![]() Ursprungligen publicerad på Insänt i Miljömagasinet 39, 25 september 2015 Rödgrönt klimatsvek ![]() (Foto: Maximilian Björsten) Riksdagens trafikutskott har nyligen varit i Japan och Kina för att studera höghastighetsjärnvägar. Det gläder oss att man ser en framtida utveckling av svensk järnväg. Men när det gäller trafiken på våra befintliga banor är regeringen på defensiven. Det nyligen föreslagna uttaget från SJ på totalt nära två miljarder kronor, föreslår vi att regeringen använder för att ge SJ i uppdrag att köpa nya nattåg för norrlandstrafiken och till Jämtland, för trafik hela året. Nattåg till Centraleuropa, exempelvis Berlin och Bryssel bör också beställas. Utsläpp av växthusgaser är minst tre gånger så höga per passagerarkilometer i flyg jämfört med tåg (Åkerman, KTH Utrikes resor, 2008). Likaså föreslår vi att Järnhusen får i uppdrag att hålla väntsalar öppna under hela trafikdygnet, så att resenärer har någonstans att ta vägen. Fler avgångar senare på kvällen och generösare rabatter, så att fler anser sig ha råd att resa behövs också. Även det presenterade budgetförslaget från regeringen 21 september visar njugghet mot järnvägen. Trots löften inför valet om ökade investeringsnivåer om fler miljarder från de rödgröna partierna blev det bara en tumme, 0,2 miljarder i ökning utifrån dagens nivå. Nivåerna för järnvägsunderhållet höjs glädjande nog med en dryg miljard kronor. Smolket i glädjebägaren är dock att man inte föreslår att Trafikverket återtar underhållet i egen regi. Nuvarande system med upphandlingar har medfört en stor ökning av antal personer som sitter på kontor och räknar på anbud. Sammantaget med andra brister når enbart 25 procent av anslaget banan. Detta förbättrar inte alls tågens punktlighet. Det är inte bara klimatet som tar stryk av regeringens budgetförslag utan även den ekonomiska utvecklingen. Genom att rusta upp järnväg ökar möjligheterna att skapa större och överlappande arbetsmarknader. Upprustning och nybyggnation ska ses som en investering. Därför bör man inte finansiera den över driftsbudgeten utan gärna via exempelvis AP-fonderna. I vårt land växer de stora kommunerna, medan mindre tappar befolkning. Med uppsnabbade tågförbindelser kan trycket på nybyggnation i städerna minskas och samhällsservicen i mindre kommuner bibehållas om man bereds möjlighet att bo kvar. Det finns många fördelar att satsa mångdubbelt på järnvägen mot vad regeringen gör. Arbeta om förslaget så att det överensstämmer med givna vallöften! Vill du kommentera den här texten? Skicka ditt
svar till: |
|
Kontakt:
Miljömagasinet, Skånegatan 93 - Box 11 203, 100 61 Stockholm |