Ursprungligen publicerad på Insänt i Miljömagasinet 46, 13 november 2015

Döp om Systembolaget

Jag går till Systembolaget ibland för att köpa ekologisk vin, sprit eller öl. Inte för att köpa något "system" eller någon annan dataliknande produkt eller tjänst. Företagsnamnet måste återspegla tjänsten eller produkten.

Det är därför hög tid att döpa om Systembolaget till Alkoholaffären, som de facto beskriver mycket tydligare vilka varor som erbjuds. Tur att dataaffärerna än så länge inte funderar på att kalla sig Systembolaget. Vilken begreppsförvirring och kaos det skulle medföra. Att minska alkoholkonsumtionen går inte via ett missvisande firmanamn.

Döp snarast om Systembolaget till exempelvis Alkoholaffären eller kanske kort och gott Alko (som dess motsvarighet i grannlandet Finland).

Vill du kommentera den här texten? Skicka ditt svar till:
insant@miljomagasinet.se

Share

Kontakt: Miljömagasinet, Skånegatan 93 - Box 11 203, 100 61 Stockholm
Tel 08-640 82 80 - Fax 08-640 40 67 - e-post: redaktionen@miljomagasinet.se