Höganäs kommun låter sedan i våras alla invånare
gratis prova elbilar som ingår i projektet Elbilar i Skåne,
som bland annat finansieras av Sydraft.
Projektet som pågår året ut har blivit en stor succé
och de sammanlagt fem bilarna är nu bokade för flera månader
framåt. Det är första gången som privatpersoner får
möjlighet att använda elbilar i dagligt bruk. Det finns en snabbladdningsstation
där en nästan fullständig laddning sker på en halvtimme.
När Elbilar i Skåne satte igång 1995 kostade en batteridriven
bil 300.000 kronor i inköp nu är priserna nere i 140.000
till 162.000 kronor, exklusive batterier.
Samtliga bilar i Höganäs kommer från franska biltillverkare.
Detta är ingen slump; i Frankrike har statlig bilindustri tillsammans
med det likaså statliga energibolaget gått samman på ett
tidigt stadium för att gemensamt utveckla dessa fordon.
Batterierna är än så länge av nickel-kadmium-typen.
De återvinns till 100 procent när de tjänat ut. De kostar
60-70.000 kronor och har en beräknad livslängd på 6-10 år.
På grund av att långvarig drifterfarenhet saknas rekomenderas
därför att batterierna leasas för 950 kronor i månaden.
Totala driftskostnader för elbilar har i många fall visat sig
bli betydligt lägre än för bensin- och dieselbilar.
Elmotorer utnyttjar energin mycket bättre än förbräningsmotorer.
En traditionell bensinmotor använder endast cirka 25 procent av bränslets
energiinnehåll, medan elmotorn tar till vara 75 procent av elkraften
som batterierna laddats med.
Förutom dessa elbilar produceras idag hybridbilar i serieproduktion,
bland andra Toyta Prius, en familjebil med både bensin- och elmotor
som kostar cirka 250.000 kronor.
Peter Wikberg |