timmen, nästan godkänd motorvägsfart.
Men när gasen trycks i botten kan jag faktiskt se hur mätarnålen
rör sig nedåt, liksom man kan se en minutvisare på ett
väggur röra sig om man koncenterar blicken på själva
visaren en stund.
Detta skapar en större medvetenhet om att alla fysiska transporter
i världen har ett pris som måste betalas i form av energi
som produceras under vissa förhållanden, bättre eller
sämre. Konsulten Per Brännström förklarar att även
om man tänker sig att elströmmen, som bilen laddas med, produceras
i ett oljeeldat kraftvärmeverk så tas den sammanlagda energin
bättre tillvara än i en bensindriven bil.
När jag hämtar ut nycklarna till bilen får jag
instruktioner av personalen på den kommunala konsumentmottagningen
Höganäs Direkt. Två saker är särskilt viktiga
att tänka på, får jag höra. Det ena är att
bilen är så tyst att fotgängare och cyklister helt enkelt
inte hör den. Det andra är att motorns konstruktion gör
att bilen kan rulla fritt så fort den står stilla, det är
alltså nödvändigt att alltid dra åt handbromsen,
även under körning om man stannar i en kö där vägen
lutar.
Den tysta driften gör att elbilsföraren får ta det lite
lugnare i tätortstrafiken, vilket är en fördel i sig, och
att dra åt handbromsen vid stillastående uppfattar jag inte
som ett problem.
Dessa testdagar övertygade mig om att den batteridrivna elbilen redan
nu är ett realistiskt alternativ för den som kör kortare
sträckor. Inköpspriset bör dock komma ner till samma nivå
som de uråldriga bensinbilarna betingar. Här är det upplagt
för statliga subventioner om man menar allvar med talet om det ekologiskt
hållbara samhället.
Peter Wikberg
Gratis
elbilskörning för Höganäsbor
|