![]() Ursprungligen publicerad på Insänt i Miljömagasinet 4, 29 januari 2016 Ökar flyget? Kommentar på Flyget ökar och ökar, i nummer 2 2016. Börje Svensson påstår i en insändare att ?flyget bara ökar?. Det är lätt att tro det, då media oftast redovisar när resandet ökar. Verkligheten är dock en annan, vilket diagrammet från Trafikverket visar. Totalt har inrikesflyget minskat med cirka 20 procent sedan 1990. Däremellan har det både varit ökningar och minskningar. Sedan 2009 har resandet ökat. Det är länge sedan en ny bana på Arlanda var aktuell. Minst lika intressant är att under samma tid har resandet med järnväg fördubblats! Den ökningen beror nästan helt på regional och lokal tågtrafik, det vill säga länstrafikbolagens satsningar. I personkilometer räknat är länstrafikbolagens resande nästan lika stort som fjärrtågens. Däremot reser mer än sex gånger fler med regional- och lokaltåg än fjärrtåg. Personbilstrafiken har också fortsatt öka, men ?bara? med cirka 15 procent. Ökningen verkar dessutom ganska oberoende av bränslepriset. Detta i kontrast till alla experter som påstår att höjda bränslepriser minskar bilismen. Den statliga utredningen Kommunikationskommitén påstod 1998 att ett bensinpris på tolv kronor 2007 skulle få resandet med personbil att sluta öka. Verkligheten visar att så inte blev fallet. Höjt bränslepris är dock självklart i en Grön skatteväxling för att få skattepengar till välfärden. Slutsatser: Det satsas för mycket på flyg- och vägtrafik i förhållande till tågtrafik. Trafikverket satsar för mycket på fjärrtrafiken i förhållande till länstrafikbolagen. Insändare: Flyget ökar och ökar - Börje Svensson Kommentar: Flyget - halva utsläppen - Carl Johan Carlberg Kommentar: Ökar flyget? - Ingemar Siby Vill du kommentera den här texten? Skicka ditt
svar till: |
|
Kontakt:
Miljömagasinet, Skånegatan 93 - Box 11 203, 100 61 Stockholm |